Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5765 besök totalt |
Atom 2 vs. Seven replica
Tjenare, kollade runt lite på forumet om det fanns någon liknande fråga men hittade ingen. Ariel Atom 2 är ju som alla vet en sjukt snabb bil. Men av repotage att dömma så fungerar den även på gatan med höjden och så. Priset är dock väldigt högt. Från 391.000 kr för den billigaste. Går upp till 494.000 kr för värstingen i standarutförande. Men för dom pengarna får man ju väldigt mycket banbil/prestanda för pengarna. En Lotus Seven, eller inte en äkta utan en hemmabyggd variant, går ju att bygga väldigt billigt. Men om man vill ha en riktigt snabb, i klass med 300hk varianten av Atomen, så får man klura endel själv och oxå öppna plånboken lite till. Men säg att man funderar på att köpa en Atom 300hk versionen (det gör inte jag men är nyfiken). Då kostar den 500kkr. Man vill ha en fräsig bil att åka till jobbet med på sommaren, ta ut på kvällsturer ett par gånger i veckan och köra på nån bandagar några helger... Men man gillar inte utseendet på den och man tycker det är synd att den inte säljs i byggsats för halva nöjjet är ju att bygga bilen själv. Så man funderar på att bygga någonting själv som är minst lika snabb och minst lika rolig som Atomen. En Seven replica är ju ett beprövat verktyg för att åka snabbt så en sådan lär ju vara vettig att börja bygga på. För att inte komplicera bygget för mycket så håller man sig till bokritningarna. Men sen då? Kan man bygga en "bättre bil" än Atomen för samma pengar utan att ha alltförmycket kunskap i alla dom tekniska bitarna. Den ska inte bara vara riktigt snabb på bana utan oxå vara i Atomens klass på gatan med allt vad det innebär. Går det att göra eller är det bara att ge upp och köpa sig en Atom? PS. Ledsen om jag svamlar men klockan har passerat läggdags sedan lääänge tillbaka ![]() MVH Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
||
En 3-sitsig billigare kopia på Atomen är på gång. Kolla in http://www.sdrsportscars.co.uk/
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
Du det där var så vansinnigt intressant att jag saknar ord. Lite plottrigt karosseri dock i jämförelse med originalet. Sen så har jag aldrig diggat tresits riktigt och så blir man väl ganska begränsad till vad man kan ha för motorer i den i Sverige. Men vi får se om han kan visa upp nåt intressant i vår. Om inte annat så är det ju ett steg i rätt riktning. Somliga säger ju att Atom skulle kunna vara en framtida motsvarighet till Seven. Vad gäller Atom vs Seven så kan jag inte komma på nåt vettigare att säga att du kan överväga den här också: http://www.sylva.co.uk/riot.htm Själv skulle jag nog köpa en Atom om jag hade råd. Men då har jag alltid sett den som en drömbil också. |
||
Den enda Atom som finns i Sverige är väl kraschad och står i Linköping, är de verkligen sååå fantastiska .....
Den ballaste seven jag sett såg jag på Sviestad sist, med wankel på 280 hk och stel diffbromsad Volvobakaxel. En sån bygger man för 150-200 kkr och kör åttor runt de flesta bilar, med bara 650 kg vikt. ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||
Förra hösten sålde en kompis till mig en Seven med Calibra Turbo motor bänkad till 295hk för under 200 000:-. Den var byggd som en Caterham 560kg och chassiet fungerade kanon, saknade dock diffbroms men var riktigt snabb ändå. Körde en repa på kvartsmilen med mycket låg 11 och över 200 i slutfart trots hjulspinn de två första växlarna och helkass 60foots tid dvs den var snabb. PÅ konbana var det ingen som slog honom trots motstånd från Caterham Blackbird som vunnit Roadsport A, Porsche 964RS som varit snabbast i PCS slalomfinal något år mm.....
Så helt klart går det att hitta bilar som går tokfort för mycket mindre pengar än 500 000 som en Atom kostar. //Björn |
||
Besseschmidt mode : Det där är möjligtvis en six, Mode off ![]() Jo du krullert svårt ![]() Förutsättningar: man vill köra på bana (mycket) Kunna åka till glasskiosken fördela då pengarna 50/50: 50 procent på bil Resten på att köra Xbandagar a 4000 Sek (soppa, ta sig till och från, preparation, service, lagning, banavgift) Uppgradering av bil Enklaste vägen är då IMHo en seven. Så tycker du om sevens, titta in på Bengt Metz bil under våra banåkarbilar så ser du vad en seven klarar av med en gammal stötstångsmotor..... Som kallerman plägar säga motorer/chassi kan man alltid bygga vidare på. Själv har jag lite svårt för alla dessa 7evens som mer börjar likna hotrods. När jag bygger min ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
ska du köpa det klart eller ska du bygga själv ?
sen finns det väll ett kit som är gjort för 2 1200cc kawa motorer (en till bak och en till fram) vilket ska vara ruskigt snabb med men min tanke ifall jag hadde råd var att ta hela drivlinan från en svensk bil typ saab eller volvo 850-> eller audi och setta den ibak på ett rörbygge och då kan atomen vara en insperation för kollar man vad vissa pressat upp volvos 4,5 och 6 cylindriga motorer till och vad man plickar ur en saab motor så räcker det ganska långt (alla dessa verkar klara ca 400hk innan det blir dyrt och vill man satsa en del pengar så verkar 5-600hk inte vara allt för stora problem (livslängden är ju en annan sak men även detser ut att funka för vissa) så varför inte nöja sig med svenska saker då jag tror att 3-500hk på hjulen räcker bra i en kaross på 6-800kg och reservdelarna är ju ganska billiga för både saab och volvo är ganska stadiga och det flesta sakerna som bromsar skulle nog funka väldigt bra i en lätt kaross så min tanke är att göra nått som LCR eller vad det hette son nån här håller på att bygga! _________________ // Mikeal Rylen |
||
OT Colin Chapman sa ett det var en Seven iaf!!
"Through the speed trap Niemann was timed at an astonishing 127mph. Infact so fast was the car that Chapman was heard to remark that it must be the quickest Lotus Seven in the world when he saw it howling down the Kyalami straight 'stuck' to the rear of Jim Clark's Lotus 25!" Det var en seven series 1, modifierad för ensits. _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||
Ännu mer OT: Klart det är en seven! En six har en helt annan framvagn (& utseende med för den delen) Se tråden om min egen bil, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Vad gäller trådens fråga så har ju inte Atomerna direkt gjort sig kända som snabba på bana, där fungerar nog en CSR betydligt bättre för mindre pengar. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
Sen när blev en Seven snabbare än en Ariel Atom? Tittar man på Track and Race cars lista ligger snabbaste Seven långt ner på listan.
Atomen är riktigt snabb. Atom 300 är den snabbaste gatreggade bilen (med engelsk definition iaf). Tror inte riktigt på Seven bilarnas chassie. Något måste ju vara fundamentalt knas då en Westfield megablade turbo ligger riktigt långt ner på listan med 190 hk och en angiven skrytvikt på 440 kg. Tror att en seven bil måste vara riktigt lätt för att vara riktigt snabb. Problemet är att det finns fler lätta bilar. Sen litar jag inte på vikter som kommer ifrån England heller. Verkar kunna mätas med valfri förare,bränslemängd och vätskenivåer på bilen. Bilen var säkert bra på 60-70 talet men det har ju hänt lite sen dess. Enda direkta problemet med Atomen är utseendet och priset. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Rätta mig om jag har fel men tittar man på resultat i Roadsport A genom åren så är det nästan alltid en Seven som vunnit? Man behöver inte gå tillbaka till 60 och 70-talet direkt för att hitta Caterhams och Esther längst upp på pallen. ![]() Edit: En lista ur minnet på vinnare i Roadsport A: 1996, 1997, 1998 totalvinnare Caterham Seven (Nordgren?) 1999, 2000 Totalvinnare i klassen Esther Seven, De senare åren har väl Almqusit vunnit 2-3 år med en Caterham och i år vann väl Brolund även han i en Caterham ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||
Övergripande är det inget fel, de är aningen veka vridstyvhetsmässigt men framförallt har de dålig aerodynamik, vilket ju gör att alla banor med körning över 120km/h nån längre period är de helt klart negativt påverkade. Jag tror inte att en Atom är bättre ur det perspektivet. Vad gäller Seven finns ju en del lite olika lösningar avseende bakaxel, vilket skapar lite olika förutsättningar. Jag håller givetvis med Cat7even eftersom han refererar till mig ![]() Tips: att köra på allmän väg är inget roligt ändå. Glida till glasskiosken, varför då? Glassen kan man inte hålla ändå när man börjar köra eftersom båda händer bör vara på ratten (bilarna lever lite eget liv om man inte är på hugget åker man av vägen). Det var bara mina 2c ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Vill man åka riktigt fort runt banan är nog en Dax Rush MC med hayabusa turbo
det värsta man kan ha ca 450 - 480 kg vikt och 300 - 500 hp beroende på plånbok hp altså. Kolla på http://www.daxrush.com/ Eller varför inte i Dax previus news på http://www.daxcars.co.uk/start.htm Där en Dax rush kört ifrån en 300 hp Atom + en massa andra slöare bilar som GT3or o.s.v. Bygger förövrigt en Dax Rush som skall få R1 motor _________________ Håkan Magnusson |
||
Fast ska man ha ngt billigt med 300 hållbara pållar så vidhåller jag att wankel är det optimala.
En Hayabusa turbo håller väl 1 timme på fullgas eller? Sen kommer vevstakar mm flygande, har jag sett. _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||
Staffan Lindén, Klippan, här på forumet har en Hemmabyggd Seven med Volvo T5 snurra på säkert 300+
Den borde gå att jämföras närmare med en Atom2 tycker jag. Sjuk snabb är den - Jämför med vad som helst - Även byggd på mestadels Volvo komponenter. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5765 besök totalt |