Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ En seven för vettiga pengar?? | << 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (20161 totalt) |
Hej
Bedömningen av "strypningar" varierar som sagt. Det brukar vara bra om man gjort en ändring som motiverar strypningen - annat insug, mindre turbo eller liknande. För ett amatörbygge spelar det ingen roll om motorn är avgascertifierad - det är ju inget krav på det, utan det räcker med att den har kat, lambdasond och kolkanisteravluftning (för att slippa dispensavgiften alltså). Använder man MC-motor, så finns det ju för dessa ett system med "godkända" strypningar, det kan inte vara något problem att använda en sådan motor, bara strypningen är gjord på rätt sätt med ev. intyg som kan krävas. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jag har inte uppmanat någon att göra någor olagligt.............Jag har min fulla frihet att köpa mina delar vart jag vill. om dom har suttit på en bil i Tyskalnd innan jag köpte dom.....det har inta någon med att göra. Huvudsaken är att jag har kvitto på mina grejor.........och att jag sedan besiktar min bil enligt gällande regler. om ni vill ha en diskution om moral............så kanske vi ska diskutera lagligheten att bygga rena kitcars överhuvud taget. Tänk efter innan ni beskyller någon för att tänja på reglerna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Vi bygger också motorer.......och skriver intyg till dom, som gäller på vilken bilprovning som helst............ Vi har målmedvetet , under många år, arbetat upp ett förtroende med Svensk bilprovning.
Vi gjorde även ljudprov som var godkännda under många år........enda tills någon kom på att man måste vara EU godkänd för att få göra det. Det fanns ingen i Sverige som var det.........så SFRo fick dispans..........hur seriöst är det då. Detta tog bort en del av den verksamhet som jag levde på, eftersom jag med åren har blivit bra på att dämpa ljud i bilar... Så ingen ska komma och säga att vi tänjer på reglerna........för att vi kan saker och kan skriva intyg på saker som ni inte kan. Jag har sagt det förut....och sägger det igen...........dom som vill lysna och lära sig .......får skriva PM........... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
SMP får också göra bullerprov.Men dom finns väl inte på så många ställen i Sverige. Statens Maskinprovningar alltså. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Hej, har varit bortrest över helgen...tjaaa...även med nya reglerna, 15kW/100kg så blir en 130hk 2.0L (ca 100kW ?) blir minivikten för bil (tankad och allt)=670kg och så som jag tänkt bygga bilen hamnar jag på kanske minst 50kg mindre...kan bli tufft. eller är det så att i de 670kg är även förare inräknad? I så fall är det ju en bagatell och så blir jag så mkt gladare! Inget har inhandlats ännu, men planerandet är i full gång. Micke _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Hej
Det är ju tjänstevikt som räknas, och där ingår ju förare, bensin, verktyg (5 kg!) och reservhjul. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Läge för farsan och plåtfälgar Passagerare? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
om man köper en Seven i Tyskland som är färdig tar den på en trailer hem. Beställer tid hos SBP och besiktar den som amatörbyggt fordon samt säger att man byggt den själv då??? /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||
Är det inte så att bygget måste inspekteras av någon under själva byggprocessen? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Jag tror, och har för mig att.
om det ska reggas som amatörbyggt så vill Gustav titta på ramen, motor hjulupphängningar eller iaf. tala med dig vad du tänkt att använda för prylar innan bygget sätts igång. Kanske han även kommer under själva byggandet oxo?? Nån annan hann visst före. (precis som på banan) janne nagy _________________ Jan Nagy |
||||||
SFRo besiktigar bilen två gånger under byggnationen. En gång när man har i princip ett rullande chassi, dvs hjulupphängningar, bromssystem, drivlina på plats etc., och andra gången när den är klar.
Det är så jag förstått det i alla fall. En bra tanke är att ta kontakt med sin närmaste besiktningsman innan arbetet börjar om man inte ska köpa ett "kit" (typ Westfield). Kan vara bra att ta kontakt ändå förresten (jag lär göra det). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Det går bra med bara slutbesiktning också..... in mitt fall så var den ju färdig byggd och rambesiktad i GBG x-antal år innan jag köpte den..och som alla vet så är en SFRo besiktning personlig..så det var bara att göra en ny besiktining.
_________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Hej igen
Som sagt, vi ska inte ta detta för långt, men...
Dels skall du själv skriva ett intyg på att du har byggt bilen själv (samvetsfråga alltså), för eget bruk, dels krävs som sagt SFRo-besiktningarna innan. Som Super7 skriver händer det att vi får göra byggbesiktning och slutbesiktning samtidigt, till exempel när man köpt ett påbörjat bygge eller om man byggt så fort att byggbesiktning inte hinns med... Gränsen är hårfin och därför vill jag inte moralisera för mycket - det är alltför lätt att hamna i konstiga bedömningar om vad det innebär att "bygga" en bil. /Gustaf (editerat en felcitering, ursäkta Peeter) _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
För ordningens skull, så är det inte jag som skrev: om man köper en Seven i Tyskland som är färdig tar den på en trailer hem. Beställer tid hos SBP och besiktar den som amatörbyggt fordon samt säger att man byggt den själv då??? Det var Peter "Puppan" Eriksson, som svarade så på mitt inlägg ovan! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Finns det nån chassiritning /byggbeskrivning / materiallista på nätet till
ett 7-bygge? Skulle juh vara kul att fantisera lite.... Och kanske dra ner polaren i träsket...han letar nämligen efter nåt kul objekt, och roligare än en Seven blir det väl inte ? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Här
http://error.netilium.org/~mikael/lo http://locost.monkeytoys.com/ http://locost7.info/mirror/mirror.ph Bör räcka för ett par timmars surfande _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Hakar på tråden lite..
Är sugen på ett sevenbygge. Men som vanligt är pengar ett bekymmer om man gör ett budgetbygge med stel bakaxel, ESTfield eller Westfield SE, blir jag då bara missnöjd med väghållningen?? Det skiljer ju trots allt 8000:- mellan westfield SE och SEi _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Körda Back to Back: Kanske.
I jämförelse med allt annat på den civilserade sidan Radical och liknande byggen: Nej. Av Estherbyggena som det tävlas med är det nog bara en som har Dedion, och de övriga är ju inte direkt rundningsmärken. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Sparade trådar/FAQ En seven för vettiga pengar?? | << 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (20161 totalt) |