Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
KW Suspensions Version 3
1, 2   >>
4292 besök totalt
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
KW Suspensions Version 3

Hej

Dämparna på Gralen börjar nog närma sig slutet och tänkte jag kunde testa någit annat. Har fått ett bra pris på KW Version 3 kitt till Integralen. Tänkte kolla om nån annan här kör med dessa grejer och hur det är ställt med kvalitet, service från Fabriken och dylikt.
Är det lättjusterat så man kan ha en mjuk myssetup på väg till banan eller ICA och sen ställa om till något mer banlämpligt när man kommit fram till depån? Finns ett gäng tyska Deltisti som kör med dessa och är nöjda men jag ville kolla med banexperterna också. Give me some meat on the legs!

//Sven

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re: KW Suspensions Version 3

Lundin skrev:
Hej

Dämparna på Gralen börjar nog närma sig slutet och tänkte jag kunde testa någit annat. Har fått ett bra pris på KW Version 3 kitt till Integralen. Tänkte kolla om nån annan här kör med dessa grejer och hur det är ställt med kvalitet, service från Fabriken och dylikt.
Är det lättjusterat så man kan ha en mjuk myssetup på väg till banan eller ICA och sen ställa om till något mer banlämpligt när man kommit fram till depån? Finns ett gäng tyska Deltisti som kör med dessa och är nöjda men jag ville kolla med banexperterna också. Give me some meat on the legs!

//Sven


Inte variant 3 men däremot sat det förut variant 2 på Sciroccon och det satt som en sportkepa

Garanti och service var inga som helst problem, tog hem några kit åt polare och ett ben var lite dåligt i princip omgående och det lagades utan konstiga frågor.
Beställde även nya fjäderstopp och kontramuttrar och hela 200:- för en komplett uppsättning med frakt kostade de.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
Härligt. Vart det nån bana/konbana med dne bilen? Måste hjul v för att komma åt justeringsmöjligheterna?

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7226

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: KW Suspensions Version 3

Lundin skrev:
Är det lättjusterat så man kan ha en mjuk myssetup på väg till banan eller ICA och sen ställa om till något mer banlämpligt när man kommit fram till depån?


Egentligen finns INGA dämpare som har ett så brett justeringsområde (utom möjligen Öhlins TTX) eftersom man vid extrema justeringar sabbar all tryckbalansering i dämparen och därmed riskerar undertryck och kavitation när man justerat sig alltför långt från idealläget.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
Re: KW Suspensions Version 3

Kraniel skrev:
Lundin skrev:
Är det lättjusterat så man kan ha en mjuk myssetup på väg till banan eller ICA och sen ställa om till något mer banlämpligt när man kommit fram till depån?


Egentligen finns INGA dämpare som har ett så brett justeringsområde (utom möjligen Öhlins TTX) eftersom man vid extrema justeringar sabbar all tryckbalansering i dämparen och därmed riskerar undertryck och kavitation när man justerat sig alltför långt från idealläget.

Men vad gör du fortfarande här då? Sätt alla klurgubbar på jobbet på detta och se till att det blir ett schysst pris på dom också;)

Men allvarligt: Uttryckte mig lite dumt där. Det jag undrade var om justeringsmöjligheterna är finjusteringar eller om det går att ha en gat och en bansetup och att det då är någon märkbar skillnad på dessa. Integralen är ganska stötig i orginalutförnade så man är ganska van. Förväntade mig aboslut inte att kunna få en Cittra med fluffig gasfjädring och en F1-racer i samma bil.

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7226

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: KW Suspensions Version 3

Lundin skrev:
Men vad gör du fortfarande här då? Sätt alla klurgubbar på jobbet på detta och se till att det blir ett schysst pris på dom också;)

Men allvarligt: Uttryckte mig lite dumt där. Det jag undrade var om justeringsmöjligheterna är finjusteringar eller om det går att ha en gat och en bansetup och att det då är någon märkbar skillnad på dessa. Integralen är ganska stötig i orginalutförnade så man är ganska van. Förväntade mig aboslut inte att kunna få en Cittra med fluffig gasfjädring och en F1-racer i samma bil.




Nåja - jag tror nog att de flesta hyfsat seriösa tillverkare gör dämpare där justeringen gör märkbar skillnad. Men fortfarande sitter fjädern där den sitter och hårdheten på den är knappast justerbar (om det inte är en luftfjäder). Så stötigheten är svår att bli av med i alla fall.

BTW - vi håller på att utveckla ett luftfjäderkoncept!

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
Det låter bra!

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Sen är väl begreppet "stötig" inte så "kvalitativt" när det gäller väghållning (jag anser att stötig är ett negativt begrepp om komfort, men andra anser annorlunda).

Det går ju utmärkt att ha en "stötig" setup där stötigheten beror på olämpliga dämpare och inte på fjäderns hårdhet. Med rätt dämpare kan man ju dubbla (och mer) fjäderkonstanter och ändå få bättre komfort (frekvensen stiger men det är mjukt och kontrollerat).

Vilka dämparinsatser är det i KW steg3?
De har väl Koni i nån av sina varianter har jag för mig (KW bygger väl inte egna dämpare?).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
Läste nånstans på forumet att det var Koni insatser i Version 2 och KWs egna i Version 3.

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re:

Lundin skrev:
Härligt. Vart det nån bana/konbana med dne bilen? Måste hjul v för att komma åt justeringsmöjligheterna?


En del konbana och några bankörningar på Midlanda samt Sviestad.

För att ändra bakdämparna var man tvungen att släppa ner kolvstången i botten, inte direkt nödvändigt att ta bort hjul men domkraft behövdes i alla fall.

_________________
Roland Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Ge mig div bildata,vikter, däck, fjäderhårdheter mm, och dämpar kurvor så kan jag tala om de ligger inom rätt bollplank.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Lundin skrev:
Härligt. Vart det nån bana/konbana med dne bilen? Måste hjul v för att komma åt justeringsmöjligheterna?


En del konbana och några bankörningar på Midlanda samt Sviestad.

För att ändra bakdämparna var man tvungen att släppa ner kolvstången i botten, inte direkt nödvändigt att ta bort hjul men domkraft behövdes i alla fall.
Det låter ju fullt drägligt i mina öron!

fuling Det vore väldigt trevligt om du kunde räkna lite. Återkommer med värden och data på stötdämpare och bilen.

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Tommie
Sthlm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 38



Sitter och tittar på ett KW3 kit till en S2k, men som vanligt verkar ingen vet något om detta på en S2k.
Jänkarna åker allt möjligt, Bilstein PSS9 och brukar jämföra dessa kit mot varann.
Men vem vet något här hemma?


/Tommie

_________________
Tommie Blomqvist
Citera
Anders Andersson
Järfälla
Här sen Feb 2003
Inlägg: 50



Jag har ingen erfarenhet av KW typ3 själv men ställde för en tid sen frågan till en på Öhlins om vad egentligen skillnaden var mellan deras dämpare och andra som KW eller Bilstein. Svaret var:

"Bilstein PSS9 har gasbehållaren i cylinderröret, vilket ger mindre gasvolym. KW variant 3 är en gammaldags dubbelrörsdämpare med bottenventil, vilket inte används inom racing i någon större utsträckning nuförtiden. Dessutom har McPhersonbenet inget kromrör, utan lagringen sker direkt mot kolvstången, som hos en standardbil. Det ger högre friktion och mer flex. I många fall ligger skillnaderna i materialval, ytbehandlingar,utförligt testande mm, även om konstruktionen kan vara likartad"

_________________
mvh
Anders Andersson
996 GT2
Citera
Tommie
Sthlm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 38



Anders Andersson: Vilket banasvar du fick
Men det klart dom har rätt, som i alla branscher när det kommer till utveckling och teknikförsprång.
Jag antar att man som vanligt får det man betalar för, och det viktiga för mig är att kunna åka konbana och vanliga "bankörningar" samt ändå ta bilen till och från jobbet.
Jag har oroat mig mera över avgasbröl tidigare, men har efter ( en sten hård bil ) börja uppskatta att inte känna varje målad linje som en njurspark. Sladder och bodyroll är väl bara lära sig gilla, finns ingen mittimellan lösning som funkar lika i alla lägen. Inte för dom pengarna jag tänkte lägga ner, som är i PSS9 / KW III.

Men tackar för ett svar.


/Tommie

_________________
Tommie Blomqvist
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
Samma för Integralen Tommie!
För dessa summor verkar det inte finnas nåt bättre. Både dom vanliga gula KONI samt orginalarna har utgått. Och KW3 ska iaf vara bättre än Koni enligt tyskarna.
Ska man ha värre grejer blir det specialbyggt eller riktiga rally/racegrejer och då sticker priset iväg som en raket.

Just nu har håller fuling på att räkna lite på dessa så vi får se vad han har att säga om dom. Kanske kan ge nåt hum till dig Tommie om hur dom är överlag.

Sen att inte Öhlins skulle hylla sina konkurrenter var det väl ingen som hade räknat med heller

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Anders Andersson
Järfälla
Här sen Feb 2003
Inlägg: 50



Som jag uppfattade honom så gillade han Bilstein bättre än KW, det var egentligen det jag ville ha fram. Sen att han anser Öhlins överlägsna var väl ingen överraskning.

_________________
mvh
Anders Andersson
996 GT2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nu har jag lek en stund.
Framdämparna är ok
Bakdämparna är model dugliga till bojsänke, fattar inte vad de gjort

Skall bara lura på ett vättigt sätt att presentera datan/simuleringen på.


