| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Uppföljare till Dunlop Super Sport Race
|
3948 besök totalt |
|
Re: Uppföljare till Dunlop Super Sport Race
Jag TROR att det är Dunlop Direzza Z1.
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Tack Thomas! Hittade detta, dock är jag inte så vass på japanska?
http://tyre.dunlop.co.jp/tyre/lineup Finns det någon annan länk med info om detta däck? Det verkar helt klart intressant! _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
|
Kan du inte japanska!!!?
Jag kan en del, det är enkelt. Lite japanskt däck-snack; Diameter heter リム幅 profil heter 偏平率 dimension heter タイヤサイズ rulldiameter heter 外径 bredd heter 幅 rekommenderad fälgbredd heter 標準リム幅. (i tum) = (インチ) om Direzza sport Z1 kommer till europa och sverige är ju en annan sak. Jag hörde från någon (vagt, jag vet) att SSR skulle fortsätta att tillverkas (återuppstå?) i vissa dimensioner pga marknadens efterfrågan. Någon som vet något om detta? _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
|
Lite nytt om Direzza Z1: (var beredd på mycket snömos och lite fakta, som vanligt. Jag gillade verkligen SSR (för bana/gata), men jag är inte säker på att ett däck utvecklat för drifting är optimalt för mina behov... Men vem vet innan man provat.)
"This new product is for enthusiasts who want maximum dry-weather traction on the street or at the track," Traicoff said. Developed and built in Japan for professional drifting, the Direzza Sport Z1 delivers high grip, excellent control and consistency. The extreme performance tire will be available in 17 sizes, beginning in April or May 2007. http://news.hspn.com/articles/950/1/ ----------- LAS VEGAS, oct. 31 /PRNewswire/ -- Dunlop Tires today introduced an extreme sports performance tire with race-like characteristics for drifting, on-track and autocross motorsports. The street-legal Direzza Sport Z1 is "Dunlop's new halo tire for enthusiasts who want maximum dry-weather traction on the street or at the track," according to Silvana Valencic, segment marketing manager for the brand in North America. The tire was unveiled this morning at the automotive aftermarket specialty-products SEMA Show here (booth 41427, South Hall, Las Vegas Convention Center). "Extreme sports performance is a growing niche - very specialized and focused," Valencic said. "It's for enthusiasts who require max dry traction at the expense of ride comfort and wet traction. Its flat-out performance credentials also carry over into our other ultra-performance lines, such as the Direzza DZ101 and SP Sport Maxx tires. "Enthusiasts who use the Direzza Sport Z1 on weekends will turn to its milder Dunlop 'cousins' during the week. They crave the Z1's race-like performance for fun, but need the DZ101 or SP Sport Maxx for driving in the rain and through puddles. For enthusiasts, these tires all belong under Dunlop's performance umbrella." Professional drift racers from the D1 Grand Prix Series in Japan also praise the Sport Z1 for its intense grip and performance at high temperatures. Driver Tetsuya Hibino said, "Because its front tires stick to the ground so well, I can carry more speed into the corners. (Because we still must tune our car for this increased grip), we still aren't getting the most out of the new tire's performance." Developed and built in Japan for professional drifting, the Direzza Sport Z1 delivers "high grip, excellent control and consistency," Valencic said. Drifting, developed in Japan a decade ago, has been described as ballet in race cars. "No matter how you cut it, drifting is visually spectacular and demanding and tortuous on tires. But the Sport Z1's near-racing tread compound provides the necessary traction and resists high temperatures created when sliding," she said. A wide profile, robust construction and stiff tread blocks combined with wavy circumferential grooves deliver consistent contact with the road and high grip during cornering. Cutting-edge tire technology - called Digital Rolling Simulation II or Digi-Tyre - reduces pattern noise and improves wear uniformity by optimizing the angle and distribution of the tread grooves. The technology simulates driving a vehicle with Sport Z1 tires in early design stages, reproducing both tire behavior and road conditions digitally, she said. Direzza Sport Z1 will be available in 17 sizes, beginning in 2007's second quarter. The new tire joins the Direzza drag slick, Direzza GRP street-legal drag race tire and Direzza DZ101 ultra-performance tire for sport compacts in the brand's North America tire lineup. Dunlop is a global tire brand with an excellent reputation among performance car enthusiasts. Well known for its prestigious original- equipment fitments and sports car racing heritage, Dunlop is also a key supplier to sport compact enthusiasts featuring "tuner" tire sizes and race series sponsorships. For more information on Dunlop tire performance, go to http://www.dunloptires.com. källa: http://www.automotive.com/features/9 _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
|
Tack för lite mer info Björn!
Jag gillar också Dunlop SSR och känner inte riktigt att jag vill gå över till ett "riktigt" r-däck. Undrar då hur Dunlop Direzza DZ101 fungerar, om det är lite mera gatdäck jämfört med SSR? och då skulle Dunlop Direzza Z1 vara en kompromiss mellan SSR och Direzza DZ02G i så fall? Kan ju annars hoppas att tillverkningen av SSR återupptas om inte nån av ovan skulle gå att få tag på i Europa. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
|
Lite info...
Hej! Jag citerar ett inlägg jag har postat tidigare i en annan tråd angående ersättare till SSR. "Dunlop Direzza sport Z1 kommer inte att ersätta Super Sport Race. Detta svar fick jag från vår Europeiska produktchef/marketing manager angående om Z1 skulle ersätta SSR: "The Direzza Z1 is not foreseen for the European market, therefore will not replace the SSR. " " Dock kommer det ett nytt värstingdäck under våren men det är ej ett R-däck utan ett riktigt riktigt vasst gatdäck. Det kommer endast att finnas i 18" och uppåt... När det gäller R-däck så har vi Direzza DZ02G samt i vissa storlekar Formula R D01J. Det har även kommit ett nytt R-däck som heter Direzza DZ03G men det kommer vi ej ta in till Europa denna säsong av några speciella skäl. Detta är alltså vad Goodyear Dunlop Europa säger, sedan kan det hända att någon handlare privatimporterar dessa däck men det är en annan sak. Hoppas det har klarnat lite. Mvh Magnus Arenander Produktinformations ansvarig Goodyear Dunlop Nordic _________________ Magnus Lord Arenander |
||||
|
Re: Lite info...
Magnus, du får gärna lägga upp info om detta däck i denna tråd när du vet mer om det! _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
|
Re: Nya däcket...
NU måste du väl kunna berätta mer, eftersom det lanserats Eller är det fortfarande inte officiellt?? _________________ ____________ Mvh Jonny Berg |
||||
|
Re: Nya däcket...
Vilket är det nya "värstingsdäcket" ? Har varit inne på Dunlops tyska sida, men det enda däck som det står att det är nytt är Dunlop SP Sport Maxx, och jag utgår ifrån att det inte är det som avses i denna tråd
|
||||
|
Dunlop Sport GT har jag för mig att det heter?
Finns i alla fall med i senaste bilsport, såg ut att bli mycket gummi i backen... Är det bättre än SSR så bådar det mycket gott Magnus>> När kommer det att finnas tillgängligt??? _________________ ____________ Mvh Jonny Berg |
||||
|
http://www.preisroboter.de/ergebnis4
Magnus>> Bör väl släppas i Sverige snart, eller? _________________ ____________ Mvh Jonny Berg |
||||
|
Re:
Sport Maxx GT är väl inte samma däck som Sport GT.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Re:
Jag menade Sport Maxx GT i inlägget där jag länkade till bilsport oxå (hade inte tidningen framför mig å det blev lite i minnet )
Finns det något Dunlopdäck som heter Sport GT oxå? _________________ ____________ Mvh Jonny Berg |
||||
|
Re:
Blir bara mer förvirrat det här
Var hittade du info om Sport GT? Jag som verkligen trodde att Sport Maxx GT var det dunlop släppt istället för det UTMÄRKTA SSR som jag verkligen skulle vilja åka på några år till _________________ ____________ Mvh Jonny Berg |
||||
|
Re:
Jodå, vi kan yrsla till det lite till.... Sport GT däcket som jag hittade verkar vara gjort för SUV'ar??!?
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Babelfishad pressinfo (kan vara gammal)
Tysk prissökning Det verkar vara ett supersportdäck, men inget Rdäck iaf. |
||||
![]() |
Däck för banåka
Uppföljare till Dunlop Super Sport Race
|
3948 besök totalt |