Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4292 besök totalt |
KW Suspensions Version 3
Hej Dämparna på Gralen börjar nog närma sig slutet och tänkte jag kunde testa någit annat. Har fått ett bra pris på KW Version 3 kitt till Integralen. Tänkte kolla om nån annan här kör med dessa grejer och hur det är ställt med kvalitet, service från Fabriken och dylikt. Är det lättjusterat så man kan ha en mjuk myssetup på väg till banan eller ICA och sen ställa om till något mer banlämpligt när man kommit fram till depån? Finns ett gäng tyska Deltisti som kör med dessa och är nöjda men jag ville kolla med banexperterna också. ![]() ![]() //Sven _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||
Re: KW Suspensions Version 3
Inte variant 3 men däremot sat det förut variant 2 på Sciroccon och det satt som en sportkepa ![]() Garanti och service var inga som helst problem, tog hem några kit åt polare och ett ben var lite dåligt i princip omgående och det lagades utan konstiga frågor. Beställde även nya fjäderstopp och kontramuttrar och hela 200:- för en komplett uppsättning med frakt kostade de. _________________ Roland Johansson |
||||
Egentligen finns INGA dämpare som har ett så brett justeringsområde (utom möjligen Öhlins TTX) eftersom man vid extrema justeringar sabbar all tryckbalansering i dämparen och därmed riskerar undertryck och kavitation när man justerat sig alltför långt från idealläget. |
||||
Men vad gör du fortfarande här då? Sätt alla klurgubbar på jobbet på detta och se till att det blir ett schysst pris på dom också;) Men allvarligt: Uttryckte mig lite dumt där. Det jag undrade var om justeringsmöjligheterna är finjusteringar eller om det går att ha en gat och en bansetup och att det då är någon märkbar skillnad på dessa. Integralen är ganska stötig i orginalutförnade så man är ganska van. Förväntade mig aboslut inte att kunna få en Cittra med fluffig gasfjädring och en F1-racer i samma bil. ![]() _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||
![]() Nåja - jag tror nog att de flesta hyfsat seriösa tillverkare gör dämpare där justeringen gör märkbar skillnad. Men fortfarande sitter fjädern där den sitter och hårdheten på den är knappast justerbar (om det inte är en luftfjäder). Så stötigheten är svår att bli av med i alla fall. BTW - vi håller på att utveckla ett luftfjäderkoncept! ![]() |
||||
Sen är väl begreppet "stötig" inte så "kvalitativt" när det gäller väghållning (jag anser att stötig är ett negativt begrepp om komfort, men andra anser annorlunda).
Det går ju utmärkt att ha en "stötig" setup där stötigheten beror på olämpliga dämpare och inte på fjäderns hårdhet. Med rätt dämpare kan man ju dubbla (och mer) fjäderkonstanter och ändå få bättre komfort (frekvensen stiger men det är mjukt och kontrollerat). Vilka dämparinsatser är det i KW steg3? De har väl Koni i nån av sina varianter har jag för mig (KW bygger väl inte egna dämpare?). |
||||
Re:
En del konbana och några bankörningar på Midlanda samt Sviestad. För att ändra bakdämparna var man tvungen att släppa ner kolvstången i botten, inte direkt nödvändigt att ta bort hjul men domkraft behövdes i alla fall. _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
fuling Det vore väldigt trevligt om du kunde räkna lite. Återkommer med värden och data på stötdämpare och bilen. _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||
Sitter och tittar på ett KW3 kit till en S2k, men som vanligt verkar ingen vet något om detta på en S2k.
Jänkarna åker allt möjligt, Bilstein PSS9 och brukar jämföra dessa kit mot varann. Men vem vet något här hemma? /Tommie _________________ Tommie Blomqvist |
||||
Jag har ingen erfarenhet av KW typ3 själv men ställde för en tid sen frågan till en på Öhlins om vad egentligen skillnaden var mellan deras dämpare och andra som KW eller Bilstein. Svaret var:
"Bilstein PSS9 har gasbehållaren i cylinderröret, vilket ger mindre gasvolym. KW variant 3 är en gammaldags dubbelrörsdämpare med bottenventil, vilket inte används inom racing i någon större utsträckning nuförtiden. Dessutom har McPhersonbenet inget kromrör, utan lagringen sker direkt mot kolvstången, som hos en standardbil. Det ger högre friktion och mer flex. I många fall ligger skillnaderna i materialval, ytbehandlingar,utförligt testande mm, även om konstruktionen kan vara likartad" _________________ mvh Anders Andersson 996 GT2 |
||||
Anders Andersson: Vilket banasvar du fick
![]() Men det klart dom har rätt, som i alla branscher när det kommer till utveckling och teknikförsprång. Jag antar att man som vanligt får det man betalar för, och det viktiga för mig är att kunna åka konbana och vanliga "bankörningar" samt ändå ta bilen till och från jobbet. Jag har oroat mig mera över avgasbröl tidigare, men har efter ( en sten hård bil ) börja uppskatta att inte känna varje målad linje som en njurspark. Sladder och bodyroll är väl bara lära sig gilla, finns ingen mittimellan lösning som funkar lika i alla lägen. Inte för dom pengarna jag tänkte lägga ner, som är i PSS9 / KW III. Men tackar för ett svar. /Tommie _________________ Tommie Blomqvist |
||||
Samma för Integralen Tommie!
För dessa summor verkar det inte finnas nåt bättre. Både dom vanliga gula KONI samt orginalarna har utgått. Och KW3 ska iaf vara bättre än Koni enligt tyskarna. Ska man ha värre grejer blir det specialbyggt eller riktiga rally/racegrejer och då sticker priset iväg som en raket. Just nu har håller fuling på att räkna lite på dessa så vi får se vad han har att säga om dom. Kanske kan ge nåt hum till dig Tommie om hur dom är överlag. Sen att inte Öhlins skulle hylla sina konkurrenter var det väl ingen som hade räknat med heller ![]() _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||
Nu har jag lek en stund.
Framdämparna är ok Bakdämparna är model dugliga till bojsänke, fattar inte vad de gjort ![]() Skall bara lura på ett vättigt sätt att presentera datan/simuleringen på. EDIT: Vi börjar titta på dämparkurvorna. Det raka stäcket är helt linjär dämping. Allså ca för att kolla att nivå på dämpningen är ok. Ser man fram så ligger medelvärdet av retur och komp ca ca ca som den linjära linjen ca upp till 0,25m/s. Sen börjar det fladdra så mycket så då spelar det inte så stor roll. Bak därmot är det duktigt överdämpat upp till 0,15m/s sen går det mot underdämpat. BAK ![]() FRAM ![]() Dessa digram är lite luriga att förstå. om de sträckade linjena går över 1(y-axen) är hjulet inte i kontakt med markan längre, alså flygburet. Är de helgragnana 1 är dubbla lasten, allså typ den vikt som ligger på hjulet stillastående. X-axen är frikvensen, eller om man så vill hastighet som man åker över ett gäng gupp. De olika kurvorna är med olika höjd på guppen. BAK ![]() FRAM ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Vad betyder det i hänseende till bakdämparna mer konkret. Kort sagt: Vad är det som gör att dom är så dåliga? och dåliga på vad? Skulle dom vara helt odugliga på en rejsbil eller är dom odugliga som gatbil som går en del banträffar?
Kurvorna jag skickade till dig: Kunde du ur dom även utläsa vad som händer med dämparna om man börjar skruva på dom och ändra Rebound och Compression? Med andra ord: Skulle det gå att göra dom bättre genom att ställa in och skruva lite på dom? Sen är ju frågan om det är värt 10 000 extra för att få dämpare som kapar 2 sekunder av varvtiden. Bilen kan ju vara kul att köra med dessa även fast dom inte är optimala. Eller låter jag bara bitter nu? ![]() _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||
citat:
Vad betyder det i hänseende till bakdämparna mer konkret. Kort sagt: Vad är det som gör att dom är så dåliga? Nu får jag spåna lite, kan för lite. Men om jag nu inte är ute och far kommer bilen kännas stötig bak vid små gupp och gungig vid större gupp. citat: och dåliga på vad? Skulle dom vara helt odugliga på en rejsbil eller är dom odugliga som gatbil som går en del banträffar? Nivå på odugligheten har jag svårt att sia om men pga att fram ser ok ut vad jag kan bedämma. och bak åt hel..., det är jag säker på. citat: Kurvorna jag skickade till dig: Kunde du ur dom även utläsa vad som händer med dämparna om man börjar skruva på dom och ändra Rebound och Compression? Med andra ord: Skulle det gå att göra dom bättre genom att ställa in och skruva lite på dom? Jag antar att dämaprna var ställda typ i mitten, eller vad KW tycket var bra. Så nej, vad jag kan se så ser man inte justermöligheterna. Ja, det kan vara så att de går att juster till en vättig nivå. Du får fråga KW om justermöligheterna. Fram var ju ok/drägligt så jag gissade att krurvona var tagna ur samma läge, typ optimalt(fel ord) citat: Sen är ju frågan om det är värt 10 000 extra för att få dämpare som kapar 2 sekunder av varvtiden. Bilen kan ju vara kul att köra med dessa även fast dom inte är optimala. Eller låter jag bara bitter nu? Hur pass dåliga är dom egentligen fuling? När jag säger ok så menar jag INTE optimalt pga att jag kan inte tala om vad som är optimalt då det finna oändligt antal typer av dämparkurvor som ger optimal dämpning. Sen att vissa av kurvorna ur köregenskaper är kassa är det svåre att avgöra. En viss känsla har jag hur de skall se ut, men jag kan inte tala om varför. Går inte bakdämparna att få bättre skulle JAG inte köpa dessa. Angånde bakdämparna trodde jag att jag gjort något fel vid simuleringen pga att det var så fel/konstigt. Efter köring fram så var det bara konstatera att bak är det knas/fel på dämparkurvan. EDIT Sven Likande tråd som kanske kan belysa lite av komplesiteten angående stötdämpare. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Min erfarenhet av version 2 på diverse bilar är att det första man gör är att vrida på hårdare, de brukar vara inställda på ungefär 1/3 av justermöjligheten och då är de lite för gungiga bak. Vid 1/2 eller upp mot 2/3 beroende på bilen så börjar saker och ting att lira. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4292 besök totalt |