Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M5 -83 (projektet avslutat)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
3 besök senaste veckan (37400 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu vet inte jag ifall det har blivit ngn missuppfattning mellan dig och Gustaf när ni diskuterat vad som krävs för att nå amatörstatus på ett bygge.

Ifall inga nya regler har kommit, så krävs det att hela drivlinan byts ut till en som aldrig har varit monterad i den karosstyp som används (det uppfyller du om du tar motor,vxll,bakvagn från en annan bil, typ e34)
Att bromssystemet i sin helhet byts ut med samma kriterier som ovan och kan anses ha fullgod kapacitet.
Här kan det ju komma hårklyverier ifall man tar bromssystem från en likadan bil som drivlina.

Grabbarna med Badster-bilarna (Opel Speedsters) som är just klassade som amatörbyggda fordon har tagit sina motorer från SAAB 9-3 turbo (samma typ av grundmotor som satt i) samt vxll från densamma.
Dom har nya hembyggda spindlar samt utbytta bromsar. I övrigt inga struktuella skillnader vad jag har förstått.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Ja, du verkar ju rätt säker på det Jag får ta ett snack med Gustaf igen.

Dude skrev:
Nu vet inte jag ifall det har blivit ngn missuppfattning mellan dig och Gustaf när ni diskuterat vad som krävs för att nå amatörstatus på ett bygge.

Ifall inga nya regler har kommit, så krävs det att hela drivlinan byts ut till en som aldrig har varit monterad i den karosstyp som används (det uppfyller du om du tar motor,vxll,bakvagn från en annan bil, typ e34)
Att bromssystemet i sin helhet byts ut med samma kriterier som ovan och kan anses ha fullgod kapacitet.
Här kan det ju komma hårklyverier ifall man tar bromssystem från en likadan bil som drivlina.

Grabbarna med Badster-bilarna (Opel Speedsters) som är just klassade som amatörbyggda fordon har tagit sina motorer från SAAB 9-3 turbo (samma typ av grundmotor som satt i) samt vxll från densamma.
Dom har nya hembyggda spindlar samt utbytta bromsar. I övrigt inga struktuella skillnader vad jag har förstått.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Dude skrev:
Det är väl spindlarna/uprightsen som står för amatörbygget i så fall.
Vad som är minimum för amatörbyggt får man nog kolla med sin tilltänkta SFRo-besiktare (det är ju bedömningar och Gustav kan ju inte garantera bedömningen hos en annan besiktare).

Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005

ombyggt fordon e väl ändå drivlina och bromsar?

Amatörbyggt måste man byta allt bärande?

/oliver

BMW m5 e39 -00
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Pimplaren skrev:
ombyggt fordon e väl ändå drivlina och bromsar?

Amatörbyggt måste man byta allt bärande?

/oliver

Nope.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Niklas Falk skrev:
Dude skrev:
Det är väl spindlarna/uprightsen som står för amatörbygget i så fall.
Vad som är minimum för amatörbyggt får man nog kolla med sin tilltänkta SFRo-besiktare (det är ju bedömningar och Gustav kan ju inte garantera bedömningen hos en annan besiktare).

Spindlarna var nog s.a.s pricken över i:et (Det dom gjorde var att fräsa nya i aluminium med uppflyttat hjulcentrum. Motsvarande finns att köpa i England)

Det borde fungera lika bra med att ta McPerson-ben från en annan bilmodell för att åstadkomma samma sak.

Badsterpojkarna använde nog originalbärarmarna samt infästningar och då krävdes det förmodligen lite mer för att blidka besiktningsguden

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
ok, folkracebil it is!

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag har inte sett Badsterbilarna själv men byggarna hävdar att det är mycket ändrat.

