Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad tänka på när man stoppar in en skalstol?
1141 besök totalt
robber
08
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Ska snart in med en skalstol i bilen. Vad börj jag tänka på när det gäller fästena? Nu sitter bältet i stolen hur ska jag fästa detta smidigast? Ska man svettsa bitar under bilen där jag fäster stolen? Ja vad är grunderna i stolsfästning om man nu kan uttrycka sig så?

Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Från www.sbf.se

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf skrev:
TR 5.16 Stolar och stolsfastsättning
om original fastsättningspunkter och infästningar är förändrade, ska de nya delarna vara godkända av stolstillverkaren eller överensstämma med följande specifikationer, (se skiss 253-52).
1
Fästena måste ha min 4 st fastsättningspunkter/stol min 8 mm skruvar och förstärkningsplattor till chassiet. Min kontaktyta mellan chassie och fäste är 40 cm2 för varje monteringspunkt.
om snabbutlösningssystem används måste de motstå en kraft av 18000 N både vertikalt och horisontellt. Om stolen är justerbar måste det antingen vara originalet homologerat till bilen eller till stolen.
2
Stolen måste monteras till fästena med minst 4 monteringspunkter, 2 framtill och 2 baktill på stolen, med min 8 mm skruvar och förstärkningsplattor inbyggda i stolen. Varje monteringspunkt måste motstå en kraft av 15000 N i varje riktning.
3
Min tjocklek på materialet för förstärkningsplattor, konsoller är 3 mm för stål, 5 mm för aluminium. Minsta längd/bredd på varje fäste är 6 cm.
Alla stolar som används i bilen, ska antingen vara original, och endast modifierade med delar som godkänts av stol/bilfabrikant, eller homologerade av EEC, FMVSS eller FIA (8855/1992 eller 8855/1999 standard) utan modifiering. Dock behöver FIAs åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag.
Alla stolar ska vara försedda med integrerat nackstöd.

08
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Kraniel skrev:
Från www.sbf.se

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf skrev:
TR 5.16 Stolar och stolsfastsättning
om original fastsättningspunkter och infästningar är förändrade, ska de nya delarna vara godkända av stolstillverkaren eller överensstämma med följande specifikationer, (se skiss 253-52).
1
Fästena måste ha min 4 st fastsättningspunkter/stol min 8 mm skruvar och förstärkningsplattor till chassiet. Min kontaktyta mellan chassie och fäste är 40 cm2 för varje monteringspunkt.
om snabbutlösningssystem används måste de motstå en kraft av 18000 N både vertikalt och horisontellt. Om stolen är justerbar måste det antingen vara originalet homologerat till bilen eller till stolen.
2
Stolen måste monteras till fästena med minst 4 monteringspunkter, 2 framtill och 2 baktill på stolen, med min 8 mm skruvar och förstärkningsplattor inbyggda i stolen. Varje monteringspunkt måste motstå en kraft av 15000 N i varje riktning.
3
Min tjocklek på materialet för förstärkningsplattor, konsoller är 3 mm för stål, 5 mm för aluminium. Minsta längd/bredd på varje fäste är 6 cm.
Alla stolar som används i bilen, ska antingen vara original, och endast modifierade med delar som godkänts av stol/bilfabrikant, eller homologerade av EEC, FMVSS eller FIA (8855/1992 eller 8855/1999 standard) utan modifiering. Dock behöver FIAs åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag.
Alla stolar ska vara försedda med integrerat nackstöd.

Tackar!

Jag är mao fucked.

Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

robber skrev:
Jag är mao fucked.

Varför det?

08
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Kraniel skrev:
robber skrev:
Jag är mao fucked.

Varför det?

Vaknat nu och läste visst lite fel i texten ovan. Detta ska nog inte va någe problem. Bara förstärka lite så blire biff. Bara få tid och ork som saknas nu

Citera
Skruva banåkabil
1141 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande