Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1703 besök totalt |
![]() ![]() ![]() ![]() *tycker att Volvo gör riktigt bra och snygga bilar numera, om de hade haft styrning via ratt i stället för hydraulisk styrvinkelinställning via cirkelformat kontrolldon hade det kanske blivit affär när det var aktuellt -00, men jag bara måste "Zatza" mig lite* ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
om du hade varit BMW-vän kunde jag ha berättat historien om hur PAG:s förre chef (han som kom från BMW, just nu kommer jag inte ihåg namnet) provkörde Volvo och tyckte att styrningen var skit. Det bestämdes snabbt att man skulle byta till samma leverantör av styrväxlar som BMW, det skulle bli mycket bättre då. Enligt dom som kört Volvo efter bytet är det ingen skillnad alls. Varför är jag inte förvånad? JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Jag är vän av nästan alla bilar!
![]() Majoriteten av förare vill kanske ha det så? Helst långt västerut? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Min är en månad - det är oförändrat läge, dvs stendött i ratten! ![]() Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Det var själva pirrandet och rattkänslan jag uppskattade. Minskade ET med 3 mm, ökade däcksbredden lite grann och bilen började slita i ratten rätt rejält under acceleration och inbromsning. I LIKE! Däremot så är 406 kombi alldeles för stabil under inbromsning, jag skulle önska att den slingrade lite mer! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
S60 har ju fått fin kritik för sin väghållning, men inte så fin för att den är lite "död" på känslodepartementet. Och det är en kritik som jag tycker kom ifrån alla motorjournalister som körde den.
Undrar vad den ledningsgrupp som röstade bort chassiavdelningens involverande alternativ (som faktiskt fanns klart och utprovat), sade efter det. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Men kanske inte lika bra som BMW, med tanke på att de var lika stora för 20 år sedan och BMW nu tillverkar mer än dubbelt så många bilar som Volvo och till ett högre pris? Jag läste dock en otois om det där med glapp i mittläget och där stod det att många förare vill ha det så och gillar därför inte t.ex. många BMW-modeller som kan upplevas jobbig i motorvägskörning med för mycket vägrespons. Man kör inte lika avslappnat utan tror att man hela tiden måste kompensera de rörelser man känner i ratten. Audi kan väl anses ha lyckats rätt bra på den fronten? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Lite OT, men efter att ha hört en kompis berättelse om sin nya 406:a så känns det inte som det spelar någon roll för den bilen. ![]() ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Det verkar ju vara lite svartkonst det där med styrkänsla. Men det har ju till stor del med subjektiva upplevelser att göra, så....
Läste en artikel (som jag inte hittar igen) för några år sen om BMW:s berömda styrning där dom försökte bena ut vad den bestod i. Om jag minns rätt så stod själva layouten med oken bakom och styrstaget framför axeln för en stor del. Dels att centrifugalkraften på oken verkade åt rätt håll och dels något med att eftergivlighet i bussningar mm togs upp på ett bra sätt.... Sen att avstämma geometrin; trail, offset, KPI så att kunderna blir nöjda. Styrdämpningen är väl kanske en liten del i det hela. Bland framhjulsdrivna bilar med "fel" layout är nog faktiskt peggan bland de bättre som jag provat iaf, lite väl många rattvarv dock. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() ![]() ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Hehe! Du menar när BMW satsade på teknik och Volvo på 240? Det var ju P.G.:s fel (nån som kommer ihåg honom?), i nåt slags memoarbok av honom själv som jag läste en gång formligen skröt han över hur han kväst all utveckling av nya bilmodeller! JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Nä, det är inget fel på känslan med elservo, jag har också en bil med sådant som fungerar utmärkt. Jag tolkar det så här: När bilindustrin infört försämringar (läs MacPersson, framhjulsdrift, kuggstångsstyrning m.m. m.m.) p.g.a. kostnadsskäl har man alltid framfört dessa som förbättringar. När man nu inför elservo, också av kostnadsskäl, och det INTE är en försämring måste man då, logiskt med ovanstående mening, påstå att det är en försämring! Eller... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Ja inte är det bättre! Men billigare. Okej, jag "tog i" lite extra när jag skrev det tidigare inlägget. Jag tycker bara att man ska ha en sund skepsis inför bilindustrins, av sej själva påstådda och av motortidningarna ofta okritiskt repeterade, "förbättringar". JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Tror att han faktiskt var riktigt nöjd med bilen i några veckor, innan den började rasa i bitar och importören inte brydde sig så mycket... En ganska dum approach som jag tror man som generalagent förlorar på i längden. Han och alla andra som hamnar i samma position kommer ju att sprida sina åsikter om Peugeot så ofta han kan... T.ex. här: http://www.forza-motorsport.se/main. "Roger Moens Peugeot gick ungefär lika illa som min egen sprillans 406:a. En jävla skitbil om ni frågar mig. Hoppas Roger Moen har bättre relationer med importören än vad jag har, annars är det ingen idé att han kommer tillbaka till Knutstorp." _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Ja, det är urbota dumt av en importör (eller återförsäljare) att sälja bilar som går sönder och ännu dummare att därtill missköta sina kunder. Synd om detta är ngt generellt.
Speciellt med tanke på att de borde veta att det bara är tyska märken som kommer undan med det. ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Går det att läsa hela 406-historien någonstan? Har hört flera som varit besvikna på bemötandet hos Peugot, bl.a. nån med en 206:a, när det gick så långt så att dom hotade med mediainblandning m.m. så blev dom plötsligt välkomna att hämta ut en ny bil hos en handlare.. Synd att det ska gå så långt som till hot för att få service...
|
||||
![]() Jag gillar såklart min bil (även om det inte är ngt tekniskt mästerverk, men "good enough" för mig och mina krav) och tänker inte gå in närmare på varför igen. Som sagt, Volvo är en utmärkt bil som jag gillar, blir lite konfunderad över varför de valt vägen de valt med styrningen, bara. Jag har lärt mig skadan av att "zatza" (bra, nytt verb, eller hur?). Vilka kategoriska omdömen som helst om vilket märke som helst (negativa eller positiva) slår tillbaka och riskerar att resonera. Även om jag inte identifierar mig särskilt hårt med min skåpbil så känns det väl inte sådär 100% i hjärtat att vara ägare till en etablerad skitbil. Inga "hard feelings" åt ngt håll men jag förstår numera en del av vad som skiljer detta forum från andra. ![]() Jag hämtar förresten en till skitbil på söndag. Vad jag förstått så "spontanlättar" den (rostar bort) ofjädrad vikt snabbast. Därefter icke bärande plåtbitar utanför axlarna. Vilket borde betecknas som "spontan racerbils-mutation" eller nåt. Problemet är väl att det inte stannar där. Jag ser dock fram emot mötet med det lilla tänkande livet! ![]() ![]() Edit: Tycker att ämnet "styrkänsla" är tekniskt intressant också, så jag följer gärna någon tråd i detta ämne. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag undrar om inte det tekniska namnet på engelska är "recirculating ball", här finns en hyfsad beskrivning: http://auto.howstuffworks.com/steeri _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1703 besök totalt |