--------------
För att lista en gång till de stora sakerna.
-Hela drivlinan från en saab 9-3 ss Aero ( både motor och vxl låda) vilket innebär helt nya motor fästen i ramen + subframen bak.
- nya drivaxlar inklusive mellan axel special tillverkade
Bilen har numera fast klofiber tak + baklucka = täck bil --> coupe
-Bytta coilovers runt om
-Ny svetsade förstärkta triangel länkar runt om med ändring.
- ny frästa spindlar i alu runt om med annan normal nivå i vila.
- nya bussnings infästningar
- nya bromsar runt om (mycket större skivor från 9-3 aero)
- ny ratt stång med nav och ratt infästnig till viss del
- nya stols infästningar +stol
- båge
- nya kyl
- nytt bränsle system
- nytt sprut
- nytt växel vajer system
- däck, fälg offsett
- ordentligt omgjord och breddad i kaross i glasfiber EJ möjligt att återställa
- .......kan fortsätta en stund till

-------------

Det som gör att de klassas som amatörbygge är att det är så mycket som är ändrat men visst kan man hävda att bilarna är gränsfall. Man lutar sig på att hjulupphängningarna är nya (ändrade egenskaper) och att även karossen är ändrad. Bilen ser varken ut som en Speedster utanpå eller undertill, längre, för att beskriva det enkelt.

Jag brukar ge exemplet "kapa ur hela botten och bygg en ny bärande struktur" när man undrar vad som krävs för att en "vanlig" bil ska kunna klassas som amatörbygge. Men det finns förstås andra möjligheter också, men det gäller just att man verkligen passerar gränsen för ombyggt. Bilprovningen/Vägverket säger ju att "fordonets grundkonstruktion ska utan svårighet kunna igenkännas" för att det ska vara ombyggt - om inte, amatörbyggt.

En E30 skulle kanske kunna hamna som amatörbygge om man byter både fram- och bakvagn, får bygga nya infästningar (dvs man kan inte stoppa dit hjulupphängningar som "nästan passar", byter motor och låda, andra bromsar osv. Men det är fortfarande en bedömningsfråga.

Dessutom är det inte säkert att det "löser" saken med chassinumret, eftersom det ofta krävs en ursprungskontroll av karossen när den är bas för amatörbygge. Jag vet ju inte exakt vad polisen gjort i detta ärende men Larmtjänst som anlitas till delar av ursprungskontrollen är bra på att snoka rätt på "original" chassinummer till karossen.

/Gustaf

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Nu skulle jag kunna debattera just dina punkter, men väljer att inte göra det för Badsterpojkarnas skull och det du skriver är helt korrekt(typ ), men har man lite fantasi och kreativitet, så kan allt det som står i din post direkt överföras till Skip:s bil.

-Hela drivlinan från en annan bil ( både motor och vxl låda) vilket innebär helt nya motor fästen i ramen.

- nya drivaxlar inklusive mellan axel special tillverkade Kombination av 2 olika axlar från typ e36 och e34

-Bytta coilovers runt om Stötdämpare från typ KW

-Ny svetsade förstärkta triangel länkar runt om med ändring. Bärarmar från annan bil och med förändrade infästningar

- nya bussnings infästningar Byt mot andra bussningar än original

- nya bromsar runt om (mycket större skivor från typ E34)

- nya stols infästningar +stol (Sätt i andra stolar)

- båge Självklart

- nya kyl Från t.ex E34

- nytt bränsle system (Nya rör och pumpar och ev. tank)

- nytt sprut (från t.ex E34)

- nytt växelsystem (Kommer med vxll)

- däck, fälg offsett (Från M5 E34 kanske)

- ordentligt omgjord och breddad i kaross i glasfiber EJ möjligt att återställa (Skärmbreddare, splitter, kjolar t.ex)

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

Re:

Dude skrev:
Nu skulle jag kunna debattera just dina punkter, men väljer att inte göra det för Badsterpojkarnas skull och det du skriver är helt korrekt(typ ), men har man lite fantasi och kreativitet, så kan allt det som står i din post direkt överföras till Skip:s bil.

-Hela drivlinan från en annan bil ( både motor och vxl låda) vilket innebär helt nya motor fästen i ramen.

- nya drivaxlar inklusive mellan axel special tillverkade Kombination av 2 olika axlar från typ e36 och e34

-Bytta coilovers runt om Stötdämpare från typ KW

-Ny svetsade förstärkta triangel länkar runt om med ändring. Bärarmar från annan bil och med förändrade infästningar

- nya bussnings infästningar Byt mot andra bussningar än original

- nya bromsar runt om (mycket större skivor från typ E34)

- nya stols infästningar +stol (Sätt i andra stolar)

- båge Självklart

- nya kyl Från t.ex E34

- nytt bränsle system (Nya rör och pumpar och ev. tank)

- nytt sprut (från t.ex E34)

- nytt växelsystem (Kommer med vxll)

- däck, fälg offsett (Från M5 E34 kanske)

- ordentligt omgjord och breddad i kaross i glasfiber EJ möjligt att återställa (Skärmbreddare, splitter, kjolar t.ex)

ska komma ihåg att diskutera tolkningar med dig när jag ska bygga e30 busbil...

skip : skönt att du fick behålla bilen iaf, och folkrace med e30.. det lär inte va vanligt så du lär nog få ett par bud på första deltävlingen

BMW Abuser
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Stingray skrev:

skip : skönt att du fick behålla bilen iaf, och folkrace med e30.. det lär inte va vanligt så du lär nog få ett par bud på första deltävlingen

Inte helt ovanligt heller.
Men motorn brukar bytas mot Volvo b230 typ.

Stockholm
Här sen Jan 2003

lillen jag menar en e30 med en sexa i.. det brukar vara ovanligt..

b230 konterterade lik finns det ju ett par.. dock oftast gamla 316 lr 318 med trummor bak.. men på grus spelar det nog inte någon större roll..

BMW Abuser
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Då är jag åxå med.

Nej med BMW-motorn är de inte så vanliga nej.
Men även denna blir väl en hybrid??
M5-motorn skulle ju iaf ur så.

Stockholm
Här sen Jan 2003

jag förstår det som att de lär hamna en m20 i den igen.. men ja kanske missade något..?

hur som helst sålänge han kör ifrån saab-asen och dom där förbannade b230 konverterade bubblorna så är jag nöjd

BMW Abuser
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Jo, grejen är ju bara den att när du kör din debutanttävling i folkrace så kan man inte bli av med bilen om jag har förstått saken rätt.
Detta innebär att egentligen skulle jag kunna köra första tävlingen med 317 M5-hästar.
Förmodligen skulle man ta starten, eller vad tror du
Fast tanken är såklart att M20-motorn ska tillbaka in i bilen...

Stingray skrev:

Stockholm
Här sen Jan 2003

tror du skulle få problem att hantera kasten på gruset.. =)

skulle dock va förbannat ballt bara för att sålänge man inte måste sälja, sen direkt ner med en m20b20

edit : nästan så de vore att du skulle få åka med V8-gänget..

BMW Abuser
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Stingray skrev:
tror du skulle få problem att hantera kasten på gruset.. =)

skulle dock va förbannat ballt bara för att sålänge man inte måste sälja, sen direkt ner med en m20b20

edit : nästan så de vore att du skulle få åka med V8-gänget..

Jo, men man skulle nog ha ett liiiiiitet övertag på raksträckorna
Jag kan ju säga som så att det är väl inte riktigt schysst, men vaffan, sålänge reglerna tillåter det så...

Stockholm
Här sen Jul 2005

Nu när du fått ordning på det här projektet kan du ju köpa min 02a

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Henke YZ skrev:

ordning och ordning, det är mer oordning nu än någonsin
Men, som jag sa innan så hade jag köpt den på studs om den inte hade varit 65mil bort.
Ingen som har något billigt sätt att få ner en bil från stockholm till skåne?

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Re:

Skip skrev:
Henke YZ skrev:

ordning och ordning, det är mer oordning nu än någonsin
Men, som jag sa innan så hade jag köpt den på studs om den inte hade varit 65mil bort.
Ingen som har något billigt sätt att få ner en bil från stockholm till skåne?

Köp min, besiktigad och klar (avställd) ta tåget till Stenungsund, kör hem.
pm:a bör bilder och info.

ö-bo
Här sen Apr 2006

Härligt med M5:a!!

Hej!!

Har själv en e30 323 -83 med 3,8 l m5 -93 motor o växellåda!!
mycket jobb har det varit, men allt värt det!!

Då besiktningsvännerna inte gillar mina 350 hk otrimmat så har det blivit ett banprojekt

Min fråga är hur du tänkt med bromsar?? själv har jag ett par alpina b6 ok som jag försöker hitta minst 300mm skivor till (har du några tips))??

Har lite svårt att hitta ngn som vet större skivor som lättast kan passa e30:n?!?!

Lycka till!! thumbs up

BMW E30:
KAROSS: E30 323 -83
MOTOR: M5 3,8L -93
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M5 -83 (projektet avslutat)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
3 besök senaste veckan (37400 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande