Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
brandsläckare
1985 besök totalt
Emil.A
skillingaryd
Här sen Nov 2003

Trådstartare
brandsläckare

har en brandsläckare (alu eldsläckningssystem) med HALON
behöver fyllas,vet nån var man kan fixa det nånstans, det går ju inte fulla med HALON längre?

om inte går det fylla med annat? behövs isåfall bytas något munstycke,ventil eller dylikt?

Emil andreasson

Horda
Här sen Nov 2002

Kolla med KH-Motorsport. Dom fyllde till min Radical. Kommer dock inte ihåg vad dom fyllde med.

skillingaryd
Här sen Nov 2003

Trådstartare
De kan inte fylla med halon ; får inte göra det längre pga nått miljöskäl.
måste nog fyllas med pulver eller kolsyra, det är pulver man har i en bil eller..

emil andreasson, skillingaryd

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Varför inte gå till en flygverkstad och fyll med Halon. Där kan man även köpa nya halonsläckare.

Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004

Re:

Kenson skrev:
Varför inte gå till en flygverkstad och fyll med Halon. Där kan man även köpa nya halonsläckare.

oj, här är vi miljömedvetna.... med det är klart, ozonhål ger BRA solbränna!!

Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004

Får man ha en hallonsläckare i bilen ? Jag köpte ett gammalt släcksystem som visade sig innehålla
halongas. Eller måste jag bygga om det till pulver eller kolsyra ? eller kan jag ha det tills det behöver fyllas (gud förbjude att det inträffar)

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Jag "åkte dit" i besiktningen inför en rallytävling och fick helt enkelt byta till pulversläckare(1999).
Halonsläckare ska egentligen skickas in för destruktion påstår "de lärda"...och man får betala för det...

Citera
Patrik_F
Skåne
Här sen Sep 2006

Tyvärr är Halon i ALLA släcksystem/handbrandsläckare förbjudna att använda sedan flera år tillbaka i Sverige/EU. Enda undantaget är/var typ för försvarets stridsvagnar... Däremot finns miljövänliga alternativ som beroende på system KAN passa som ersättning (med viss moddning). Halon var dock outstanding vad gäller effektivitet som släckmedel. De nya Halonersättnings släckmedlen har varumärken som Inergen, Argonit, ... För detalj info, kolla med de vanliga "proffs" brandredskapsfirmorna typ DAFo, Henrikssons brandredskap (Stockholm), Tempus... Googla för fler. Såg förövrigt att t.ex. GA "bara" säljer FIA godkända skum (AFFF) anläggningar numer. Gas system är kanske på uttgång. Pulver finns ju men undviks av de flesta så långt det går... Inte så konstigt med tanke på saneringen. Men pulver är iaf effektivt.

brandsläckare
1985 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande