| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderbalans fram/bak?
|
2388 besök totalt |
|
Droppstop funkar javist, men jag ser det som en nödlösing.
Bättre fjädra av skrotet vättigt och häng på lämpiga krängre. Sen med negativ jacking(rc under markplanet) så trycker man inte fast hjulet i backen vid instyringen utan lättar av det i stället. Inte rikt som man vill ha det. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Jag brukar sikta på 25 mm. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Re:
Tror jag vet vad du menar, men de vänder väl på nedre spindelleden så bärarmen hamnar under nedre spindelörat? Då får man ju lite trevligare lutning på bärarmen ur RC-synvinkel? (Sen är jag lite orolig för hur en spindelled klarar den dragande kraften, men det är ju en annan fundering. )
Mvh Magnus, som läser men inte kan tillföra så mycket vettigt. _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Nu minns jag inte riktigt hur det ser ut på en GTV men...
...hur ni än vinklar bärarmen eller modifierar den samma spelar ingen roll för RC om ledpunkterna sitter exakt på samma plats i rymden. Så innan man flyttar nga leder från ena till andra sidan en länkarm, utred detta kritiskt. Vänder man leden uppochner kanske man kan vinna en liten förändring dock...fast jag är osäker på hur man avser att man ska göra? Sk. GTA-krokar till Bertone funkar ju dock, för där flyttar man just själva ledpunkten och det är dessa som styr vart RC hamnar...förenklat utryckt. |
||
|
Det man gör ar att sätta en spindelled som har leden under tappen i stället för ovanom. Då sjunker ledpunkten rejält. Tom så mycket att det kan bli utrymmesbrist.
Vad hållfastheten gäller MÅSTE man välja en kulled som är menad att ligga på detta led. Tex volvo, Opel, lada. Själv kör jag med Lada spindelled "uppochner". Detta lyfter RC lagom. GTA krokarna är IMHo ingen extrabra idé. RC förblir ungefär som det var och vi ökar camber gain en del. Detta var kanske bra på 60-talet med ballongdäck och 7 grader lutning. Så fins den eleganta lösningen med SZ spindlar som är längre i undre delen och höjer så RC. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
|
Re:
Bra, då var det utrett och jag förstår mer. har nämligen sett lustiga flyttningar av kulleder där man egentligen inte ändrat ngt...därav min varningsflagg.
Mao är ju detta en måstegrej på en GTV. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderbalans fram/bak?
|
2388 besök totalt |