Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Styrkänsla (splittad tråd)
1703 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Niklas Maravic skrev:
Det gick väl inte snabbare... Det var ju en Volvo S60R!!!
Jag menade i allmänna termer och skrev faktiskt "bil", du behöver väl inte svära för det?

*tycker att Volvo gör riktigt bra och snygga bilar numera, om de hade haft styrning via ratt i stället för hydraulisk styrvinkelinställning via cirkelformat kontrolldon hade det kanske blivit affär när det var aktuellt -00, men jag bara måste "Zatza" mig lite*

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
tycker att Volvo gör riktigt bra och snygga bilar numera, om de hade haft styrning via ratt i stället för hydraulisk styrvinkelinställning via cirkelformat kontrolldon hade det kanske blivit affär när det var aktuellt -00, men jag bara måste "Zatza" mig lite


om du hade varit BMW-vän kunde jag ha berättat historien om hur PAG:s förre chef (han som kom från BMW, just nu kommer jag inte ihåg namnet) provkörde Volvo och tyckte att styrningen var skit. Det bestämdes snabbt att man skulle byta till samma leverantör av styrväxlar som BMW, det skulle bli mycket bättre då.
Enligt dom som kört Volvo efter bytet är det ingen skillnad alls. Varför är jag inte förvånad?

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Jag är vän av nästan alla bilar! Men om man ska vara seriös så är det himla synd att en, till synes liten, men ack så viktig detalj som styrkänsla ska behöva dra ner helhetsintrycket så mycket på en annars mycket fin bil som tex nya V70:n. Har iofs inte kört ngn nyare än -00.

Majoriteten av förare vill kanske ha det så? Helst långt västerut?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Majoriteten av förare vill kanske ha det så? Helst långt västerut?


Så är det säkert. Volvo vet nog vad deras kunder vill ha.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Pär Hansson skrev:
Men om man ska vara seriös så är det himla synd att en, till synes liten, men ack så viktig detalj som styrkänsla ska behöva dra ner helhetsintrycket så mycket på en annars mycket fin bil som tex nya V70:n. Har iofs inte kört ngn nyare än -00.


Min är en månad - det är oförändrat läge, dvs stendött i ratten!

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
BTG skrev:
......Min är en månad - det är oförändrat läge, dvs stendött i ratten! ......
Vad gäller mentaliteten så är det oxå fortfarande medeltid. En del kunder kommer tillbaka till Pug- handlaren och klagar på att det "pirrar" i ratten. Familjen Peugeot vägrar däremot att ta bort det där irriterande "pirrandet" eftersom ökad styrdämpning (ja just det, dynamiken inkräktar på själva rattvridandet också) ger sämre rattkänsla.

Det var själva pirrandet och rattkänslan jag uppskattade. Minskade ET med 3 mm, ökade däcksbredden lite grann och bilen började slita i ratten rätt rejält under acceleration och inbromsning. I LIKE!

Däremot så är 406 kombi alldeles för stabil under inbromsning, jag skulle önska att den slingrade lite mer!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

S60 har ju fått fin kritik för sin väghållning, men inte så fin för att den är lite "död" på känslodepartementet. Och det är en kritik som jag tycker kom ifrån alla motorjournalister som körde den.
Undrar vad den ledningsgrupp som röstade bort chassiavdelningens involverande alternativ (som faktiskt fanns klart och utprovat), sade efter det.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



JohanR skrev:
Citat:
Majoriteten av förare vill kanske ha det så? Helst långt västerut?


Så är det säkert. Volvo vet nog vad deras kunder vill ha.

JohanR

Men kanske inte lika bra som BMW, med tanke på att de var lika stora för 20 år sedan och BMW nu tillverkar mer än dubbelt så många bilar som Volvo och till ett högre pris?

Jag läste dock en otois om det där med glapp i mittläget och där stod det att många förare vill ha det så och gillar därför inte t.ex. många BMW-modeller som kan upplevas jobbig i motorvägskörning med för mycket vägrespons. Man kör inte lika avslappnat utan tror att man hela tiden måste kompensera de rörelser man känner i ratten. Audi kan väl anses ha lyckats rätt bra på den fronten?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Pär Hansson skrev:

Däremot så är 406 kombi alldeles för stabil under inbromsning, jag skulle önska att den slingrade lite mer!

Lite OT, men efter att ha hört en kompis berättelse om sin nya 406:a så känns det inte som det spelar någon roll för den bilen. En värre skitbil och sämre bemötande tror jag aldrig jag hört talas om, så det känns nog som du kommer att fortsätta vara halvexklusiv som Peugeot-ägare i Sverige ett bra tag framöver.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Det verkar ju vara lite svartkonst det där med styrkänsla. Men det har ju till stor del med subjektiva upplevelser att göra, så....

Läste en artikel (som jag inte hittar igen) för några år sen om BMW:s berömda styrning där dom försökte bena ut vad den bestod i. Om jag minns rätt så stod själva layouten med oken bakom och styrstaget framför axeln för en stor del.

Dels att centrifugalkraften på oken verkade åt rätt håll och dels något med att eftergivlighet i bussningar mm togs upp på ett bra sätt....

Sen att avstämma geometrin; trail, offset, KPI så att kunderna blir nöjda. Styrdämpningen är väl kanske en liten del i det hela.

Bland framhjulsdrivna bilar med "fel" layout är nog faktiskt peggan bland de bättre som jag provat iaf, lite väl många rattvarv dock.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Elektriskt styrservon ska tydligen påverka styrkänslan har jag hört, dock så har jag inte fullständig koll på vilka bilar som har det. (min har det dock men har en riktigt trevlig styrkänsla)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
AndersY skrev:
.......Lite OT, men efter att ha hört en kompis berättelse om sin nya 406:a så känns det inte som det spelar någon roll för den bilen. En värre skitbil och sämre bemötande tror jag aldrig jag hört talas om, så det känns nog som du kommer att fortsätta vara halvexklusiv som Peugeot-ägare i Sverige ett bra tag framöver.
Gillade han inte styrningen? Nåja, nu har jag inte längre greenshit på skitbilen iaf.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Men kanske inte lika bra som BMW, med tanke på att de var lika stora för 20 år sedan och BMW nu tillverkar mer än dubbelt så många bilar som Volvo och till ett högre pris?


Hehe!

Du menar när BMW satsade på teknik och Volvo på 240? Det var ju P.G.:s fel (nån som kommer ihåg honom?), i nåt slags memoarbok av honom själv som jag läste en gång formligen skröt han över hur han kväst all utveckling av nya bilmodeller!

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Elektriskt styrservon ska tydligen påverka styrkänslan har jag hört, dock så har jag inte fullständig koll på vilka bilar som har det. (min har det dock men har en riktigt trevlig styrkänsla)


Nä, det är inget fel på känslan med elservo, jag har också en bil med sådant som fungerar utmärkt.

Jag tolkar det så här: När bilindustrin infört försämringar (läs MacPersson, framhjulsdrift, kuggstångsstyrning m.m. m.m.) p.g.a. kostnadsskäl har man alltid framfört dessa som förbättringar. När man nu inför elservo, också av kostnadsskäl, och det INTE är en försämring måste man då, logiskt med ovanstående mening, påstå att det är en försämring! Eller...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
JohanR skrev:
....När bilindustrin infört försämringar (läs ....., kuggstångsstyrning ........
Menar du att kuggstång är ett sämre koncept än kulmutter (eller vad det heter)??

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Menar du att kuggstång är ett sämre koncept än kulmutter (eller vad det heter)??


Ja inte är det bättre! Men billigare. Okej, jag "tog i" lite extra när jag skrev det tidigare inlägget. Jag tycker bara att man ska ha en sund skepsis inför bilindustrins, av sej själva påstådda och av motortidningarna ofta okritiskt repeterade, "förbättringar".

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Pär Hansson skrev:
AndersY skrev:
.......Lite OT, men efter att ha hört en kompis berättelse om sin nya 406:a så känns det inte som det spelar någon roll för den bilen. En värre skitbil och sämre bemötande tror jag aldrig jag hört talas om, så det känns nog som du kommer att fortsätta vara halvexklusiv som Peugeot-ägare i Sverige ett bra tag framöver.
Gillade han inte styrningen? Nåja, nu har jag inte längre greenshit på skitbilen iaf.

Tror att han faktiskt var riktigt nöjd med bilen i några veckor, innan den började rasa i bitar och importören inte brydde sig så mycket...
En ganska dum approach som jag tror man som generalagent förlorar på i längden. Han och alla andra som hamnar i samma position kommer ju att sprida sina åsikter om Peugeot så ofta han kan... T.ex. här: http://www.forza-motorsport.se/main.php?url=article&dept=STCC& . . . .

"Roger Moens Peugeot gick ungefär lika illa som min egen sprillans 406:a. En jävla skitbil om ni frågar mig. Hoppas Roger Moen har bättre relationer med importören än vad jag har, annars är det ingen idé att han kommer tillbaka till Knutstorp."

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Ja, det är urbota dumt av en importör (eller återförsäljare) att sälja bilar som går sönder och ännu dummare att därtill missköta sina kunder. Synd om detta är ngt generellt.

Speciellt med tanke på att de borde veta att det bara är tyska märken som kommer undan med det.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Går det att läsa hela 406-historien någonstan? Har hört flera som varit besvikna på bemötandet hos Peugot, bl.a. nån med en 206:a, när det gick så långt så att dom hotade med mediainblandning m.m. så blev dom plötsligt välkomna att hämta ut en ny bil hos en handlare.. Synd att det ska gå så långt som till hot för att få service...
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Jag litar på att 406-historien är väl underbyggd. Jag är dessutom säker på att flera andra Pug-ägare känt sig illa behandlade. Hoppas som sagt att detta inte är ngt bemärkande, även om jag mycket väl kan anta det eftersom försäljningen ökat en del de senaste åren.

Jag gillar såklart min bil (även om det inte är ngt tekniskt mästerverk, men "good enough" för mig och mina krav) och tänker inte gå in närmare på varför igen.

Som sagt, Volvo är en utmärkt bil som jag gillar, blir lite konfunderad över varför de valt vägen de valt med styrningen, bara.

Jag har lärt mig skadan av att "zatza" (bra, nytt verb, eller hur?). Vilka kategoriska omdömen som helst om vilket märke som helst (negativa eller positiva) slår tillbaka och riskerar att resonera. Även om jag inte identifierar mig särskilt hårt med min skåpbil så känns det väl inte sådär 100% i hjärtat att vara ägare till en etablerad skitbil.

Inga "hard feelings" åt ngt håll men jag förstår numera en del av vad som skiljer detta forum från andra. thumbs up

Jag hämtar förresten en till skitbil på söndag. Vad jag förstått så "spontanlättar" den (rostar bort) ofjädrad vikt snabbast. Därefter icke bärande plåtbitar utanför axlarna. Vilket borde betecknas som "spontan racerbils-mutation" eller nåt. Problemet är väl att det inte stannar där. Jag ser dock fram emot mötet med det lilla tänkande livet! thumbs up

Edit: Tycker att ämnet "styrkänsla" är tekniskt intressant också, så jag följer gärna någon tråd i detta ämne.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Pär Hansson skrev:
JohanR skrev:
....När bilindustrin infört försämringar (läs ....., kuggstångsstyrning ........
Menar du att kuggstång är ett sämre koncept än kulmutter (eller vad det heter)??


Jag undrar om inte det tekniska namnet på engelska är "recirculating ball", här finns en hyfsad beskrivning:

http://auto.howstuffworks.com/steering3.htm

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Allmänt banåkaforum
Styrkänsla (splittad tråd)
1703 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande