Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11590 totalt) |
Biltema säljer TURBO + Bosch startmotorer!
Var där ute nu i kväll för att skaffa ett av värdens dumaste verktyg... Bromskolvsverktyg! vem fean kom på bromsok + handbroms i ett ![]() Till min förvåning så ligger det en JÄTTE pall med Bosch ORGINAL startmotorer! Passandes volvo,saab mm (de verkar komma i från chrysler, för de är stämplat på dom iaf...) Sen på ytterväggen ser jag en JÄTTE skyllt TURBo 2900:-!!! skulle g ä r n a veta va dessa passar till.... nån som vet? Biltema börjar räta ut fråge tecknena! _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Re:
Så länge det står Bosch på sakerna kan det ju vara vem som helst som säljer....... ![]() Jag har monterat bakvagnsbussningar från biltema på en bil. Det stod biltema på lådan men bussningen vär stämplad med ett BMW märke=) same same but different _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||
Jag köper mina främre fjäderbenslagringar på Biltema, på kartongen står det Febi/Bilstein.
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Den här diskussionen har ju varit uppe flera gånger förr. Men jag tycker det är otroligt att det fortfarande finns människor som på allvar tror att "originaldel" är bättre än en "pirat"!
|
||||
Köper mina fördelardlock på biltema. Samma art nr och tillverkare som BMW dock 498kr mot bmws 1000kr+ Gemförde ett BMW och Biltema förut och de är samma gjutspår artnr allt är samma, förutom priset.
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Re:
och jag tycker det är ännu mer otroligt att det efter de diskussioner som nämns fortfarande tror att en piratdel garanterat är lika bra som original. Det kan vara så men är inte alltid det. Ibland är original märkningar etc bortskrapade, det är då en detalj som inte uppfyller biltillverkarens satta kvalitet på dessa delar och exempelvis bilstein om de tillverkat detaljen säljer den till mindre nogräknade. _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
Exakt! om det är samma del i en annan kartong spelar det ju ingen roll men om det är en liknande del så är det ju inte alls säkert att den är likvärdig när den väl sitter på plats. Borde vara uppenbart för alla som nånsin jobbat med toleranskedjeberäkningar (och nu vet ni andra det med). ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re:
Eller så är det bara så att tillverkaren, Bilstein, Bosch eller vem det nu må vara skrapat bort namnet för att de inte vill att det ska synas att de levererar till Biltema, och liknande av prestige skäl. Produkten kan trots det vara helt ok och uppfylla alla tillverkarens standarder. Problemet är att man inte kan veta det genom att titta på produkten...... Jag anser att man få göra en avvägning om vad det är man köper. Ska man t ex byta ut bakvagnsbussningarna i sin 20 år gamla Volvo så lär man med gott samvete kunna köpa piratbussningar. De är garanterat bättre än de som satt där innan och eftersom däck, dämpare, fjädrar osv garanterat inte heller håller den standard som de gjorde när bilen var ny så spelar en eventuell skillnad i hårdhet hos bussnigen från original ingen roll alls! Kontentan blir; titta efter på vad det är du köper!! Det gäller dock även originaldelar. De originaldelar som säljs på eftermarknaden har faktiskt inte samma spec som de som sitter på bilen när den är ny! ofta är det inte ens samma leverantör. Allt på Biltema är faktiskt inte skit, det finns guldkorn.... Editerade radbrytningen _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Allt handlar väl om vad det är för bil man skall sätta delarna på... En "ny" bil som har bruksbilsansvaret inom familjen eller en slit o släng-bil eller busbil som bara går några hundra mil per säsong? Sen är det också beroende på hur pass "viktig" del det rör sig om.
Det finns skillnad i vad jag vill köpa på Biltema till bruksbilen och till busbilen. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Re:
Eller gör som jag; Köp allt du kan på skroten! ;-) Men jag är fortfarande nyfiken på vilka bilar (förutomSaab och Volvo) som turboaggrget är tånkt att passa till. |
||||
Re:
Helt rätt, men för många verkar tro att bara för att delen ser lika dan ut och har bortskrapad märkning är den identisk med den som bmw, volvo eller nån annan tillverkare säljer. Den kan fortfarande vara ok, men kan slitas snabbare eller ha andra defekter. _________________ Roland Johansson |
||||
sen kan man nog säga som så att det mesta handlar om volmer.....
om inköparen på ett reservdelsföretag ( vilket som helst faktiskt) ringet låt säga bosch: hej, jag vill ha 10 000 startmotorer av den och den sorten, och jag vill attd et står mitt namn på dem då säger nog killen i andra änden på luren typ: när vill du ha dem ?? därav att mycket pirat delar kommert t.ex. från samma fabril som en orginaldel gör. Men som sagt kanske inte med samma tolerans eller stämpel, dels för att inte göra en exakt kopia & dels för att få ner priser lite till... // en i branchen _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
Re:
Tror inte Koni från 60talet överträffar biltemas nuvarande dämpare ![]() Istället för att låta den här tråden bli en liknande "biltema säljer statoil-olja med annat klistermärke", nån i götet som kan titta in och höra sig för om dessa nyheter i sortimentet? _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
Re:
Undrar vad de kommer att kosta? |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11590 totalt) |