| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Öka styvhet i kränghämmare?
|
1096 besök totalt |
|
Tjenare. Har en liten Mazda 323 som jag tänkte besöka banorna med i sommar. Kan jag förstärka de befintliga krängningshämmarna lite, eller MÅSTE jag leta rätt på färdiga? Hur skulle man kunna göra isf? svetsa en eller flera mindre stänger längs hela kränghämmaren tänker jag mig ungefär men det skulle väl aldrig fungera i praktiken eller? MVH Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
||
|
|
||
|
Att börja svetsa på krängaren skulle jag avråda från.
on du kan förkorta hävarmen (kanske tom justerbar) som Niklas sade skulle det vara enkelt och effektivt. Om det går att flytta fästet på bärarmen utåt är detta mycket bra. Antagligen har den mäckpäärssån och då går inte denna lösning. Det som jag ofta fixat på Alfor med raka krängare är att binda fast en likadan under originalet. Funkar fint. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
|
Kräng
Fords fabriks Anglior på 60 talet hade en extra kräng bultad på befintlig kräng med destanser i mellan och i ändarna så kunde man justera momentet lite. Lite bond trim men det funkade. Är din kräng även momentstag ?? _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||
|
Re: Kräng
Det skulle ju ge möjligheten att justera placeringen av ledhuvudet på hävarmen steglöst med två muttar. Men bara tills man böjt hävarmen iofs. En extra krängare är nog det simplaste. Undrar hur enkla fästsättningskrunkor man kan använda för klenare krängare (ett antal slangklämmor, 50st kabelbuntband,..)? |
||
|
Re:
Detdär kan väl ändå inte fungera Efter några gupp så sitter alla klammorna längst ner på fjädern?
Jag ska ta nån bild på hur hjulupphängningen är konstruerad. _________________ Nicklas Jäderlund |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1096 besök totalt |