Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
gjuta av karossplåt...på en bil i drift
4497 besök totalt
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare

tänkte försöka gjuta av karossen till min fiat coupe, och kanske använda den som mall för mitt nybygge. Den har bättre anpassad form (längd, bredd, höjd, hjulbas) för att passa mig.

Men hur gör man detta på ett effektivt sätt? Jag tänker köpa fram och bakspoiler separat då dessa är svåra att gjuta av snyggt. Men om jag vill frå fram någon form av form från bilen - hur går man tillväga då?

Tänkte om man bara kan lägga något plastmaterial/släppmaterial mot lacken, sedan pensla på med glasfiber eller liknande?

Är detta en helt galen ide? Jag kapade ju ned min barchetta för att få tag i kaross...men nu ska jag kanske inte använda den (fråga inte ens varför jag kapade ned den...).

Ideer, hur konstiga som helst, mottages tacksamt!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Polera upp bilen. Vaxa lacken.

Alutejpa kanter skarvar. Gör en tydlig kant med tex nån pappremsa eller dyl så att hela stället som skall gjutas av blir lite som en "bassäng" med tydligt definierade väggar.
Alutejpa.

Vaxa
Vaxa lite
Vaxa en gång till
Sen kan man vaxa en gång
Avslutar med vaxning
lägger ett sista lager vax
tar ett lager vax till bara i farten

Sen släppmedel på det.
Sen mer släppmedel.
Åså lite släppmedel.

Sen gelcoat.
Plast.
Shopped strand mat, glasfiber.
i med balsa trä eller distansmaterial eller annat gammalt skrot som bidrar med styvhet i gjutningen.

Har du vaxat och haft tillräckligt med släppmedel så är det bara lyfta av allt har du fuskat med vaxning/släppmedel så får du lacka om bilen.

Lycka till!!

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
_maniac_ skrev:
Polera upp bilen. Vaxa lacken.

Alutejpa kanter skarvar. Gör en tydlig kant med tex nån pappremsa eller dyl så att hela stället som skall gjutas av blir lite som en "bassäng" med tydligt definierade väggar.
Alutejpa.

Vaxa
Vaxa lite
Vaxa en gång till
Sen kan man vaxa en gång
Avslutar med vaxning
lägger ett sista lager vax
tar ett lager vax till bara i farten

Sen släppmedel på det.
Sen mer släppmedel.
Åså lite släppmedel.

Sen gelcoat.
Plast.
Shopped strand mat, glasfiber.
i med balsa trä eller distansmaterial eller annat gammalt skrot som bidrar med styvhet i gjutningen.

Har du vaxat och haft tillräckligt med släppmedel så är det bara lyfta av allt har du fuskat med vaxning/släppmedel så får du lacka om bilen.

Lycka till!!

hahaha! älskade den beskrivningen Men det låter görbart. Vaxa uta bara helvete alltså

Jag antog att det skulle bli en gjutform, så jag tänkte ta och lägga något material i skarvarna och täcka till ordentligt. Då "borde" jag kunna gjuta av stora delar åt gången.

Vart inhandlar jag de attiraljer som kan tänkas behövas?

Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

om du har missat den här Glasfiber handboken.
Står lite olika inköps ställen där. Byggplast och båtprylar är det att rekomendera om du ska handla mycket. Annars brukar bästa stället att handla på vara från någon composite firma, om man köper mycket kan man få ganska bra priser.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16785
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
någon som har tid och lust att närvara vid första tillfället för att ge lite moraliskt stöd och hjälp på traven?

jag bor i stockholm...så undrar om det finns någon glad själ med erfarenhet som har tid en kväll eller två..

Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

kanske du skall hyra en bil och plocka ut lite semester... gjuta av en bil gör man inte på någon kväll...
bara vaxningen är en sak man MÅSTE vara nogran med och det tar TID !!!
sedan bör du använda riktigt släppvax..
good luck!

Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Michael Th skrev:
kanske du skall hyra en bil och plocka ut lite semester... gjuta av en bil gör man inte på någon kväll...
bara vaxningen är en sak man MÅSTE vara nogran med och det tar TID !!!
sedan bör du använda riktigt släppvax..
good luck!

hehe, bilen kommer vara avställd under januari + februari, så tänkte vaxa hela aset i mellandagarna....

Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004

Japp, jag tror att du ska vara uppmärksam på att det är släppvax som gäller, inte vanligt bilvax, om du vill vara säker på att det ska släppa, inte lacken asso, utan formen från bilen, utan lack!

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
man kan inte använda lera, eller annat och smeta på dörren för att få en form? ta något material som man kan pressa fast på skärmarna, låta det stela och lyfta bort det?

känns som om det borde finnas ett lättare sätt än att gjuta med glasfiber....eller?

Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

nej

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Re:

_maniac_ skrev:
nej

Jag skulle snarare säja nja...

Vet att han som bygger den där batmobilen använder något annat än glasfiber och polyester när han gör formarna, läste det i någon wheels tidning för några år sedan, kommer inte ihåg vad det var nu.
Citera
Tobbson
Dalarna
Här sen Sep 2006

Ny på att skriva
inlägg i forumet

gips

vet såna som åker gamla jänkare har använt gips och gjort form av blir dock en engångs form men ska tydligen funka men måste även plocka av som skall gjutas av om du inte vill vända bilen upp och ner

Stockholm
Här sen Jun 2006

3M:s montagelim och gladpack!

Läste om nån som "snodde" en Rolls-huv på en gata en mörk natt med den metoden.

Blir nog lite slipa sen men inte så mycket tror jag.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Ursäkta trådkapningen!

Men när jag läste ämnet på tråden tänkte jag snabbt att: Häv sladden, kör av banan och parkera bilen. Då måste det bli lättare.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re: gips

Tobbson skrev:
vet såna som åker gamla jänkare har använt gips och gjort form av blir dock en engångs form men ska tydligen funka men måste även plocka av som skall gjutas av om du inte vill vända bilen upp och ner

Man använder samma sorts gips som sjukvården, dvs gasbinda som är gipsmättad. Det är inga problem att gjuta av vertikala ytor.

BMW 330i -05
Citera
ergo
Vällingby
Här sen Apr 2006

Re: gips

MaZ skrev:
Tobbson skrev:

Man använder samma sorts gips som sjukvården, dvs gasbinda som är gipsmättad. Det är inga problem att gjuta av vertikala ytor.

Hur funkar det att gjuta plast i en gipsform?

4497 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande