Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Uppföljare till Dunlop Super Sport Race
3948 besök totalt
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Jag har hört rykten om att en uppföljare till Dunlop Super Sport Race skall komma under året.
Är det någon som vet eller hört något?

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re: Uppföljare till Dunlop Super Sport Race

Joan skrev:
Jag har hört rykten om att en uppföljare till Dunlop Super Sport Race skall komma under året.
Är det någon som vet eller hört något?

Jag TROR att det är Dunlop Direzza Z1.

Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare

ThomasT skrev:

Tack Thomas!

Hittade detta, dock är jag inte så vass på japanska?
http://tyre.dunlop.co.jp/tyre/lineup/z1/index.html

Finns det någon annan länk med info om detta däck? Det verkar helt klart intressant!

Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005

Joan skrev:
ThomasT skrev:

...dock är jag inte så vass på japanska?...

Kan du inte japanska!!!?

Jag kan en del, det är enkelt.
Lite japanskt däck-snack;

Diameter heter リム幅
profil heter 偏平率
dimension heter タイヤサイズ
rulldiameter heter 外径
bredd heter 幅
rekommenderad fälgbredd heter 標準リム幅. (i tum) = (インチ)

om Direzza sport Z1 kommer till europa och sverige är ju en annan sak. Jag hörde från någon (vagt, jag vet) att SSR skulle fortsätta att tillverkas (återuppstå?) i vissa dimensioner pga marknadens efterfrågan. Någon som vet något om detta?

(PCS #9240)
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005

Lite nytt om Direzza Z1: (var beredd på mycket snömos och lite fakta, som vanligt. Jag gillade verkligen SSR (för bana/gata), men jag är inte säker på att ett däck utvecklat för drifting är optimalt för mina behov... Men vem vet innan man provat.)

"This new product is for enthusiasts who want maximum dry-weather traction on the street or at the track," Traicoff said.

Developed and built in Japan for professional drifting, the Direzza Sport Z1 delivers high grip, excellent control and consistency. The extreme performance tire will be available in 17 sizes, beginning in April or May 2007.

http://news.hspn.com/articles/950/1/Dunlop-Direzza-Sport-Z1-Extreme-Pe . . . .

-----------

LAS VEGAS, oct. 31 /PRNewswire/ -- Dunlop Tires today introduced an extreme sports performance tire with race-like characteristics for drifting, on-track and autocross motorsports.

The street-legal Direzza Sport Z1 is "Dunlop's new halo tire for enthusiasts who want maximum dry-weather traction on the street or at the track," according to Silvana Valencic, segment marketing manager for the brand in North America. The tire was unveiled this morning at the automotive aftermarket specialty-products SEMA Show here (booth 41427, South Hall, Las Vegas Convention Center).

"Extreme sports performance is a growing niche - very specialized and focused," Valencic said. "It's for enthusiasts who require max dry traction at the expense of ride comfort and wet traction. Its flat-out performance credentials also carry over into our other ultra-performance lines, such as the Direzza DZ101 and SP Sport Maxx tires.

"Enthusiasts who use the Direzza Sport Z1 on weekends will turn to its milder Dunlop 'cousins' during the week. They crave the Z1's race-like performance for fun, but need the DZ101 or SP Sport Maxx for driving in the rain and through puddles. For enthusiasts, these tires all belong under Dunlop's performance umbrella."

Professional drift racers from the D1 Grand Prix Series in Japan also praise the Sport Z1 for its intense grip and performance at high temperatures. Driver Tetsuya Hibino said, "Because its front tires stick to the ground so well, I can carry more speed into the corners. (Because we still must tune our car for this increased grip), we still aren't getting the most out of the new tire's performance."

Developed and built in Japan for professional drifting, the Direzza Sport Z1 delivers "high grip, excellent control and consistency," Valencic said. Drifting, developed in Japan a decade ago, has been described as ballet in race cars.

"No matter how you cut it, drifting is visually spectacular and demanding and tortuous on tires. But the Sport Z1's near-racing tread compound provides the necessary traction and resists high temperatures created when sliding," she said.

A wide profile, robust construction and stiff tread blocks combined with wavy circumferential grooves deliver consistent contact with the road and high grip during cornering.

Cutting-edge tire technology - called Digital Rolling Simulation II or Digi-Tyre - reduces pattern noise and improves wear uniformity by optimizing the angle and distribution of the tread grooves. The technology simulates driving a vehicle with Sport Z1 tires in early design stages, reproducing both tire behavior and road conditions digitally, she said.

Direzza Sport Z1 will be available in 17 sizes, beginning in 2007's second quarter. The new tire joins the Direzza drag slick, Direzza GRP street-legal drag race tire and Direzza DZ101 ultra-performance tire for sport compacts in the brand's North America tire lineup.

Dunlop is a global tire brand with an excellent reputation among performance car enthusiasts. Well known for its prestigious original- equipment fitments and sports car racing heritage, Dunlop is also a key supplier to sport compact enthusiasts featuring "tuner" tire sizes and race series sponsorships.

For more information on Dunlop tire performance, go to http://www.dunloptires.com.

källa: http://www.automotive.com/features/90/auto-news/24236/index.html

(PCS #9240)
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Tack för lite mer info Björn!

Jag gillar också Dunlop SSR och känner inte riktigt att jag vill gå över till ett "riktigt" r-däck. Undrar då hur Dunlop Direzza DZ101 fungerar, om det är lite mera gatdäck jämfört med SSR?
och då skulle Dunlop Direzza Z1 vara en kompromiss mellan SSR och Direzza DZ02G i så fall?

Kan ju annars hoppas att tillverkningen av SSR återupptas om inte nån av ovan skulle gå att få tag på i Europa.

Täby
Här sen Maj 2004

Lite info...

Hej!

Jag citerar ett inlägg jag har postat tidigare i en annan tråd angående ersättare till SSR.

"Dunlop Direzza sport Z1 kommer inte att ersätta Super Sport Race.

Detta svar fick jag från vår Europeiska produktchef/marketing manager angående om Z1 skulle ersätta SSR:

"The Direzza Z1 is not foreseen for the European market, therefore will not replace the SSR. " "

Dock kommer det ett nytt värstingdäck under våren men det är ej ett R-däck utan ett riktigt riktigt vasst gatdäck. Det kommer endast att finnas i 18" och uppåt...

När det gäller R-däck så har vi Direzza DZ02G samt i vissa storlekar Formula R D01J. Det har även kommit ett nytt R-däck som heter Direzza DZ03G men det kommer vi ej ta in till Europa denna säsong av några speciella skäl.

Detta är alltså vad Goodyear Dunlop Europa säger, sedan kan det hända att någon handlare privatimporterar dessa däck men det är en annan sak.

Hoppas det har klarnat lite.

Mvh
Magnus Arenander
Produktinformations ansvarig
Goodyear Dunlop Nordic

Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005

Tack Magnus!

Skönt med besked mera direkt "från hästen mun". Mest rykten och snack annars, jag själv inkluderad... :-)

Ps. Fortfarande surt att SSR försvann.

(PCS #9240)
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re: Lite info...

Magnus Arenander skrev:

Dock kommer det ett nytt värstingdäck under våren men det är ej ett R-däck utan ett riktigt riktigt vasst gatdäck. Det kommer endast att finnas i 18" och uppåt...

Hoppas det har klarnat lite.

Mvh
Magnus Arenander
Produktinformations ansvarig
Goodyear Dunlop Nordic

Magnus, du får gärna lägga upp info om detta däck i denna tråd när du vet mer om det!

Täby
Här sen Maj 2004

Nya däcket...

Jag vet massor om det nya däcket men lanseringen är inte förräns senare i mars så innan dess är jag tyst

Mvh
Magnus

Roslagen
Här sen Maj 2004

Re: Nya däcket...

Magnus Arenander skrev:
Jag vet massor om det nya däcket men lanseringen är inte förräns senare i mars så innan dess är jag tyst

Mvh
Magnus

NU måste du väl kunna berätta mer, eftersom det lanserats
Eller är det fortfarande inte officiellt??

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re: Nya däcket...

Fjållblå skrev:
Magnus Arenander skrev:

Mvh
Magnus

NU måste du väl kunna berätta mer, eftersom det lanserats
Eller är det fortfarande inte officiellt??

Vilket är det nya "värstingsdäcket" ? Har varit inne på Dunlops tyska sida, men det enda däck som det står att det är nytt är Dunlop SP Sport Maxx, och jag utgår ifrån att det inte är det som avses i denna tråd

Fjållblå
Roslagen
Här sen Maj 2004

Dunlop Sport GT har jag för mig att det heter?
Finns i alla fall med i senaste bilsport, såg ut att bli mycket gummi i backen...
Är det bättre än SSR så bådar det mycket gott

Magnus>> När kommer det att finnas tillgängligt???

Citera
Fjållblå
Roslagen
Här sen Maj 2004

http://www.preisroboter.de/ergebnis4217150.html här finns priser (tyska) på Sport maxx gt som dom heter.

Magnus>> Bör väl släppas i Sverige snart, eller?

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re:

Fjållblå skrev:
http://www.preisroboter.de/ergebnis4217150.html här finns priser (tyska) på Sport maxx gt som dom heter.

Sport Maxx GT är väl inte samma däck som Sport GT....

Fjållblå
Roslagen
Här sen Maj 2004

Re:

ThomasT skrev:
Fjållblå skrev:

Sport Maxx GT är väl inte samma däck som Sport GT....

Jag menade Sport Maxx GT i inlägget där jag länkade till bilsport oxå (hade inte tidningen framför mig å det blev lite i minnet )

Finns det något Dunlopdäck som heter Sport GT oxå?

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

efter googling har jag hittat detta:

Sport Maxx GT:

Sport GT:

MEN i vanlig ordning så kan det vara så att jag är ute å cyklar.....

Fjållblå
Roslagen
Här sen Maj 2004

Re:

Blir bara mer förvirrat det här

Var hittade du info om Sport GT?

Jag som verkligen trodde att Sport Maxx GT var det dunlop släppt istället för det UTMÄRKTA SSR som jag verkligen skulle vilja åka på några år till

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re:

Fjållblå skrev:
Blir bara mer förvirrat det här

Var hittade du info om Sport GT?

Jodå, vi kan yrsla till det lite till.... Sport GT däcket som jag hittade verkar vara gjort för SUV'ar??!?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Babelfishad pressinfo (kan vara gammal)
Citat:
Redefinition of the sportiest segment in the tire market:
MaxxPerformance with the Dunlop FR sport Maxx GT

Starting from spring 2007 the Hanauer tire manufacturer Dunlop has a new flagship in the Produktportfolio. The SP sport Maxx GT puts fastidious drivers of sports cars and high speed sedans into the position to call the maximum up to achievement of their vehicles.
DTM established running technology determines the genes of the new Dunlop FR sport Maxx GT, which marks thereby a new product segment, which trägt the name ,MaxxPerformance".

FA¼r soundful names e.g. Lamborghini, Porsche, Mercedes Mercedes-AMG, BMW ,M" and Quattro of AUDI and their sportily ambitionierten drivers became the new Dunlop SP sport Maxx GT with asymmetrical profile developed. The know-how from the DTM godfather stood. It ensures with the SP sport Maxx GT fA¼r extremely good drying handling and exzellente HochgeschwindigkeitsstabilitA¤t - also within ranges far more A¼ber 300 km/h. Thus a tire developed, fA¼r for the Dunlop a new segment in the tire market defined: The MaxxPerformance range fA¼r the sportiest straAYenzugelassenen standard models as well as GT vehicles. The offered dimensions underline the extremely sporty requirement. Starting from FrA¼hjahr 2007 there are the Dunlop SP sport Maxx GT in 8 dimensions of 235/40 ZR 18 (95X) XL to 295/30 ZR19 (100Y) XL.
Det verkar vara mycket spår för vattnet iaf men lite begränsat i dimensioner, iaf hittils (inte ens en enda 17").

Tysk prissökning

Det verkar vara ett supersportdäck, men inget Rdäck iaf.

Däck för banåka
3948 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande