Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mäta med mikrometer
1, 2   >>
16 besök senaste veckan (18947 totalt)
HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Mäta med mikrometer

Jag ska mäta tjockleken på ett par bromsskivor och för det inhandlade jag en mikrometer på Tradera. Jag fattar i det stora hela hur man använder den, men vad används "spaken" och den "lilla ratten" till?

1977 Porsche 911
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004

Till att låsa mikrometern med. Vrid med friktionsskruven, lås och läs av.

/janne

Eslöv
Här sen Apr 2006

glöm inte att vrida på skruven med samma fart varje gång du mäter med en sån, annars tappar du noggrannhet

Anderstorp
Här sen Jul 2006

Den stora justerar du mktmed och den lilla justerar man lite i taget

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Modig skrev:
Den stora justerar du mktmed och den lilla justerar man lite i taget

Nää.

Den lilla har ett motstånd...så du drar lika hårt varje gång. Funkar sisodär på billiga .
Det är bättre att du tränar på hur hårt du ska dra...för att skalan ska stanna exakt på noll.
Spaken låser...så den inte ändrar sig, när du lyfter bort den...för att läsa av.

Men så noga behöver du inte mäta på en bronsskiva.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Dom jag har sett har haft plast plattor på bygeln för att isolera från kroppsvärme.
om det är väldigtfina saker du ska mäta så ska du kontrollera den med en tolk och samtidigt kolla på rumstemperaturen.
Har du en temp skilnad på 20grader i metallen i mikrometern så kommer du få fel värde.

Dra alltid med den yttre lilla tappen så du inte drar den för hårt, då kommer den definitivt visa fel i fortsättningen.

Lite ot: Ska du ha den endast att mäta bromsskivor med så tycker jag du köpt fel verktyg... Skulle ha satsat på ett digitalt sjutmått. Finns billiga bra på Lidl.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det absolut enklaste att lära sig mäta med en mikormeter är att mäta på bitar som du vet exakta mått på.
Passbitar (ikeramik är att föredra) i mindre storlek är bra i detta fall. Notera att du måste veta exakt på hundradelen hur stor biten du mäter är.

En 0-25 mikrometer kontrolleras genom att dra mot 0 och läsa av var på skalan du hamnar. Linjerar inte strecken så kalibrerar man den enkelt själv med medföljande verktyg.
Träna upp dig tillräckligt så du lär dig dra lagom hårt utan att använda den lilla skruven med momentbegränsning. Det ger det särklassigt säkraste mätvärdet vid repetitionsmätning.
Träna även på att mäta med endast hand på mikrometern. Det ger mer känsla och följsamhet.

CE Johansson är högkvalitativa mätverktyg och kostar dyra pengar vid nyinköp. Var rädd om verktyget thumbs up

Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re:

Tack så jättemycket för alla tips! Nu har saker och ting klarnat betydligt. thumbs up

Anton Lillsund skrev:
En 0-25 mikrometer kontrolleras genom att dra mot 0 och läsa av var på skalan du hamnar. Linjerar inte strecken så kalibrerar man den enkelt själv med medföljande verktyg.

När jag drar (med lilla ratten) till nolläget stannar visaren precis mellan nollan och första strecket. Hur gör man för att kalibrera? Något verktyg följde inte med, måste man betala fullpris för att få ett sånt?

1977 Porsche 911
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

HenrikL skrev:

När jag drar (med lilla ratten) till nolläget stannar visaren precis mellan nollan och första strecket. Hur gör man för att kalibrera? Något verktyg följde inte med, måste man betala fullpris för att få ett sånt?

Hur noga är det att du får exakt mått när du mäter dina bromsskivor?
Enklast är att notera hur mycket som felar och sedan kompensera för detta vid avläsning av måttet.

Annars om du vill ställa det rätt så får du vrida den fasta delen tills den linjerar med nollan på den ställbara delen. Var försiktig när du drar dock, använd inte rörtång tex..

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Mikrometrar är kul dom!
Sådana har man suttit med i veckor och provmätt och kalibrerat under skoltiden.

Jag skulle dock vilja hålla med någon av de föregående postarna att det känns lite överdöd att mäta en bromsskiva med en mikrometer.

Det känns nästan lika mycket överdöd att inskaffa ett digitalt skjutmått för den uppgiften.

Ett vanligt hederligt skjutmått med urtag längst in på käftarna skulle kunna lämna väldigt noggrann information om tjockleken på skivorna.

Som detta ---> Analogt skjutmått

Men som ni säger... ett digitalt skjutmått för framtida måttangivelser på andra presumtiva mätområden är en fördelaktig investering av denna sajten att döma ---> Digitalt skjutmått

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Messerschmittvarning: Mikrometer är en enhet. Verktyget heter bygelmätskruv.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Mitt populäraste mätverktyg i lådan är skjutmått i plast (efter tips på ett forum nära dig)
Rackarns billiga så det går att köpa flera 2pack på en gång (11:90 på Biltema). Noggrannheten är ju inte extrem (0,2mm iaf) men jag bygger inte motorer heller.

Jonas Aegher
Umeå
Här sen Okt 2005

Digitala skjutmått som anger att de visar hundradelar är något man kan undra över.
Det ligger i skjutmåttets konstruktion att det bara kan visa noggrant upp till tiondelar-tjugondelar. (Abbe)
Räcker för bromsskivor som blir x mikrometer tunnare varje gång man bromsar på sig.

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Jonas Aegher skrev:
Digitala skjutmått som anger att de visar hundradelar är något man kan undra över.
Det ligger i skjutmåttets konstruktion att det bara kan visa noggrant upp till tiondelar-tjugondelar. (Abbe)

OT:

vad i konstruktionen hindrar större nogrannhet? På ett traditionellt skjutmått är det ju mätskalorna som hindrar ytterligare nogrannhet, men att detta skulle vara ett hinder för nogrannheten hos ett digitalt skjutmått har jag svårt att se...

EDIT:
Ah, kom på det... "parallelliteten" (kan man säga så?), eller snarare bristen av den, i käftarna hindrar ju nogrannheten... Men det blir ju då beroende av hur långa/djupa käftarna är och var längs dem man mäter.

Eslöv
Här sen Apr 2006

sjuktmåttet kan vara lite irriterande att mäta skivor med om de inte är nya, eftersom många skivor tenderar att vara lite tjockare längst ut efter ett tag.

Varför kallar man dem mikrometer egentligen då de flesta bara klarar 1/100-dels millimeter ???

Degerfors
Här sen Jul 2005

Vettiga digitalskjutmått kan man med lite övning mäta tjockleker till ca +- 0.02mm,
Vad gäller nogrann mätning, så är tumregeln den att det man mäter med ska ha en nogranhet med en tiopotens bättre. Alltså, ska du mäta tiondelar, så mät med ett verktyg som visar hundradelar. Ska du mäta hundradelar, mät med ett verktyg som visar tusendelar.

Lite overkill vad gäller bilar många gånger, men när mätprotokoll ska fram så är det en vettig tumregel.

Mvh Jon

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Du har för tunna bromsskivor på Porschen om en micrometer 0-25mm räcker till att mäta bredden

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Anton Lillsund skrev:
Linjerar inte strecken så kalibrerar man den enkelt själv med medföljande verktyg.

Kan inte du berätta hur man gör det? Jag fattar inte hur det går till...

BMW 330i -05
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

MaZ skrev:
Anton Lillsund skrev:
Linjerar inte strecken så kalibrerar man den enkelt själv med medföljande verktyg.

Kan inte du berätta hur man gör det? Jag fattar inte hur det går till...

Plastlådan (trä om den är riktigt gammal) brukar innehålla verktyg som man kan dra den fasta delen som har nollstrecket för att få linjerna att linjera Vanligtvis är det en liten haknyckel man använder.
Detta gäller Mitutoyo samt CeJ, några andra tillverkare har jag aldrig använt.

Nu har jag ingen mikrometer hemma så jag kan inte fota, men jag kan, om jag kommer ihåg ta några bilder på jobbet på måndag.

Men 0-25 mm mikrometer är det sällan man behöver kalibrera, det blir värre när man går upp på större mått. Då börjar omgivande temperatur spela större roll osv.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jo, jag har sett haknyckeln, jag har sett hålet den passar i men jag har ingen aning om hur själva justeringen går till och jag har försökt att lista ut det utan resultat. Skall man lossa nån spärrskruv eller nåt? Eller går den bara ohemult trögt?

BMW 330i -05
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

jag nollade o kalibrerade ett par mikrometrar igår.. en mitutoyo o en vad den nu hette nkg eller nått sånt.. just det ..fixade en noname i förrgår också... (hade isär alla i minsta del också) alla gjorde jag rent då se såg lite skabbiga ut, så de lösa delarna fick bada i ultraljustvätten.
Nonameverktyget hade något sämre linearitet än märkesverktygena, men inte mer än runt 2-3 tiondelar av ett skalstreck

I vilket fall som helst så såg alla tre principiellt likadana ut inuti.
Alla vred man den fasta hylsan med bygelverktyget för att nolla och hylsan går väldigt trögt.

Mäta med mikrometer
1, 2   >>
16 besök senaste veckan (18947 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande