Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mäta fjädrar
1 besök senaste veckan (2341 totalt)
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Mäta fjädrar

Hej!
Jag håller på med setupen på min bil (har gjort det lite för länge) och mitt minne har börjat svika lite vad det beträffar mina framfjädrar.
Jag köpte ett par biltemafjädrar för 3 år sedan och kan inte hitta någon att jämföra med i tabellen.
Det råkar vara så att jag har lite obalans mellan fram och bak så jag måste köpa coilover bak, men jag vet inte hur hårda fjädrar jag ska använda.

Så frågan är finns det någon här i stockholm som har möjligheten att mäta upp ett par framfjädrar?

MVH Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re: Mäta fjädrar

Joakim.S skrev:

Så frågan är finns det någon här i stockholm som har möjligheten att mäta upp ett par framfjädrar?
MVH Joakim


Ja, www.stotdamparverkstan.se på söder gör det.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Citat:
Ja, www.stotdamparverkstan.se på söder gör det.


Tack!

Vet du om det är en dyr historia eler överkomlig?

Du kanske vet om man kan mäta med samma maskin som man mäter ventilfjädar med, eller på något annat sätt som är lätt att göra hemma.

MVH Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Går tämligen lätt att räkna ut fjäderkonstanten också.
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Citat:
fuling Skrivet: 18 Feb 21:45:08 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Går tämligen lätt att räkna ut fjäderkonstanten också.
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043


Tack för dina fina XL.dokument, jag sitter på kammaren med fjädern i knät och mäter på alla de sätt och lägger in i uträkningen, men det känns som om jag ska få ett 100% svar så måste jag bege mig till stötdämparverkstaden, för detta lämnar lite för stor osäkerhetsfaktor mest beroende på min okunskap.


/Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Lägg upp en bild på fjäderjä... Och tala om hur du mätt kan jag kollräkna.

Spåntant så får man fram ett tillräckilgt noga svar när man räknar.
Så inihel... noga är inte att man får exakt fjäderkonstant och det finns mer osäkerhetsfaktorer typ MR som ställer till det.
Allså gäller att se till att man träffar rätt bollplank.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Hej!
Jag kunde inte förminska bilden så du får datan här samt bilden som epost till dig

300mm lång 128 ytterdia
14mm tråd
6,5 varv


/Joakim[/img]

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Hmmm du hade ingen e-post
men jag tror att jag lyckats förminska den
[img]

MVH Joakim[/img]

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vad fick du det till?
och vad vill du ha för fjäderkonstant?

Då jag mäst bråkat med planslipade fjäder så är jag inte 100% säker på vad som händer när de inte är planslipade.
Räknar man med alla varv som verksamma får man ca 40N/mm
Tar man bort 1,5 varv ger det 52N/mm.
Ger vingel på ca +-13%

ps
Jag vart helt plötsigt jag osäker på hur man skall räkna de verksamma varven

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Jag fick det till ca 45N/mm, så vi är kanske inte så långt ifrån
Det som jag tvivlar på är att dom biltemafjädrar jag köpte för ett par år sedan inte passar in någonstans i listan, är det inner el ytterdiameter där?
Hmm ju mer man grubblar desto mindre vet man, men jag har för mig att stötdämparvekstaden ligger nära mitt jobb, så att jag får väl åka dit med en fjäder så får vi se vart det bär.

Önskad fjäder styrka fram är ca 70N/mm med coilover bak, sist jag körde bilen så var det mycket understyrning (nästan okörbar) det är därför jag vill utreda om jag fått lite fel förhållande fram/bak på bilen.
Men katastrofen kanske finns bakom ratten, dessutom alldeles för gammal för sånt här, men det är ju så roligt

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re:

Joakim.S skrev:
Citat:
Ja, www.stotdamparverkstan.se på söder gör det.


Vet du om det är en dyr historia eler överkomlig?

MVH Joakim


Allt är relativt. De tar strax under 300:- för en uppmätning.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm jag kan nog säga att fjädern ligger mellan 45-50N/mm. (har rivit runt lite och kollat att jag inte tänkt krokigt)
och mer nograt behöver det inte vara.


vad väger en 924 Turbo???

1200-1300kg?

Vitfördelingen är ca 50/50

Säg att skrotet väger 1250 --> 312,5kg per hörn.
Tumme pekfinger 35kg ofjädrat --> 277,5kg

45-50N/mm fjäder käns mjukt, jag utgår att det är fram.
Man kan dubbla fjäderkonstanten utan att det spårar ur.


Bak ligger väll MR på ca 0,75 så man kan ha lika hårda fjädrar runt om och bilen hårde avfjädrad fram i alla fall som den borde.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Jag tror du har väldigt rätt.

Jag har provbelastat fjädern med ca 104Kg (fråga mig inte var jag hittade den vikten)
och räknade baklänges 104Kg*9,81N/20mm mao ca 50N/mm

Dubbla fjäderkonstanten fram...... Fram så gick jag upp från ca 18-20N/mm till ca50N/mm

Bak har jag 25,5mm stavar bak org är 23,5mm vilket gav en ökning från
30N/mm till 42N/mm.

Så då är frågan hur kraftiga coiloverfjädrar skall man köpa bak för att inte åka runt med plogande framhjul.

/Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Man brukar kunna gå upp ca 4-6ggr mot std.

Egen ärfarenehet.
3ggr så åker man på bumpstoppen fram , kul i hjulafton (iof var bilen lite sänkt, konstigt va )
6ggr vart rätt bra.
kommer bli 7ggr fram och ca 3,5 bak, iof åkter jag en laståsna som std så den var hårde bak för att kunna lasta.

Bättre att fjädra av blikräket lagom hårt och styra under/överstyringen med krängare fram och bak.

ps
Jag lovar, jag skall INTE fråga var du hittade vikten för probelastingen av fjäden

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Facit kommer här.

Då menar jag inte räknemaskinen utan provmätningen av fjädern, det blev 53 N/mm
så det blev väldigt nära med teori VS praktik.

Tackar alla inblandade för hjälpen.

/Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Allmänt banåkaforum
Mäta fjädrar
1 besök senaste veckan (2341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande