Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Anti-Rear Lockup System
<<   1, 2
3211 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

MaZ skrev:
Exempel som kanske ligger närmare; ut och kör på parkering, ryck handbromsen (den tar bak helst då) och försök hålla bilen rak i hastigheter över 50 blås. Går inte.
Det går nästan om man samtidigt drar med framhjulen (fwd då)

Det är ju samma greppcirkel som gäller här som alltid annars vid kurvtagning. När du använt allt grepp i längsriktningen så finns det inget kvar att använda i sidled. Med bakhjulen på greppgränsen så kommer du ha lika mycket styrning/stabilitet bak som en kundvagn (bästa liknelsen är en sån med fasta framhjul och styrande bakhjul).

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

MaZ skrev:
Exempel som kanske ligger närmare; ut och kör på parkering, ryck handbromsen (den tar bak helst då) och försök hålla bilen rak i hastigheter över 50 blås. Går inte.

Testas lämpligtvis med billig framhjulsdriven bil på snöbelagd parkering. givetvis kombineras med gas och koppling i lämplig timing. Underbart roligt Flickvännen tyckte in det var lika roligt när vi precis träffades att glida rutn VARENDA gathörna på detta sätt.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
beepbeep skrev:

om vi tar extremfall och tänker på enn bil som bara bromsar fram: ansätter du frambromsar får du chassireaktion som får framhjulen att dyka och bakhjulen att försöka lyfta från backen. I och med att det inte finns något som "håller i" baken blir det enklare för bilen att försöka snurra runt.

En bil som bara bromsar bak kan i värsta fall låsa hjulen men kommer inte vilja slå runt på samma sätt.

Naturligtvis är allt detta beroende på hjulgeometri, viktfördelning, traction osv. Och bör finjusteras genom bromsvåg, men jag tycker fortfarande att det är bäst att prova sig fram till bästa fram/bak bias genom att t.ex. måla sträck på hjulen och justera vågen tills dom låser ungef. samtidigt eller eventuellt med liten extra bias fram.

Det är i alla min uppfattning om saken, men jag är berred att änndra den ifall någon presenterar bra argument emot.

Jag är ledsen men det där är helt enkelt bakvänt. Om man låser upp framhjulen så kommer bilen gå rakt fram (alternativt i tangentens riktning) och om man låser upp bak så kommer bilen vända runt direkt.
Detta är otroligt uppenbart om man provar att ratta lite på bromsvåg/strypventil mellan varven på banan. Även om man bara närmar sig att låsa upp bak så kommer bilen jazza helt sjukt. Undrar om jag inte har detta på film nånstans.

Låt bli att låsa upp framhjulen så kommer bilen vilja svänga runt framhjulen.

Kanske dags att MÄTA hur mycket din bil rör sig i höjd fram och bak innan alla fysikteorier slängs i papperskorgen.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Rolle Scirocco skrev:

Kanske dags att MÄTA hur mycket din bil rör sig i höjd fram och bak innan alla fysikteorier slängs i papperskorgen.

Jag förstår inte, håller du med mig eller säger du emot mig?
Varför skall jag mäta höjdrörelser i chassiet över huvud taget?

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Jag förstår inte, håller du med mig eller säger du emot mig?
Varför skall jag mäta höjdrörelser i chassiet över huvud taget?

Läs mitt förra inlägg så ser du hur jag anser bilen beter sig.

Du verkar inte tro på det, inte heller att din bil skulle kunna sätta sig, om du mäter så kommer du se att du kan sätta bilen så länge hjulupphängningarna inte är stummonterade.
Mät sedan bromssträckor med mer eller mindre bakbroms.

Göteborg
Här sen Nov 2002

ok, så här ser jag på det:

Jag kör på Mantorp och närmar mig Mjölby rätt snabbt.

1. Stampar på bromsen och med lätt gnyende framdäck bromsar jag ner odramatiskt till instyrningshastighet.
2. ställer på lite mer bakbroms inför nästa varv
3. klappar på bromsen igen men denna gången ormar sig bilen som en kåt kobra och jag får ratta satan för att hålla bilen på det svarta samtidigt som jag skall hinna bromsa innan Leca-havet.

Jag föredrar beteendet vid punkt 1.
Vad som händer i hjulupphängningen eller andra teoretiska tankar är ovidkommande. Varför har jag fel?

Fundera även påföljande, vad händer om man känner för att prova lite trailbraking med jättemycket bakbroms?

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
ok, så här ser jag på det:

Jag kör på Mantorp och närmar mig Mjölby rätt snabbt.

1. Stampar på bromsen och med lätt gnyende framdäck bromsar jag ner odramatiskt till instyrningshastighet.
2. ställer på lite mer bakbroms inför nästa varv
3. klappar på bromsen igen men denna gången ormar sig bilen som en kåt kobra och jag får ratta satan för att hålla bilen på det svarta samtidigt som jag skall hinna bromsa innan Leca-havet.

Jag föredrar beteendet vid punkt 1.
Vad som händer i hjulupphängningen eller andra teoretiska tankar är ovidkommande. Varför har jag fel?

Fundera även påföljande, vad händer om man känner för att prova lite trailbraking med jättemycket bakbroms?

om du funderade på vad som händer med hjul och dess rörelser och rotationer skulle du troligen komma runt banan snabbare. Nu är ju inte det entydigt med roligare om man inte tävlar.

Troligen får du i variant 2 lite för mycket broms och smålåser bakhjulen, detta gör att du tappar fäste och bilen kommer du orma sig.

Scenario tre du lyckas sätta bilen innan frambromsarna nyper till och rollar bilen framåt. Du kan nu bromsa med betydligt mer bakbroms utan att bilen vill jazza, och får ner farten på kortare sträcka och bilen går även stabilare. Detta gör att du kan senarelägga din bromspunkt några meter.
Mer fäste för bakhjulen brukar ingen vara ledsen över i bromsningar.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Kan inte du förklara varför jag skulle få mer fäste bak för att jag "sätter" bilen bak?
Varför tror du helt blint att alla bilar sänker arslet när man bromsar med bara bakbromsen?
Varför skulle det bli skillnad när man har fullt uvecklad broms på alla hjul om man började bromsa med bakhjulen en tiondel före framhjulen?

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Anti-Rear Lockup System
<<   1, 2
3211 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande