| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med coiloverbygge till 940 (total novis på ämnet)
|
8 besök senaste veckan (18740 totalt) |
|
citat:
Vi börjar med egenfrekvensen, går det att mäta upp? finns det angivet hos tillverkaren? Egenfrikvenesn används i detta fall som gämnförelsetal. Så tex man kan gämnföra Fiat 600 med typ amrekanskt slagckepp typ Impala eller dylikt. Jadu skulle villja se den biltillverkare som ger ut egenfrikvensen :-) Ta till början egenfrikvensen som ett tal på hur hård en bil är avfjädard. Typ samma sak som att gämnföra 0-100 tider på ax. Typ fjäderhårheten är effekten och frekvensen 0-100 tiden. Kanske en dålig liknelse citat: MR skrev du något om (utväxling mellan fjäden och hjulet) hur fungerar det i praktiken, behöver jag räkna på det eller är det bara som med pi att talet för MR och MacPerson ÄR 0,88? MR kan du kolla själv. Det är förhållandet mellan hur mycket hjulet rör sig i förhållande till fjädern. SKura av hjulet. Sätt en dumkraft under spinden. Mät tex från hjulaxens centrum till marken. Mät ett mått mellan fjädertalrikarna. Hissa nu upp spinden, säg 10mm Mät måttet mellan fjädertalrikarna igen, det borde ligga i krokarna 9,4mm 9,4/10-->0,94 Hissa 10mm till, allså totalt 20mm. Mät mellan fjädertalrikarna, borde bli 18,8mm 18,8/20 -->0,94 Hissa 10mm till Spear ingen roll om det inte blir 10mm, kan vara vad som häst bra du har koll var du började. MR är ca 0,94 för MacÄckelben, men för att räkna om fjäderkonstante till hjulkonstent så skall MR bara i kvadart. Allså MR*MR -->0,94*0,94 -->0,88 citat: Vad är hjulkonstant? (har sökt men inte funnit nåt svar) Just för att hjulet och fjädern inte rör sig lika mycket kommer man behöva hårde fjäder vid lägre MR. Egenfrikvensen är räknad på vad om man skulle ha en fjäder prisis åvnaför hjulet. Den täckta fjäder åvanför hjulet kallas för hjulkonstanten, kanske inte helt korrekt mem men. Mer förklaring om MR, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
|
Känns som jag behöver information om viktfördelning hos 744tic 85a samt om någon vet hur mycket ofjädrad vikt varje fjäderben fram har inkl skiva, ok och hjul (även utan hjul går bra)
Är även intresserad av info om någon vet hur mycket en 1031bakaxel väger +skiva, ok och hjul samt bärarmar också ska jag ränka ut fjäderkonstant för banåka och behöver information om egenfrekvensen hos en 744tic 85a och även hjulkonstant! Söker även aerodynamisk information om 740 för att jag ska kunna placera vingen på rätt ställe på bakluckan, så jag fångar in luftströmmen från taket! gärna en bild på en 744 i vindtunnel med röksträng! (så jag vet vid vilken höjd vingen ska sitta på så jag fångar vinden som går ner från taket!) om någon vet detta är jag YTTERST tacksam! MVH Corpze _________________ Daniel Sundström |
|
ofjädrad vikt:
Ett stycke badrums våg kan göra underverk. Har man lösa grejor är det bara att väga. Inga lösa grejor: Hissa upp bilen så hjulet lättar från backen. Låssa topplagringen fram och ställ vågen under typ hjulet. Har du krängare fram får du låssa den. Har man nu spel mellan topplagringen och kaross så visar vågen ca den ofjädrade vikten. Sen egenfrekvensen på en std 740 ligger runt 1Hz, kan vara lite högre. En volvo bakaxel väger ca ca ca 110kg med hjul och allt, det var uppe i en annan tråd för ett tag sen. om axen är ca lika på en 240. Sökfuntien är bra att ha
Sen vingen, ojjjj. Min spåntana regation glöm den ett tag framåt tills du fått ett hum om hur chassit funkar. _________________ Johan Sjölinder |
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med coiloverbygge till 940 (total novis på ämnet)
|
8 besök senaste veckan (18740 totalt) |