Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3241 besök totalt |
Re:
Håller med till 100000%, just när det blir så, känslan av "där satt den som en smäck ![]() ![]() ![]() om man nu vill få fler och oftare upplevelser av typen "ja det där satte jag sååå nice ![]() ![]() ![]() Men summa sumarum, den där härliga glädjen att "få till det" ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
I förra Evo hade man en liten grupptest av beg bilar (samt "Fiat Panda 100hp") där vinnaren blev Renault Clio V6, trots att dess handling inte ansågs speciellt bra och man menade att man behövde vara Ragnotti för att få fart på den.
Jag fattade inte vad de menade men så kom jag ihåg min gamla Skoda ![]() ![]() ![]() Efter att ha kört värre bilar med mest grepp, bättre handling och fart, rejsat mot andra förare, testat olika loggsystem och filat på detaljer, och även jagat en 3-serie cab på Mulholland Drive (Test Drive?) kan jag säga att det finns körglädje i allt men allra roligast bakom ratten på väg var det i min Alfa 33. För min nästa "hobbybil" blir fokuset på vägkörning och att hitta tillfredsställelse i vardagskörningen, så jag skall testa något utan R-däck, hårda bussningar, sluta jaga varvtider etc. så får tiden utvisa hur det går. ![]() Är inte körglädje lika undflyende som att leta efter den perfekta surfvågen, det perfekta skidåket ? |
||||
Re:
Är inte det roliga att hitta det bästa sättet att hantera bilen i fråga, där den för att vara det den är går som fortast, genom exempelvis en kurva? Att bemästra det man förutsatt sig försöka klara av, vilket ifs kan inne bära att göra två piruetter genom kurvan. Men sen väntar nya uppgifter. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Vissa bilar har biltillverkarna lyckats pilla till så man känner sig som Schumacher nästan jämnt medans andra kan vara otroligt svåra att få till det med. Sen om den bilen som är svår att få till en massa "
![]() Men även om det är lättare med vissa bilar så är det ju den egna insatsen som gör om man får till det eller inte. Abuse understeer är ju en inte helt ovanlig form av förarmisstag även i de mest lättkörda välbalanserade bilar när hornen råkar växa ut ![]() ![]() Eller vänd på steken, tänk känslan när du bemästrar den där svårkörda bilen och får till det trots svårigheterna ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
På vanlig gata/väg med M3'an så skulle jag ibland vilja bara nöja mig med sidogreppet som vinterdäcken ger men gärna ha bromsgreppet från de breda r-däcken. Mer lagom så liksom. Mer kul. I slalom och bana vill jag bara ha meeeeeer grepp ![]() _________________ ![]() |
||||
Re: 2007 blir körglädjens år på rejsa.
Lars vad kul att du säger att du funderat på detta med en banträff med logger och att få referenser mot proffs o s v. Jag har nämligen just sedan en tid ett sådant event bokat och klart med bana och allt!. (ej konbana utan en riktig bana)Som instruktörer har vi två verkliga fullblodsproffs! PMa mig din mail så skickar jag dig en inbjudan så får du se om det är något som intresserar dig. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Ursäkta att jag kastar mig in i ditt inlägg Göte, och det är ingen kritik på något sätt, men för mig skulle detta inte förefalla speciellt intressant - man vet ju ofta själv när man kör bra och dåligt (det "känns rätt" ungefär som Magnus skriver ovan). Det jag gör med min loggningsfunktion är att jag tar "best practice" under ett pass på banan, och jämför split-tider och kurvtagning samt hastighet ur kurvorna och ser vad jag gjort annorlunda (t.ex. sågat med styrningen, abuse understeer etc.) och ser hur det påverkar. Eftersom jag är så pass nybörjare på att köra (okej, jag har harvat runt på banor i sju, åtta år nu...inte direkt igår började jag, men ändå grön mer eller mindre) så varierar det enormt mycket varv till varv. Ofta ser jag att om jag får ihop ett bra varv, exempelvis på Mantorp, hade det varit ungefär på tiden 1.33 - och snabbast kör jag på 1.37 - dvs jag har 4s att kapa genom att bara förbättra mig själv och bli jämn. Detta är mitt mål - att bli jämn! Behöver ingen instruktör eller jämförelse med proffs. Så tänker jag i alla fall. Hm, lite mkt dravel kanske ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Ingen fara! Det du gör är ju väldigt intressant, verkligen. Själv gör jag detsamma mer eller mindre. Skillnaden är väl att jag oxå jämfört mig med de bästa förarna vi har, vilket jag personligen tyckte var kul och lärorikt, vi körde min bil alla tre. Att se hur jag körde mot de bästa gällande spår, fart, broms, G, mm. När de bromsar, gasar o s v, vilka farter de håller mot mig på olika partier o s v. Nåväl detta gav mig väldigt mycket. Nu är ju detta inget allmänt event utan vi bjuder in vänner och bekanta och några till. Sedan är det ju så att alla är olika och om inte du så tycker i vartfall en del jag känner det är kul att köra och prata bil med de som officiellt gör det bäst. Många gånger kan oxå en del blir mer förstående gällande den egna bilens verkliga potential först då, kanske även du? Helheten är vanlig bankörning över dagen men för de som vill finns möjligheten med analys mot proffs. Även du kanske skulle lära en del av dessa toppresterande förare om inte så är det ju intressanta och trevliga killar att bara sparka däck i depån med mellan körpassen och det kostar ju inget extra. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Skickat dig ett PM _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Det vore intressant att ta del av den inbjudan om möjlighet finns. Helt klart vore det kul att jämföra med "fullblodsproffs" när man som jag är ett halvblod... ![]() (Tid och kostnad är ju givetvis avgörande för HUR intressant det är ![]() |
||||
Jo, det är klart att du har rätt i det! Absolut, sen att proffs inte har så mycket att vinna på att prata med mig, är ju en annan sak, och jag har allt att vinna ![]() Visst vill man ju veta ens bils potential, men jag är fortfarande i utvecklingsstadiet av bilen (efter tre år...), letar fortfarande bättre balans (som jag vill ha den) och visst vore det intressant med förarutbildning mha "fact-based decision making" (något jag säljer på jobbet till våra stackars kunder ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Träffa killarna och halvera utvecklingsfasen vet jag ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Det är ju inte jag som står för arrangemanget ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3241 besök totalt |