| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
avgassystem, ljud och effekt
|
1202 besök totalt |
|
Tjena Ska bygga avgas på brorsans BMW M535. Hans ekonomi är lite ansträngd så vi har skissat på lite olika egna modeller. Tre frågor har uppkommit: 1: Hur påverkas ljudet av att ha 1 x 3" eller 2 x 2.5"? Har hört att den låter vassare och raspigare med 2 x 2.5", stämmer det? 2: Hur påverkas effekten? Har också läst någonstans att ett avgas som är öppet i början ger mer vrid medan ett som är smalt i början och öppet mera från mitten ger mer toppeffekt. Stämmer detta? 3: Hur många dämpare? 1 eller 2? Vilka fabrikat är bra? Skriv och fyll på med egna erfarenheter och upplevelser från era bilar och avgassystem! Mvh Calle _________________ 964RS Carl Storckenfeldt |
||
|
Hej Carl,
Jag flyttade tråden till Skruva Banåkabil. Är du vänlig och skriver någonting om bilen i enlighet med reglerna?
Ett avgassystem till en sugmotor som är smalt i början för att senare bli mer öppet är aldrig att föredra effektmässigt. |
||
|
okej tackar ser nu att tråden passar bättre här. Brorsan har köpt en M535 som han tänkte ha som hobbybil och åka med mig när jag kör på div ban och slalomkörningar. Bilen är hyffsat uppgraderad chassie och bromsmässigt men avgaset är avrostat så det behövs ett nytt. Tänkte om någon hade byggt själv eller satt inne med kunksap och kunde komma med lite tips. Vill förstås att bilen ska gå så bra som möjligt. Säg till om tråden passar bättre på zatzy=)
_________________ 964RS Carl Storckenfeldt |
||
|
Den här tråden kan kanske ge något tips (handlar också om rak BMW-sexa): https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Skruva banåkabil
|
1202 besök totalt |