EDIT:
Vi börjar titta på dämparkurvorna.
Det raka stäcket är helt linjär dämping. Allså ca för att kolla att nivå på dämpningen är ok.
Ser man fram så ligger medelvärdet av retur och komp ca ca ca som den linjära linjen ca upp till 0,25m/s.
Sen börjar det fladdra så mycket så då spelar det inte så stor roll.

Bak därmot är det duktigt överdämpat upp till 0,15m/s sen går det mot underdämpat.

BAK

FRAM


Dessa digram är lite luriga att förstå.
om de sträckade linjena går över 1(y-axen) är hjulet inte i kontakt med markan längre, alså flygburet.
Är de helgragnana 1 är dubbla lasten, allså typ den vikt som ligger på hjulet stillastående.
X-axen är frikvensen, eller om man så vill hastighet som man åker över ett gäng gupp.
De olika kurvorna är med olika höjd på guppen.
BAK

FRAM

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
Vad betyder det i hänseende till bakdämparna mer konkret. Kort sagt: Vad är det som gör att dom är så dåliga? och dåliga på vad? Skulle dom vara helt odugliga på en rejsbil eller är dom odugliga som gatbil som går en del banträffar?
Kurvorna jag skickade till dig: Kunde du ur dom även utläsa vad som händer med dämparna om man börjar skruva på dom och ändra Rebound och Compression? Med andra ord: Skulle det gå att göra dom bättre genom att ställa in och skruva lite på dom?
Sen är ju frågan om det är värt 10 000 extra för att få dämpare som kapar 2 sekunder av varvtiden. Bilen kan ju vara kul att köra med dessa även fast dom inte är optimala. Eller låter jag bara bitter nu? Hur pass dåliga är dom egentligen fuling?

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Vad betyder det i hänseende till bakdämparna mer konkret.
Kort sagt: Vad är det som gör att dom är så dåliga?

Nu får jag spåna lite, kan för lite.
Men om jag nu inte är ute och far kommer bilen kännas stötig bak vid små gupp och gungig vid större gupp.

citat:
och dåliga på vad?
Skulle dom vara helt odugliga på en rejsbil eller är dom odugliga som gatbil som går en del banträffar?

Nivå på odugligheten har jag svårt att sia om men pga att fram ser ok ut vad jag kan bedämma.
och bak åt hel..., det är jag säker på.

citat:
Kurvorna jag skickade till dig:
Kunde du ur dom även utläsa vad som händer med dämparna om man börjar skruva på dom och ändra Rebound och Compression?
Med andra ord:
Skulle det gå att göra dom bättre genom att ställa in och skruva lite på dom?

Jag antar att dämaprna var ställda typ i mitten, eller vad KW tycket var bra.
Så nej, vad jag kan se så ser man inte justermöligheterna.
Ja, det kan vara så att de går att juster till en vättig nivå.
Du får fråga KW om justermöligheterna.
Fram var ju ok/drägligt så jag gissade att krurvona var tagna ur samma läge, typ optimalt(fel ord)

citat:
Sen är ju frågan om det är värt 10 000 extra för att få dämpare som kapar 2 sekunder av varvtiden.
Bilen kan ju vara kul att köra med dessa även fast dom inte är optimala.
Eller låter jag bara bitter nu? Hur pass dåliga är dom egentligen fuling?

När jag säger ok så menar jag INTE optimalt pga att jag kan inte tala om vad som är optimalt då det finna oändligt antal typer av dämparkurvor som ger optimal dämpning.
Sen att vissa av kurvorna ur köregenskaper är kassa är det svåre att avgöra.
En viss känsla har jag hur de skall se ut, men jag kan inte tala om varför.
Går inte bakdämparna att få bättre skulle JAG inte köpa dessa.
Angånde bakdämparna trodde jag att jag gjort något fel vid simuleringen pga att det var så fel/konstigt.
Efter köring fram så var det bara konstatera att bak är det knas/fel på dämparkurvan.

EDIT
Sven
Likande tråd som kanske kan belysa lite av komplesiteten angående stötdämpare.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26537

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re:

fuling skrev:
citat:
Vad betyder det i hänseende till bakdämparna mer konkret.
Kort sagt: Vad är det som gör att dom är så dåliga?

Nu får jag spåna lite, kan för lite.
Men om jag nu inte är ute och far kommer bilen kännas stötig bak vid små gupp och gungig vid större gupp.

Skulle det gå att göra dom bättre genom att ställa in och skruva lite på dom?

Jag antar att dämaprna var ställda typ i mitten, eller vad KW tycket var bra.

Fram var ju ok/drägligt så jag gissade att krurvona var tagna ur samma läge, typ optimalt(fel ord)




Min erfarenhet av version 2 på diverse bilar är att det första man gör är att vrida på hårdare, de brukar vara inställda på ungefär 1/3 av justermöjligheten och då är de lite för gungiga bak.
Vid 1/2 eller upp mot 2/3 beroende på bilen så börjar saker och ting att lira.

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
KW Suspensions Version 3
1, 2   >>
4292 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande