Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2341 totalt) |
Mäta fjädrar
Hej! Jag håller på med setupen på min bil (har gjort det lite för länge) och mitt minne har börjat svika lite vad det beträffar mina framfjädrar. Jag köpte ett par biltemafjädrar för 3 år sedan och kan inte hitta någon att jämföra med i tabellen. Det råkar vara så att jag har lite obalans mellan fram och bak så jag måste köpa coilover bak, men jag vet inte hur hårda fjädrar jag ska använda. Så frågan är finns det någon här i stockholm som har möjligheten att mäta upp ett par framfjädrar? MVH Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
Re: Mäta fjädrar
Ja, www.stotdamparverkstan.se på söder gör det. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Tack! Vet du om det är en dyr historia eler överkomlig? Du kanske vet om man kan mäta med samma maskin som man mäter ventilfjädar med, eller på något annat sätt som är lätt att göra hemma. MVH Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
Går tämligen lätt att räkna ut fjäderkonstanten också.
se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Tack för dina fina XL.dokument, jag sitter på kammaren med fjädern i knät och mäter på alla de sätt och lägger in i uträkningen, men det känns som om jag ska få ett 100% svar så måste jag bege mig till stötdämparverkstaden, för detta lämnar lite för stor osäkerhetsfaktor mest beroende på min okunskap. /Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
Lägg upp en bild på fjäderjä... Och tala om hur du mätt kan jag kollräkna.
Spåntant så får man fram ett tillräckilgt noga svar när man räknar. Så inihel... noga är inte att man får exakt fjäderkonstant och det finns mer osäkerhetsfaktorer typ MR som ställer till det. Allså gäller att se till att man träffar rätt bollplank. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Vad fick du det till?
och vad vill du ha för fjäderkonstant? Då jag mäst bråkat med planslipade fjäder så är jag inte 100% säker på vad som händer när de inte är planslipade. Räknar man med alla varv som verksamma får man ca 40N/mm Tar man bort 1,5 varv ger det 52N/mm. Ger vingel på ca +-13% ps Jag vart helt plötsigt jag osäker på hur man skall räkna de verksamma varven ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag fick det till ca 45N/mm, så vi är kanske inte så långt ifrån
Det som jag tvivlar på är att dom biltemafjädrar jag köpte för ett par år sedan inte passar in någonstans i listan, är det inner el ytterdiameter där? Hmm ju mer man grubblar desto mindre vet man, men jag har för mig att stötdämparvekstaden ligger nära mitt jobb, så att jag får väl åka dit med en fjäder så får vi se vart det bär. Önskad fjäder styrka fram är ca 70N/mm med coilover bak, sist jag körde bilen så var det mycket understyrning (nästan okörbar) det är därför jag vill utreda om jag fått lite fel förhållande fram/bak på bilen. Men katastrofen kanske finns bakom ratten, dessutom alldeles för gammal för sånt här, men det är ju så roligt ![]() _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
Re:
Allt är relativt. De tar strax under 300:- för en uppmätning. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Hmm jag kan nog säga att fjädern ligger mellan 45-50N/mm. (har rivit runt lite och kollat att jag inte tänkt krokigt)
och mer nograt behöver det inte vara. vad väger en 924 Turbo??? 1200-1300kg? Vitfördelingen är ca 50/50 Säg att skrotet väger 1250 --> 312,5kg per hörn. Tumme pekfinger 35kg ofjädrat --> 277,5kg 45-50N/mm fjäder käns mjukt, jag utgår att det är fram. Man kan dubbla fjäderkonstanten utan att det spårar ur. Bak ligger väll MR på ca 0,75 så man kan ha lika hårda fjädrar runt om och bilen hårde avfjädrad fram i alla fall som den borde. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag tror du har väldigt rätt.
Jag har provbelastat fjädern med ca 104Kg (fråga mig inte var jag hittade den vikten) och räknade baklänges 104Kg*9,81N/20mm mao ca 50N/mm Dubbla fjäderkonstanten fram...... Fram så gick jag upp från ca 18-20N/mm till ca50N/mm Bak har jag 25,5mm stavar bak org är 23,5mm vilket gav en ökning från 30N/mm till 42N/mm. Så då är frågan hur kraftiga coiloverfjädrar skall man köpa bak för att inte åka runt med plogande framhjul. /Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
Man brukar kunna gå upp ca 4-6ggr mot std.
Egen ärfarenehet. 3ggr så åker man på bumpstoppen fram , kul i hjulafton ![]() ![]() 6ggr vart rätt bra. kommer bli 7ggr fram och ca 3,5 bak, iof åkter jag en laståsna som std så den var hårde bak för att kunna lasta. Bättre att fjädra av blikräket lagom hårt och styra under/överstyringen med krängare fram och bak. ps Jag lovar, jag skall INTE fråga var du hittade vikten för probelastingen av fjäden ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Facit kommer här.
Då menar jag inte räknemaskinen utan provmätningen av fjädern, det blev 53 N/mm så det blev väldigt nära med teori VS praktik. Tackar alla inblandade för hjälpen. /Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2341 totalt) |