Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 35094 besök totalt |
Diff till S13 finns att få tag på billigt:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/OBX-L Är en torsendiff typ en exakt kopia på quaife och bör kosta strax över 4kkr hemma i sverige... Vet inte gällande Nissan men de funkar bra på en hel del Hondor i USA. _________________ Per Björe-Dahl |
||||
Har börjat "designa" nya tryckrör med färre slangar på. Tyvärr hade jag köpt hem för lite rör och missat att kolla om svetsen hade nån gas så det blev inte så vackert. Får loppa dit nästa bit också och sen åka till nån som inte är lika darrhänt.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Hei. Jeg har kjort en S13 i to sesonger nå. Både drifting og vanlige banetreff. Har installert en Kaaz 2 veis lamell diff og det fungerer utrolig bra. Jeg synes ikke du skal selge bilen. Med relativ beskjeden innsats har du en bil som går fort rundt banen og sidelengs om du vil det også..
![]() Rattlåsracing blir du nok fort lei av og det kommer garantert til å gå utover drivverket ditt. Synd at ingen skjonner at disse bilene faktisk duger til noe annet enn å brenne gummi med. Jeg kjorte forbi tre stk integraer bl.a på et banetreff i fjor med kun åpent filter og 3"eksos. Rundt 200 hk..?!? (Riktignok med skikkelig umderstell) og den bilen er allment akseptert som en "drivers car". Kjop deg et ordentlig understell og bytt til uniballs i bakstilling spes så er du på vei. Og få gjerne tak i 4 stk aluforinger (ikke såkalte "pineappels", men hele foringen i alu) så bakstillingen holder seg i ro. Det er en svakhet på disse bilene. Det blir spesielt merkbart når du får i en diffsperre, bilen går og "gynger" på foringene.. Bytt gjerne til et stivere stab-stag bak også og om mulig er det ikke feil med en2-2,5 graders negativ camber foran heller. Mye bedre turn-in men du må kjore med litt attack siden bilen ikke vil sette seg for du får lagt vekt på fjæringen. Bli litt bedre kjent med bilen så er jeg sikker på at du kommer til å trives. Jeg gjor det! Legger ved noen bilder fra konbanekjoring i fjor hvor jeg fikk beste tiden av samtlige i 200SX klubben.. ![]() Bildene er fra slutten av dagen da dekkene uansett var ferdige.. ![]() om det var helt i henhold til topic vet da soren, men litt fikk jeg nå skrevet. Lykke til videre! _________________ Jostein Lillebo |
||||
Jag är tacksam för alla kommentarer från folk som verkligen kör bilarna. ![]() Att det finns potential i bilen är ingen tvekan om. Den är ju välbalanserad och bakhjulsdriven. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re:
Jag undrar om han inte tänker på sk "subframe spacers" till subframen bak. Hela bakvagnsbryggan på 200sx har en förmåga att börja slå mot karossen, speciellt när bussningarna börjar bli slitna. Den vanligaste åtgärden är att montera distanser i plast eller aluminium mellan subframe och kaross för att bryggan ska sitta still. Det finns säkert någon dyr blinglösning på problemet. Min bror använde jackpads från biltema. ![]() |
||||
Jepp det är subframe bussningarna han menar, men det är bättre att byta ut hela bussningarna än att sätta dit så kallade spacers. Har en extra subframe liggandes som jag tänkte göra detta på såfort tiden och ekonomin tillåter.
Bussning i alu: http://www.driftworks.com/catalog/product_info.php?pName=solid-subframe-bushes-nissan&cName=suspension-bushes _________________ Johan Stigermark Nissan 200sx -90 Driftbil |
||||
Jag fick hem en bussningsats från RSR idag, ska bli intressant att se hur dom presterar.
Hade problem i slutet på förra säsongen med att bilen tycktes gå ut i sladd i hastigheter mellan 70 och 150. När man körde över en hålighet i vägen så stusade bilen ut med rumpan. Antar att det beror på värdelösa orgianlbussningar på bilen. Har du bestämt dig vad du ska göra med din bil om du ska ha kvar lr sälja? _________________ Glenn Jönsson aka Pillevinken My way or the highway? I take both sideways |
||||
Re:
Jag mente at du borde byta hela bussningen, som nevnt av en annen i denne tråden: http://www.driftworks.com/catalog/pr Problemet med såkalte "innsatser" er at dersom bussningarna er fediga så hjelper dom inte sidan dom trycker mot den allerede ferdiga bussningen.. Jag kommer at anvenda bilen mest til drifting,- men det er et alldeles herligt kick at kjora fort med den,- særskild siden ingen forventar at den ska gå fort.. ![]() Sjekk gjerna www.drift-battle.no for mer info efterhvert,- och skicka gjerna et mail om du funderar på noget! _________________ Jostein Lillebo |
||||
Re:
![]() Jag är lite skeptisk till aluminiumbussningar. Visst finns det ställen på en del bilar där man inte behöver bussningar egentligen, men oftast lever bilen längre med lite gummi på rätt ställen. Måste: 1. Få till tryckrören. 2. Fixa en tryckare som låter när oljan är varm. 3. Byta insugskammen mot en avgaskam som vi inte har. 4. Få motorn att inte fara omkring i motorrummet, men alukuddarna vi har känns fel. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jag är på jakt efter styvare bussningar till motorn med. Jag vill inte heller ha alubussningar. Jag ska prata med en polare ikväll om han kan hitta till en vettig peng. Återkommer så fort jag vet
_________________ Glenn Jönsson aka Pillevinken My way or the highway? I take both sideways |
||||
Finns ju nismo motorkuddar att köpa om man vill ha hårdare kuddar. Vill man inte köra med solida bussningar til subframen går det ju alldeles utmärkt med polyuretan där. Allt är ju bättre än de gelefyllda originalen.
_________________ Johan Stigermark Nissan 200sx -90 Driftbil |
||||
Projekt "Det borde gå att besikta" är under uppstartsfasen nu.
Har lokaliserat bälten, tuta, vindrutespolning nu. Bör väl försöka få tag i en katalysator också och så kanske ABS:en ska felsökas. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Hur gör du med stolar? Sätter tillbaka original eller besiktigar med racevarianterna. Tänkte försöka regga om min till 2-sits så man slipper skruva i bakbältena varje besiktning.
||||
Re:
om jag minns rätt är bilen besiktad för en passagerare så det finns inget baksäte. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
ok, skulle vara smidigt om man bara behöver ha förarstolen i. Slaktade mina originalunderreden när jag satte i de sittriktiga stolarna så det blir till att köpa en ny originalstol till besiktningen.
||||
Har konstaterat att minnet svek mig så bilen är reggad för tre passagerare.
![]() Det känns hur fel som helst att montera spolarvätskebehållare i bilen, men nu sitter både burk och knapp på plats. Fick även dit ett nytt tryckrör på "kalla sidan". Det borde inte hoppa isär och höll sig på plats när frun i huset provade att starta. Tyvärr är bilen inparkerad mellan en Saab 900 med bortplockad bakaxel och en gammal rallycrossbil som väl inte lär flytta sig självmant så provturer får vänta. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
på tal om subframe bussningar.. tappar man inte hela funktionen av en subframe om man stum monterar den? har funderat lite på detta och tror man får bättre väghållning om man bara byter ut dom till poly.
Du jobbar på bra iaf ![]() ![]() _________________ Martin Gunnarsson Kör 200sx s13 (under uppbyggnad) |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 35094 besök totalt |