Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Atom 2 vs. Seven replica
1, 2   >>
5765 besök totalt
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460


Trådstartare
Atom 2 vs. Seven replica

Tjenare, kollade runt lite på forumet om det fanns någon liknande fråga men hittade ingen.

Ariel Atom 2 är ju som alla vet en sjukt snabb bil. Men av repotage att dömma så fungerar den även på gatan med höjden och så.
Priset är dock väldigt högt. Från 391.000 kr för den billigaste. Går upp till 494.000 kr för värstingen i standarutförande. Men för dom pengarna får man ju väldigt mycket banbil/prestanda för pengarna.

En Lotus Seven, eller inte en äkta utan en hemmabyggd variant, går ju att bygga väldigt billigt. Men om man vill ha en riktigt snabb, i klass med 300hk varianten av Atomen, så får man klura endel själv och oxå öppna plånboken lite till.

Men säg att man funderar på att köpa en Atom 300hk versionen (det gör inte jag men är nyfiken). Då kostar den 500kkr. Man vill ha en fräsig bil att åka till jobbet med på sommaren, ta ut på kvällsturer ett par gånger i veckan och köra på nån bandagar några helger...

Men man gillar inte utseendet på den och man tycker det är synd att den inte säljs i byggsats för halva nöjjet är ju att bygga bilen själv. Så man funderar på att bygga någonting själv som är minst lika snabb och minst lika rolig som Atomen. En Seven replica är ju ett beprövat verktyg för att åka snabbt så en sådan lär ju vara vettig att börja bygga på.

För att inte komplicera bygget för mycket så håller man sig till bokritningarna.
Men sen då? Kan man bygga en "bättre bil" än Atomen för samma pengar utan att ha alltförmycket kunskap i alla dom tekniska bitarna. Den ska inte bara vara riktigt snabb på bana utan oxå vara i Atomens klass på gatan med allt vad det innebär.

Går det att göra eller är det bara att ge upp och köpa sig en Atom?



PS. Ledsen om jag svamlar men klockan har passerat läggdags sedan lääänge tillbaka



MVH

Nicklas

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1500



En 3-sitsig billigare kopia på Atomen är på gång. Kolla in http://www.sdrsportscars.co.uk/

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Du kan ju alltid bygga en Caterham CSR finns med 260 hk ungefär samma pengar som ATOM:en

_________________
Mattias Meldert
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



Westeras skrev:
En 3-sitsig billigare kopia på Atomen är på gång. Kolla in http://www.sdrsportscars.co.uk/

Du det där var så vansinnigt intressant att jag saknar ord. Lite plottrigt karosseri dock i jämförelse med originalet. Sen så har jag aldrig diggat tresits riktigt och så blir man väl ganska begränsad till vad man kan ha för motorer i den i Sverige. Men vi får se om han kan visa upp nåt intressant i vår. Om inte annat så är det ju ett steg i rätt riktning. Somliga säger ju att Atom skulle kunna vara en framtida motsvarighet till Seven.

Vad gäller Atom vs Seven så kan jag inte komma på nåt vettigare att säga att du kan överväga den här också:
http://www.sylva.co.uk/riot.htm
Själv skulle jag nog köpa en Atom om jag hade råd. Men då har jag alltid sett den som en drömbil också.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Den enda Atom som finns i Sverige är väl kraschad och står i Linköping, är de verkligen sååå fantastiska .....

Den ballaste seven jag sett såg jag på Sviestad sist, med wankel på 280 hk och stel diffbromsad Volvobakaxel. En sån bygger man för 150-200 kkr och kör åttor runt de flesta bilar, med bara 650 kg vikt.


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Förra hösten sålde en kompis till mig en Seven med Calibra Turbo motor bänkad till 295hk för under 200 000:-. Den var byggd som en Caterham 560kg och chassiet fungerade kanon, saknade dock diffbroms men var riktigt snabb ändå. Körde en repa på kvartsmilen med mycket låg 11 och över 200 i slutfart trots hjulspinn de två första växlarna och helkass 60foots tid dvs den var snabb. PÅ konbana var det ingen som slog honom trots motstånd från Caterham Blackbird som vunnit Roadsport A, Porsche 964RS som varit snabbast i PCS slalomfinal något år mm.....
Så helt klart går det att hitta bilar som går tokfort för mycket mindre pengar än 500 000 som en Atom kostar.


//Björn

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Det finns fler ATomer i sverige. Polaren har en stående ute i kista. Det är komrpessormatade 300 hästarsversionen, har inte hunnit provåka än men det verkar som en kul bil iaf.

_________________
Jonas Edling
Citera
TomasL
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 180



300 häst och 500 kilo torrvikt? Jodu, kul är väl bara förnamnet

_________________
Tomas Landin
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Ska man ha 2 kg/hk så hänger det en hel del på förarförmågan. Kanske bättre med en vass seven och en förarkurs?

Seven har iaf tävlat i Formel 1, fast det var ett tag sen....


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



apex skrev:
Ska man ha 2 kg/hk så hänger det en hel del på förarförmågan. Kanske bättre med en vass seven och en förarkurs?

Seven har iaf tävlat i Formel 1, fast det var ett tag sen....



Besseschmidt mode : Det där är möjligtvis en six, Mode off
Jo du krullert svårt V
Förutsättningar:
man vill köra på bana (mycket)
Kunna åka till glasskiosken

fördela då pengarna 50/50:
50 procent på bil
Resten på att köra Xbandagar a 4000 Sek (soppa, ta sig till och från, preparation, service, lagning, banavgift)
Uppgradering av bil
Enklaste vägen är då IMHo en seven. Så tycker du om sevens, titta in på Bengt Metz bil under våra banåkarbilar så ser du vad en seven klarar av med en gammal stötstångsmotor.....





Som kallerman plägar säga motorer/chassi kan man alltid bygga vidare på.
Själv har jag lite svårt för alla dessa 7evens som mer börjar likna hotrods.
När jag bygger min blir det 100 hkr och max 185/60/13 då blir det spännande på landsväg och utmanande på bana.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



ska du köpa det klart eller ska du bygga själv ?

sen finns det väll ett kit som är gjort för 2 1200cc kawa motorer (en till bak och en till fram) vilket ska vara ruskigt snabb med

men min tanke ifall jag hadde råd var att ta hela drivlinan från en svensk bil typ saab eller volvo 850-> eller audi och setta den ibak på ett rörbygge och då kan atomen vara en insperation för kollar man vad vissa pressat upp volvos 4,5 och 6 cylindriga motorer till och vad man plickar ur en saab motor så räcker det ganska långt (alla dessa verkar klara ca 400hk innan det blir dyrt och vill man satsa en del pengar så verkar 5-600hk inte vara allt för stora problem (livslängden är ju en annan sak men även detser ut att funka för vissa)

så varför inte nöja sig med svenska saker då jag tror att 3-500hk på hjulen räcker bra i en kaross på 6-800kg och reservdelarna är ju ganska billiga för både saab och volvo är ganska stadiga och det flesta sakerna som bromsar skulle nog funka väldigt bra i en lätt kaross så min tanke är att göra nått som LCR eller vad det hette son nån här håller på att bygga!

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



OT Colin Chapman sa ett det var en Seven iaf!!

"Through the speed trap Niemann was timed at an astonishing 127mph. Infact so fast was the car that Chapman was heard to remark that it must be the quickest Lotus Seven in the world when he saw it howling down the Kyalami straight 'stuck' to the rear of Jim Clark's Lotus 25!"

Det var en seven series 1, modifierad för ensits.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2203



Citat:
OT Colin Chapman sa ett det var en Seven iaf!!


Ännu mer OT: Klart det är en seven! En six har en helt annan framvagn (& utseende med för den delen) Se tråden om min egen bil, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18526 för jämförande bilder...

Vad gäller trådens fråga så har ju inte Atomerna direkt gjort sig kända som snabba på bana, där fungerar nog en CSR betydligt bättre för mindre pengar.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3015



Sen när blev en Seven snabbare än en Ariel Atom? Tittar man på Track and Race cars lista ligger snabbaste Seven långt ner på listan.

Atomen är riktigt snabb. Atom 300 är den snabbaste gatreggade bilen (med engelsk definition iaf).

Tror inte riktigt på Seven bilarnas chassie. Något måste ju vara fundamentalt knas då en Westfield megablade turbo ligger riktigt långt ner på listan med 190 hk och en angiven skrytvikt på 440 kg.
Tror att en seven bil måste vara riktigt lätt för att vara riktigt snabb. Problemet är att det finns fler lätta bilar. Sen litar jag inte på vikter som kommer ifrån England heller. Verkar kunna mätas med valfri förare,bränslemängd och vätskenivåer på bilen.

Bilen var säkert bra på 60-70 talet men det har ju hänt lite sen dess.

Enda direkta problemet med Atomen är utseendet och priset.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Sådana tester är har väldigt olika resultat. Det beror ju på hur banan ser ut om en stark eller lätt bil är bäst, om RWD eller 4WD är bäst.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



7 vs six *skäms*

Men vissst ser den ut som en six med ombyggd framvagn?

Björn din bil

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Andreas Millbro skrev:


Tror inte riktigt på Seven bilarnas chassie. Något måste ju vara fundamentalt knas då en Westfield megablade turbo ligger riktigt långt ner på listan med 190 hk och en angiven skrytvikt på 440 kg.
Tror att en seven bil måste vara riktigt lätt för att vara riktigt snabb. Problemet är att det finns fler lätta bilar. Sen litar jag inte på vikter som kommer ifrån England heller. Verkar kunna mätas med valfri förare,bränslemängd och vätskenivåer på bilen.

Bilen var säkert bra på 60-70 talet men det har ju hänt lite sen dess.



Rätta mig om jag har fel men tittar man på resultat i Roadsport A genom åren så är det nästan alltid en Seven som vunnit? Man behöver inte gå tillbaka till 60 och 70-talet direkt för att hitta Caterhams och Esther längst upp på pallen.

Edit: En lista ur minnet på vinnare i Roadsport A:

1996, 1997, 1998 totalvinnare Caterham Seven (Nordgren?) 1999, 2000 Totalvinnare i klassen Esther Seven, De senare åren har väl Almqusit vunnit 2-3 år med en Caterham och i år vann väl Brolund även han i en Caterham

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Andreas Millbro skrev:
Tror inte riktigt på Seven bilarnas chassie. Något måste ju vara fundamentalt knas ...


Övergripande är det inget fel, de är aningen veka vridstyvhetsmässigt men framförallt har de dålig aerodynamik, vilket ju gör att alla banor med körning över 120km/h nån längre period är de helt klart negativt påverkade. Jag tror inte att en Atom är bättre ur det perspektivet.

Vad gäller Seven finns ju en del lite olika lösningar avseende bakaxel, vilket skapar lite olika förutsättningar.

Jag håller givetvis med Cat7even eftersom han refererar till mig (äntligen mer känd än ökänd?) Satsa på en Sjua, förslagsvis inte helt hemmabygge efter Locost-chassi (de har lite fel proportioner t.ex. för lång sittbrunn), lägg resterande pengar på en dragbil (745 kanske) och täckt släp samt däck, bränsle, "godis" till bilen (exempelvis dataloggning) samt banavgifter. Det är mitt tips. Turbo kan man montera på även en Sjua så den går som attans, men det gör de även med blygsamma 150hk tycker jag...

Tips: att köra på allmän väg är inget roligt ändå. Glida till glasskiosken, varför då? Glassen kan man inte hålla ändå när man börjar köra eftersom båda händer bör vara på ratten (bilarna lever lite eget liv om man inte är på hugget åker man av vägen).

Det var bara mina 2c

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Håkan

Här sen Dec 2003
Inlägg: 13



Vill man åka riktigt fort runt banan är nog en Dax Rush MC med hayabusa turbo
det värsta man kan ha ca 450 - 480 kg vikt och 300 - 500 hp beroende på plånbok hp altså.

Kolla på http://www.daxrush.com/

Eller varför inte i Dax previus news på http://www.daxcars.co.uk/start.htm
Där en Dax rush kört ifrån en 300 hp Atom + en massa andra slöare bilar som GT3or o.s.v.

Bygger förövrigt en Dax Rush som skall få R1 motor

_________________
Håkan Magnusson
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Fast ska man ha ngt billigt med 300 hållbara pållar så vidhåller jag att wankel är det optimala.

En Hayabusa turbo håller väl 1 timme på fullgas eller?
Sen kommer vevstakar mm flygande, har jag sett.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Staffan Lindén, Klippan, här på forumet har en Hemmabyggd Seven med Volvo T5 snurra på säkert 300+

Den borde gå att jämföras närmare med en Atom2 tycker jag. Sjuk snabb är den - Jämför med vad som helst - Även byggd på mestadels Volvo komponenter.

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Allmänt banåkaforum
Atom 2 vs. Seven replica
1, 2   >>
5765 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande