Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200SX '93 Såld
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
35094 besök totalt
Lynxen
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 46



Diff till S13 finns att få tag på billigt:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/OBX-LSD-HELICAL-DIFFERENTIAL-89-98-NISS . . . .

Är en torsendiff typ en exakt kopia på quaife och bör kosta strax över 4kkr hemma i sverige... Vet inte gällande Nissan men de funkar bra på en hel del Hondor i USA.

_________________
Per Björe-Dahl
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Har börjat "designa" nya tryckrör med färre slangar på. Tyvärr hade jag köpt hem för lite rör och missat att kolla om svetsen hade nån gas så det blev inte så vackert. Får loppa dit nästa bit också och sen åka till nån som inte är lika darrhänt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Drift Addict
Norge,- Lorenskog
Här sen Apr 2006
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hei. Jeg har kjort en S13 i to sesonger nå. Både drifting og vanlige banetreff. Har installert en Kaaz 2 veis lamell diff og det fungerer utrolig bra. Jeg synes ikke du skal selge bilen. Med relativ beskjeden innsats har du en bil som går fort rundt banen og sidelengs om du vil det også..

Rattlåsracing blir du nok fort lei av og det kommer garantert til å gå utover drivverket ditt.

Synd at ingen skjonner at disse bilene faktisk duger til noe annet enn å brenne gummi med. Jeg kjorte forbi tre stk integraer bl.a på et banetreff i fjor med kun åpent filter og 3"eksos. Rundt 200 hk..?!? (Riktignok med skikkelig umderstell) og den bilen er allment akseptert som en "drivers car". Kjop deg et ordentlig understell og bytt til uniballs i bakstilling spes så er du på vei. Og få gjerne tak i 4 stk aluforinger (ikke såkalte "pineappels", men hele foringen i alu) så bakstillingen holder seg i ro. Det er en svakhet på disse bilene. Det blir spesielt merkbart når du får i en diffsperre, bilen går og "gynger" på foringene.. Bytt gjerne til et stivere stab-stag bak også og om mulig er det ikke feil med en2-2,5 graders negativ camber foran heller. Mye bedre turn-in men du må kjore med litt attack siden bilen ikke vil sette seg for du får lagt vekt på fjæringen.

Bli litt bedre kjent med bilen så er jeg sikker på at du kommer til å trives. Jeg gjor det!

Legger ved noen bilder fra konbanekjoring i fjor hvor jeg fikk beste tiden av samtlige i 200SX klubben..
Bildene er fra slutten av dagen da dekkene uansett var ferdige..

om det var helt i henhold til topic vet da soren, men litt fikk jeg nå skrevet. Lykke til videre!






_________________
Jostein Lillebo
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Drift addict skrev:
og få gjerne tak i 4 stk aluforinger (ikke såkalte "pineappels", men hele foringen i alu) så bakstillingen holder seg i ro.
Kan du översätta det där till svenska? Resten tror jag att jag begrep.
Jag är tacksam för alla kommentarer från folk som verkligen kör bilarna. thumbs up Det finns många S13 som bara blänker...
Att det finns potential i bilen är ingen tvekan om. Den är ju välbalanserad och bakhjulsdriven.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Re:

Lennart Hall skrev:
Drift addict skrev:
og få gjerne tak i 4 stk aluforinger (ikke såkalte "pineappels", men hele foringen i alu) så bakstillingen holder seg i ro.
Kan du översätta det där till svenska? Resten tror jag att jag begrep.
Jag är tacksam för alla kommentarer från folk som verkligen kör bilarna. thumbs up Det finns många S13 som bara blänker...
Att det finns potential i bilen är ingen tvekan om. Den är ju välbalanserad och bakhjulsdriven.


Jag undrar om han inte tänker på sk "subframe spacers" till subframen bak. Hela bakvagnsbryggan på 200sx har en förmåga att börja slå mot karossen,
speciellt när bussningarna börjar bli slitna. Den vanligaste åtgärden är att montera distanser i plast eller aluminium mellan subframe och kaross för att bryggan ska sitta still.

Det finns säkert någon dyr blinglösning på problemet. Min bror använde jackpads från biltema.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Jepp det är subframe bussningarna han menar, men det är bättre att byta ut hela bussningarna än att sätta dit så kallade spacers. Har en extra subframe liggandes som jag tänkte göra detta på såfort tiden och ekonomin tillåter.

Bussning i alu: http://www.driftworks.com/catalog/product_info.php?pName=solid-subframe-bushes-nissan&cName=suspension-bushes

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
s13drft
Sverige
Här sen Dec 2006
Inlägg: 54



bussningarna i alu är grymt bra:) ja gjorde mina själv iofs men de blev bra iaf..

_________________
Johan Larsson
Citera
Pillevinken
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 16



Jag fick hem en bussningsats från RSR idag, ska bli intressant att se hur dom presterar.
Hade problem i slutet på förra säsongen med att bilen tycktes gå ut i sladd i hastigheter mellan 70 och 150. När man körde över en hålighet i vägen så stusade bilen ut med rumpan. Antar att det beror på värdelösa orgianlbussningar på bilen.
Har du bestämt dig vad du ska göra med din bil om du ska ha kvar lr sälja?

_________________
Glenn Jönsson aka Pillevinken

My way or the highway? I take both sideways
Citera
Drift Addict
Norge,- Lorenskog
Här sen Apr 2006
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Re:

Lennart Hall skrev:
Drift addict skrev:
og få gjerne tak i 4 stk aluforinger (ikke såkalte "pineappels", men hele foringen i alu) så bakstillingen holder seg i ro.
Kan du översätta det där till svenska? Resten tror jag att jag begrep.
Jag är tacksam för alla kommentarer från folk som verkligen kör bilarna. thumbs up Det finns många S13 som bara blänker...
Att det finns potential i bilen är ingen tvekan om. Den är ju välbalanserad och bakhjulsdriven.


Jag mente at du borde byta hela bussningen, som nevnt av en annen i denne tråden:

http://www.driftworks.com/catalog/product_info.php?pName=solid-subfram . . . .

Problemet med såkalte "innsatser" er at dersom bussningarna er fediga så hjelper dom inte sidan dom trycker mot den allerede ferdiga bussningen..

Jag kommer at anvenda bilen mest til drifting,- men det er et alldeles herligt kick at kjora fort med den,- særskild siden ingen forventar at den ska gå fort.. Som du sejer,- en velbalanserad og bakhjulsdriven. En kompis hadde en Porsche 968 CS et tag,- dom gikk jevnt.

Sjekk gjerna www.drift-battle.no for mer info efterhvert,- och skicka gjerna et mail om du funderar på noget!

_________________
Jostein Lillebo
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Re:

Pillevinken skrev:
Har du bestämt dig vad du ska göra med din bil om du ska ha kvar lr sälja?
Min fru säger att vi ska ha kvar bilen så det är väl så.

Jag är lite skeptisk till aluminiumbussningar. Visst finns det ställen på en del bilar där man inte behöver bussningar egentligen, men oftast lever bilen längre med lite gummi på rätt ställen.

Måste:
1. Få till tryckrören.
2. Fixa en tryckare som låter när oljan är varm.
3. Byta insugskammen mot en avgaskam som vi inte har.
4. Få motorn att inte fara omkring i motorrummet, men alukuddarna vi har känns fel.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Pillevinken
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 16



Jag är på jakt efter styvare bussningar till motorn med. Jag vill inte heller ha alubussningar. Jag ska prata med en polare ikväll om han kan hitta till en vettig peng. Återkommer så fort jag vet

_________________
Glenn Jönsson aka Pillevinken

My way or the highway? I take both sideways
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Finns ju nismo motorkuddar att köpa om man vill ha hårdare kuddar. Vill man inte köra med solida bussningar til subframen går det ju alldeles utmärkt med polyuretan där. Allt är ju bättre än de gelefyllda originalen.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Projekt "Det borde gå att besikta" är under uppstartsfasen nu.
Har lokaliserat bälten, tuta, vindrutespolning nu.
Bör väl försöka få tag i en katalysator också och så kanske ABS:en ska felsökas.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Hur gör du med stolar? Sätter tillbaka original eller besiktigar med racevarianterna. Tänkte försöka regga om min till 2-sits så man slipper skruva i bakbältena varje besiktning.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Re:

Johan_ST skrev:
Hur gör du med stolar? Sätter tillbaka original eller besiktigar med racevarianterna. Tänkte försöka regga om min till 2-sits så man slipper skruva i bakbältena varje besiktning.
Just nu sitter det bara en stol i och en del menar ju att själva passagerarstolen inte behövs för besiktningen. Vet inte om man ska orka byta förarstol också.
om jag minns rätt är bilen besiktad för en passagerare så det finns inget baksäte.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



ok, skulle vara smidigt om man bara behöver ha förarstolen i. Slaktade mina originalunderreden när jag satte i de sittriktiga stolarna så det blir till att köpa en ny originalstol till besiktningen.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Har konstaterat att minnet svek mig så bilen är reggad för tre passagerare.
Det känns hur fel som helst att montera spolarvätskebehållare i bilen, men nu sitter både burk och knapp på plats. Fick även dit ett nytt tryckrör på "kalla sidan". Det borde inte hoppa isär och höll sig på plats när frun i huset provade att starta.
Tyvärr är bilen inparkerad mellan en Saab 900 med bortplockad bakaxel och en gammal rallycrossbil som väl inte lär flytta sig självmant så provturer får vänta.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
tecman
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50



på tal om subframe bussningar.. tappar man inte hela funktionen av en subframe om man stum monterar den? har funderat lite på detta och tror man får bättre väghållning om man bara byter ut dom till poly.

Du jobbar på bra iaf (jämfört med vissa andra )

_________________
Martin Gunnarsson
Kör 200sx s13 (under uppbyggnad)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Jag har gett upp nu. Bilen är till salu...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
tecman
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50



jasså?! varför det?

_________________
Martin Gunnarsson
Kör 200sx s13 (under uppbyggnad)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868


Trådstartare
Re:

tecman skrev:
jasså?! varför det?
Kommer mig aldrig för med att skruva. Är för bekväm för att vara i garaget.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200SX '93 Såld
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
35094 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande