Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 3 besök senaste veckan (37400 totalt) |
Nu vet inte jag ifall det har blivit ngn missuppfattning mellan dig och Gustaf när ni diskuterat vad som krävs för att nå amatörstatus på ett bygge.
Ifall inga nya regler har kommit, så krävs det att hela drivlinan byts ut till en som aldrig har varit monterad i den karosstyp som används (det uppfyller du om du tar motor,vxll,bakvagn från en annan bil, typ e34) Att bromssystemet i sin helhet byts ut med samma kriterier som ovan och kan anses ha fullgod kapacitet. Här kan det ju komma hårklyverier ifall man tar bromssystem från en likadan bil som drivlina. Grabbarna med Badster-bilarna (Opel Speedsters) som är just klassade som amatörbyggda fordon har tagit sina motorer från SAAB 9-3 turbo (samma typ av grundmotor som satt i) samt vxll från densamma. Dom har nya hembyggda spindlar samt utbytta bromsar. I övrigt inga struktuella skillnader vad jag har förstått. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
Ja, du verkar ju rätt säker på det ![]()
_________________ Fredrik Moberg |
||||
Re:
Vad som är minimum för amatörbyggt får man nog kolla med sin tilltänkta SFRo-besiktare (det är ju bedömningar och Gustav kan ju inte garantera bedömningen hos en annan besiktare). |
||||
Re:
Nope. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
Spindlarna var nog s.a.s pricken över i:et ![]() Det borde fungera lika bra med att ta McPerson-ben från en annan bilmodell för att åstadkomma samma sak. Badsterpojkarna använde nog originalbärarmarna samt infästningar och då krävdes det förmodligen lite mer för att blidka besiktningsguden ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag har inte sett Badsterbilarna själv men byggarna hävdar att det är mycket ändrat.
-------------- För att lista en gång till de stora sakerna. -Hela drivlinan från en saab 9-3 ss Aero ( både motor och vxl låda) vilket innebär helt nya motor fästen i ramen + subframen bak. - nya drivaxlar inklusive mellan axel special tillverkade Bilen har numera fast klofiber tak + baklucka = täck bil --> coupe -Bytta coilovers runt om -Ny svetsade förstärkta triangel länkar runt om med ändring. - ny frästa spindlar i alu runt om med annan normal nivå i vila. - nya bussnings infästningar - nya bromsar runt om (mycket större skivor från 9-3 aero) - ny ratt stång med nav och ratt infästnig till viss del - nya stols infästningar +stol - båge - nya kyl - nytt bränsle system - nytt sprut - nytt växel vajer system - däck, fälg offsett - ordentligt omgjord och breddad i kaross i glasfiber EJ möjligt att återställa - .......kan fortsätta en stund till ------------- Det som gör att de klassas som amatörbygge är att det är så mycket som är ändrat men visst kan man hävda att bilarna är gränsfall. Man lutar sig på att hjulupphängningarna är nya (ändrade egenskaper) och att även karossen är ändrad. Bilen ser varken ut som en Speedster utanpå eller undertill, längre, för att beskriva det enkelt. Jag brukar ge exemplet "kapa ur hela botten och bygg en ny bärande struktur" när man undrar vad som krävs för att en "vanlig" bil ska kunna klassas som amatörbygge. Men det finns förstås andra möjligheter också, men det gäller just att man verkligen passerar gränsen för ombyggt. Bilprovningen/Vägverket säger ju att "fordonets grundkonstruktion ska utan svårighet kunna igenkännas" för att det ska vara ombyggt - om inte, amatörbyggt. En E30 skulle kanske kunna hamna som amatörbygge om man byter både fram- och bakvagn, får bygga nya infästningar (dvs man kan inte stoppa dit hjulupphängningar som "nästan passar", byter motor och låda, andra bromsar osv. Men det är fortfarande en bedömningsfråga. Dessutom är det inte säkert att det "löser" saken med chassinumret, eftersom det ofta krävs en ursprungskontroll av karossen när den är bas för amatörbygge. Jag vet ju inte exakt vad polisen gjort i detta ärende men Larmtjänst som anlitas till delar av ursprungskontrollen är bra på att snoka rätt på "original" chassinummer till karossen. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Nu skulle jag kunna debattera just dina punkter, men väljer att inte göra det för Badsterpojkarnas skull och det du skriver är helt korrekt(typ
![]() -Hela drivlinan från en annan bil ( både motor och vxl låda) vilket innebär helt nya motor fästen i ramen. - nya drivaxlar inklusive mellan axel special tillverkade Kombination av 2 olika axlar från typ e36 och e34 -Bytta coilovers runt om Stötdämpare från typ KW -Ny svetsade förstärkta triangel länkar runt om med ändring. Bärarmar från annan bil och med förändrade infästningar - nya bussnings infästningar Byt mot andra bussningar än original - nya bromsar runt om (mycket större skivor från typ E34) - nya stols infästningar +stol (Sätt i andra stolar) - båge Självklart - nya kyl Från t.ex E34 - nytt bränsle system (Nya rör och pumpar och ev. tank) - nytt sprut (från t.ex E34) - nytt växelsystem (Kommer med vxll) - däck, fälg offsett (Från M5 E34 kanske) - ordentligt omgjord och breddad i kaross i glasfiber EJ möjligt att återställa (Skärmbreddare, splitter, kjolar t.ex) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
ska komma ihåg att diskutera tolkningar med dig när jag ska bygga e30 busbil... ![]() ![]() skip : skönt att du fick behålla bilen iaf, och folkrace med e30.. det lär inte va vanligt så du lär nog få ett par bud på första deltävlingen ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Re:
Inte helt ovanligt heller. Men motorn brukar bytas mot Volvo b230 typ. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
lillen jag menar en e30 med en sexa i.. det brukar vara ovanligt..
![]() b230 konterterade lik finns det ju ett par.. dock oftast gamla 316 lr 318 med trummor bak.. men på grus spelar det nog inte någon större roll.. ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
jag förstår det som att de lär hamna en m20 i den igen.. men ja kanske missade något..?
hur som helst sålänge han kör ifrån saab-asen och dom där förbannade b230 konverterade bubblorna så är jag nöjd ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Re:
Jo, grejen är ju bara den att när du kör din debutanttävling i folkrace så kan man inte bli av med bilen om jag har förstått saken rätt. Detta innebär att egentligen skulle jag kunna köra första tävlingen med 317 M5-hästar. Förmodligen skulle man ta starten, eller vad tror du ![]() Fast tanken är såklart att M20-motorn ska tillbaka in i bilen...
_________________ Fredrik Moberg |
||||
tror du skulle få problem att hantera kasten på gruset.. =)
skulle dock va förbannat ballt bara för att sålänge man inte måste sälja, sen direkt ner med en m20b20 ![]() edit : nästan så de vore att du skulle få åka med V8-gänget.. ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Re:
Jo, men man skulle nog ha ett liiiiiitet övertag på raksträckorna ![]() Jag kan ju säga som så att det är väl inte riktigt schysst, men vaffan, sålänge reglerna tillåter det så... _________________ Fredrik Moberg |
||||
Re:
ordning och ordning, det är mer oordning nu än någonsin ![]() Men, som jag sa innan så hade jag köpt den på studs om den inte hade varit 65mil bort. Ingen som har något billigt sätt att få ner en bil från stockholm till skåne? _________________ Fredrik Moberg |
||||
Re:
Köp min, besiktigad och klar (avställd) ta tåget till Stenungsund, kör hem. pm:a bör bilder och info. _________________ /Anders C |
||||
Härligt med M5:a!!
Hej!! ![]() Har själv en e30 323 -83 med 3,8 l m5 -93 motor o växellåda!! mycket jobb har det varit, men allt värt det!! Då besiktningsvännerna inte gillar mina 350 hk otrimmat så har det blivit ett banprojekt ![]() Min fråga är hur du tänkt med bromsar?? själv har jag ett par alpina b6 ok som jag försöker hitta minst 300mm skivor till (har du några tips))?? Har lite svårt att hitta ngn som vet större skivor som lättast kan passa e30:n?!?! Lycka till!! ![]() _________________ Per Cedersten BMW E30: KAROSS: E30 323 -83 MOTOR: M5 3,8L -93 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 3 besök senaste veckan (37400 totalt) |