Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (11558 totalt) |
Testat: Keramiska bromsar vs. standard (Audi RS4)
En spansk tidning gjorde nyligen ett test med en RS4 Avant med keramiska bromsar mot en RS4 Cab med vanliga bromsar. De gjorde 10 hårda inbromsningar 160 km/h - 0. RS 4 Avant med keramiska: 1º 100,8 mts 2º 96,4 mts 3º 97,8 mts 4º 95,3 mts 5º 93,4 mts 6º 92,2 mts 7º 92,2 mts 8º 92,2 mts 9º 92,3 mts 10º 91,9 mts RS4 Cab Standard bromsar 1º 95,82 mts 2º 96,4 mts 3º 97,62 mts 4º 94,22 mts 5º 97,06 mts 6º 94,47 mts 7º 102,43 mts 8º 101,71 mts 9º 104,83 mts 10º 107,96 mts Ser ni någon skillnad? - Ceramics: 380 mm front discs, 38mm, vikt 5,5 kg / st. - Standard: 365 mm front discs, 34 mm, vikt 11kg / st. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
om jag förstod vad det stod i dina tabeller så vore det mycket intressantare....
![]() Edit: gissar att gradtecknet inte har nåt med temperaturer att göra som jag trodde först och att mts är en udda förkortning för meter ? Bromssträckan blir kortare och kortare med keramiska bromsarna medans den blir längre och längre med dom vanliga? Undrar när dom keramiska bromsarna nåt sitt minimum...? ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Kurvorna lutar ju åt lite olika håll:
Kortare sträcka allteftersom sakerna blir varma med keramiska och längre med stålskivor. Men hur var vikten på de båda bilarna och det vore ett bättre test om skivorna haft samma diameter. Men nu är ju inte keramiska skivor direkt bolt-on eftermarknadstillbehör man köper på Biltema så testet mellan olika verkliga val är nog bättre. Hoppas att det är samma däck iaf (det om något hade varit enkelt att fixa samma). Det är iaf inte kortare bromssträcka vid första inbromsningen man betalar för, det är kortare bromssträcka vid tionde (stor nytta på landsväg då... Om man inte har Autobahnköer på vägen till jobbet varje dag) ![]() Edit: Samma ABS-tuning? Förmodligen borde mycket vara liknande när bägge var RS4or iofs. |
||||
Re:
mts = meter (meters) º = Körning nr 1, 2, 3 osv. Ang. vikt. http://www.rs6.com/forum/showthread.php?t=11235 Riktlinje: "In sport auto magazine, avant weight was 1770 kg and cabrio 1916 kg.Cabrio is 150 kg heavier..." _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Intressant, har haft funderingar på att köpa keramiska till min RS4, men Pean tycker att jag inte ska köpa dessa....
Han pratade nånting om att Porsche ägare som kör mycket bana byter till stål skivor... /J _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Re:
om jag fattat de Porscheägare jag talat med rätt så byter de inte från keramiska till stål för att få bättre bromsar utan för att de inte vill slita på de svindyra keramiska skivorna utan hellre sliter ut stålskivor på banan. Helt enkelt ett ekonomiskt val och inte prestandabaserat. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Re:
Då kan inte prestandavinsten vara särskilt stor heller. Annars skulle ju dom med keramiska skivor vinna flera meter varje varv bara på bromsa och dominera, men så är det väl inte riktigt, eller ? Enligt det där testet så tror jag mellanskillnaden lätt skulle ätas upp om man hade samma vikter på bilarna, samt lite hetare belägg på stålskivorna, då borde dom ju få en karaktär lite mer lik den som dom keramiska uppvisar. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Då jag var nere hos RUF för en tid sedan fick jag under tiden jag provkörde en RT12 pratat en del med Hans Petter Lieb, han satt bredvid, då jag inte satt bredvid honom
![]() Vi kom att prata en hel del om just PCCB, Porsches keramiska. Kort sade han att på PCCB klarar han sig dubbelt så länge på Hockenheim vs stål skivorna. De håller mycket längre, och bromsar absolut inte sämre. Enda saken med dom är att de kräver att man kyler dom riktigt efter hårdkörning. Han menade att han haft flera fall där folk helt enkelt struntar i detta, därav förkortas livslängden på dom, i övrigt inte. Stål skivor kräver inte denna behandling i samma utsträckning, men det är dessto viktigare med just PCCB. H-P Lieb(verkmästare RUF) har i övrigt varit hos Porsche länge samt Techart Porsche och RUF. Personligen har jag ingen erfarenhet av dessa bromsar, men min personliga tro är att de med allsäkerhet inte alls är något fel på dom. Lika lite som det är fel på CSLens orginal bromsar. Det enda som oroar mig är varför inte BMW har några, de har ju trots all gjort ordentliga tester med dom, uppenbraligen kom dom till andra slutsatser än Porsche ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Tja. Efter 10 bromsningar så vinner man 16 meter per bromsning. Anta att det är 4 sådana per varv och att man kör 20 varv. Det blir cirka 1,3 kilometer eller halva knutan. Bara på bromsarna. Imponerande. Å andra sidan kan man köpa en hel banpreppad Alfa till samma kostnad som keramiska bromsar.
Ska man tävla och har pengar är det inget snack. Har man inga pengar men vill ha kul ändå är det heller inget snack. Alla som är däremellan har ångest som vanligt. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Någonstans (minns tyvärr inte var) har jag läst att proffsteam kan åka en hel säsong på
de keramiska skivorna och på så sätt spara en hel del pengar (trots ett högt inköpspris). Kanske någon kan bekräfta/dementera? Jag ska se om jag hittar tillbaka till uppgiften. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Kan man gissa att vid en enda inbromsning från 100-0 skulle skillnaden vara ännu större till järnskivornas fördel?
Slutsats: -Vid inbromsning för en älg på landsvägen välj järnskivor. -Vid inbromsning för ett dussin älgar placerade med 1 km mellanrum eller bankörning, båda fallen förutsatt att budgeten är stor, välj keramiska skivor. Hmm, glömde nästan blingfaktorn med keramiska bromsar.... _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Re:
![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re:
Den här beräkningen haltar högst väsentligt. Även om vi bortser från det faktum att bilarna bromsar till stillastående i exemplet och antar att bilen med bra bromsar behöver 16 meter mindre vid en fullinbromsning inför en kurva så får man göra en beräkning på de båda bilarnas snittfart under sträckan från det att bilen med stålskivor börjar bromsa tills dess att bägge bilarna har samma fart vid inbromsningens slut. Den skillnaden blir betydligt mindre. oavsett detta så är det i exemplet en mycket stor skillnad men den påverkas ju, som tidigare sagt, av flera faktorer, bla skivans storlek. En för testet bättre optimerad stålskiveuppsättning skulle säkert prestera bättre. Speciellt om den tilläts vara så "rejsig" så den ibland gnisslar vid lätt ansättning (vilket jag har förstått att PCCB gör ibland). _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Jag kan ju utala mig jag testat samma bil me doch utan PCCB, min åsikt är att dom inte är bättre alls, tycker dom är lite okänsliga faktiskt...
Sen är det som kenson säger dom flesta porsche ägare som har PCCB lägger undan dom då det är dyrt med bromsar som kostar 60 000kr per skiva, så det är inget nån vill köra sönder... Det man förlorar mest på vid keramiska till stål bytet är vikten, den är mycket stor och sitter på ett dåligt ställe.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Re:
Jag tycker man känner av det allefall, vad säger du har du testat en gt2 med eller utan på bana..? PS: Du menar ca 5 kilo per hjul va.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (11558 totalt) |