| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
brandsläckare
|
1985 besök totalt |
|
brandsläckare
har en brandsläckare (alu eldsläckningssystem) med HALON behöver fyllas,vet nån var man kan fixa det nånstans, det går ju inte fulla med HALON längre? om inte går det fylla med annat? behövs isåfall bytas något munstycke,ventil eller dylikt? Emil andreasson _________________ Emil Andreasson |
||
|
Kolla med KH-Motorsport. Dom fyllde till min Radical. Kommer dock inte ihåg vad dom fyllde med.
|
||
|
Re:
oj, här är vi miljömedvetna.... med det är klart, ozonhål ger BRA solbränna!!
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
Får man ha en hallonsläckare i bilen ?
Jag köpte ett gammalt släcksystem som visade sig innehålla
halongas. Eller måste jag bygga om det till pulver eller kolsyra ? eller kan jag ha det tills det behöver fyllas (gud förbjude att det inträffar)
_________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
|
Jag "åkte dit" i besiktningen inför en rallytävling och fick helt enkelt byta till pulversläckare(1999).
Halonsläckare ska egentligen skickas in för destruktion påstår "de lärda"...och man får betala för det...
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
Tyvärr är Halon i ALLA släcksystem/handbrandsläckare förbjudna att använda sedan flera år tillbaka i Sverige/EU. Enda undantaget är/var typ för försvarets stridsvagnar... Däremot finns miljövänliga alternativ som beroende på system KAN passa som ersättning (med viss moddning). Halon var dock outstanding vad gäller effektivitet som släckmedel. De nya Halonersättnings släckmedlen har varumärken som Inergen, Argonit, ... För detalj info, kolla med de vanliga "proffs" brandredskapsfirmorna typ DAFo, Henrikssons brandredskap (Stockholm), Tempus... Googla för fler. Såg förövrigt att t.ex. GA "bara" säljer FIA godkända skum (AFFF) anläggningar numer. Gas system är kanske på uttgång. Pulver finns ju men undviks av de flesta så långt det går... Inte så konstigt med tanke på saneringen. Men pulver är iaf effektivt.
_________________ Patrik Fahlström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
brandsläckare
|
1985 besök totalt |