Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad säger ni om spacers utan centreringsring?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (13196 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Tjenixen!

På min automatkryssare/banbil så vill jag spacera ut hjulen ca 12mm runtom.

Vad är eran spontana reaktion om jag säger att jag tänker använda spacers utan centeringsringar?

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

NEJ!!!!!

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Det är stort buu att inte ha styrning å fälgarna mot navet. Kommer bli extremt svårt att få balans i hjulen om de enbart ska centreras med bultarna samt så är risken stor att de kan röra sig mot navet.

Varför inte ha spacers med navstyrning?

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sök
Det finns massor av trådar om detta och summan blir alltid. NEJ! Det är ett måste med styrning.

Man skulle kanske kunna köpa universal för priset skull.. Sedan svetsa tillräckligt i navhålet för att kunna svara fram styrning mot både nav och fälg kanske? (en snabb tanke som dök upp i mitt huuvd bara)

Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
För en gångs skull så får man snabba svar

Ni behöver inte vara oroliga, jag har kontaktat www.manton.se för seriös tillverkning.

Nej men tanken slog mig eftersom jag har åkt med spacers utan centreringsring förut samt att polaren som har ett par fälgar med för stort centrum hål i kör helt utan centreringsrignar och detta har funkat fint hittills.

MVH Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Det har ju redan nämnts, NEJ!
MVH
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ja det kan funka utan centrering men INGET jag rekomenderar.
Har också åkt utan centringen.

stockholm
Här sen Jan 2005

Peugeot har ingen centrering på fälgarna i orig utförande.. vad jag vet så sitter fälgarna kvar på peugeoter så så farligt kan det inte vara.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

_maniac_ skrev:
Peugeot har ingen centrering på fälgarna i orig utförande.. vad jag vet så sitter fälgarna kvar på peugeoter så så farligt kan det inte vara.

Jag har också åkt utan centrering, och fälgarna sitter kvar, så det håller jag med om. Det är två saker här, 1 att åka utan centrering, 2 att åka utan centrering med spacer.
2, är ett sämre alternativ där jag haft sämre erfarenheter av ickecentrerade fälgar, felproblemesfaktorn förvärras. Det beror självfallet på hur bultningen av spacern konstruerats samt dess tjocklek.

Jag har även råkat ut för att glömma att dra åt fälgbultar (gud förbjude) varvid ickecentrering förvärrat läget, utan att gå in på HUR det förvärrades.

Sammantaget, det går att åka utan centrering men jag ser inga skäl till att göra det ställt emot att lägga dit lite mer svarvning.
MVH
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Men om man får däcket centrerat, om det sker genom ren tur lr per automatik så borde det efter det steget inte finnas något riskabelt med det?

Eftersom det är friktionen mellan anläggninsytorna som håller fälgen på plats.

Säg att fälgen i något moment av hög påfrestning skulle röra sig, då dras ju hela förbandet åt av sig självt.

Somsagt så ska har jag beställt spacers av riktig kvalisort, men jag tänker ändå testa att köra på biltemavarianten utan centring, bara för att se hur det funkar. I Fjol så åkte jag ca 800mil med spacers bak utan några som helst vibrationer eller symptom.

MVH Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

erikjakan skrev:
Men om man får däcket centrerat, om det sker genom ren tur lr per automatik så borde det efter det steget inte finnas något riskabelt med det?

Eftersom det är friktionen mellan anläggninsytorna som håller fälgen på plats.

Säg att fälgen i något moment av hög påfrestning skulle röra sig, då dras ju hela förbandet åt av sig självt.

Somsagt så ska har jag beställt spacers av riktig kvalisort, men jag tänker ändå testa att köra på biltemavarianten utan centring, bara för att se hur det funkar. I Fjol så åkte jag ca 800mil med spacers bak utan några som helst vibrationer eller symptom.

MVH Erik

Har i nödfall kört på gatan utan centrering och det tog inte lång tid förrän någon skarv eller brunnslock hade fått till obalans i hjulen. Stanna, hissa upp och lossa hjulbultar samt dra fast de igen. Gick utan kännbar obalans igen och nästan omgående obalans igen.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Mina bansulor sitter på peugot plåtisar, dom har lite större hål än vad det egentligen ska vara. Brukar alltid vara noga med att efterdra dom hjulen. Och inget har trillat av än. Dock är det lite klurigt att få dom på plats ibland.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Livsfarligt!!! All kraft tas ut på bultarna.

widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Plågade en Volvo 360 hela förra vintern med för stort navhål på fälgarna. Jag märkte inte av någon obalans eller liknande och muttrarna satt minst lika hårt som jag dragit åt dem sen. thumbs up Kan hända att det är kinkigare med lägre profil och mer grepp. Testa helt enkelt. Skriv gärna en rapport i tråden sen.

Buell XB12S -08
Citera
C

Här sen Feb 2003

Re:

Volvosmurfen skrev:
Livsfarligt!!! All kraft tas ut på bultarna.

inte riktigt.. man ska veta hur ett skruvförband fungerar. det är frinktionen mellan fälgen och skivan som ser till att fälgen sitter kvar. inte bultarna mot hålen. så ditt påstående är inte speciellt korrekt.

mvh C

Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Jag säger inte att det är bra, men jag har körde flera säsonger asfaltrally med spacers utan styrning utan missöden, och jag var inte ensam. Dom var 15mm. Det var mest av praktiska skäl, lite besvärligt när man byter mellan olika fälgar. Givetvis är det bättre att ha spacers med styrning.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Som jag redan nämnt, jag har kört utan styrningar och även med spacers utan styrningar även om de inte var mer än 10 mm tjocka. Jag har även råkat ut för lösa fälgbultar både med styrning spacers och med styrning. Även noterat skillnaderna mellad dessa missöden med och utan styrning. Ska se om jag kan hitta lite bilder från en som trodde han skulle få ut ett "missöde" med fälgbultar utan styrning på försäkringen, vilket inte gick. Försäkrings icke utfall berodde alltså inte på att styrningen inte fanns utan att
själva åtdragningen ansågs försumlig. Jag är dock gansaka övertygad att en ordenterlig styrning skulle ha minskat på skadorna.

Jag ser inga skäl till att inte ordna med korrekt fastsättning av fälgar även om det under kontrollerade former fungerar. Det är i vart fall mitt råd, i synnerhet med ombultade tjocka spacers.
Göran Malmberg

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Finns det inte styrningar som är i plast ? Dom kan ju inte ta upp någon nämnvärd kraft..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
C

Här sen Feb 2003

plastdelen är oftast den som minskar diametern med någon mm i hålet på fälgen för att de ska "passa" fler bilar och fortfarande ha bra och tight passform.

eftersom de fyller upp istortsätt den volmen av luft som skulle annars finnas mellan navstyrningen på skivan och hålet på fälgen så kan de inte ta vägen någonstanns och då kan de inte heller deformeras.

mvh C

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Vi får se hur det blir

/Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

erikjakan skrev:
Vi får se hur det blir

/Erik

Funkade det bra med spacers från Manton?

1, 2   >>
3 besök senaste veckan (13196 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande