| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kylfläckt, sugande eller blåsande????
|
5 besök senaste veckan (8706 totalt) |
|
Söker lite erfarenheter ang mont av kylfläckt.
Bygger en banbil och har möjlighet att mont kylfläckt såväl framför som bakom kylaren. Vilka är era erfarenheter, bra eller dåliga, tar tacksamt emot alla åsikter. En fläckt mont framför kylaren, tar den bort mycket av farvinden eller är det försummbart, det är ju trots allt en "blaffa" som sätts i vägen. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
|
Re: Kylfläckt, sugande eller blåsande????
Spelar ingen roll - bakom eller framför, begränsar flödet lika mycket, dessutom i "fart", om de är elektriska, brukar de snurra med ändå. Satsa på en lätt _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Rent funktionsmäsigt har jag inte heller hört något om det skulle skilja på placering framför eller bakom men om man sätter den bakom kanske man kan tjäna lite längd på rören och det miskar ju den totala vikten på bilen. Förvisso samma skilnad som det blir om man har pinkat innan eller inte men ändå.
_________________ Johan Myrén |
||
|
Tjena Rolf!
Rekommenderar montage bakom kylaren. Så har jag det på min 318is med framgång. Brossan monterade framför och det verkar till att blockera mer med sämre funktion som följd. På 318is rekommenderar jag att du gör en "tratt" framför kylaren som leder luften dit du vill. _________________ Patrik Skoog |
||
|
Jag har 2st elfläktar original på Irocen,dom sitter sugande,dom rullar med fritt vid fart.
Jag skulle rekomendera montering sugande om du inte har platsproblem mellan kylare motor. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||
OK, dom flesta rekomenderar sugande, (så det blir nog blåsande )
Har nog varit inne på den linjen själv , men det hade varit lindrigare att sätta
blåsande, inget som är ivägen vid meckning.
Men det får vi hoppas inte blir så mycket
_________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
|
Re:
om mn vill ha en bra skrud till fläkten som tar en större area över kylarpaketet så blir själva trattdelen av en viss längd. En sådan montering framför kylaren brukar bli knepigt att få plats med. Har man kylproblem i lågfart då fläkten går så är en skrud-kåpa viktig. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re:
Du har rätt i att det funkar utan fläkt också, min bil (318is BMW Cup) har gått utan både kylfläkt & oljekylare och det har bevisligen presterat..
Men eftersom Rolf kommer åka mer trimmat än mig + att det blir väääldigt varmt om lineup osv dröjer. Billig försäkring för en dyr motor ialaf _________________ Patrik Skoog |
||
|
Nu har du säkert inte mitt problem men OM det sitter en glödande turbo eller för all del något annat väldigt varmt några cm bakom kylaren är tryckande montering att föredra.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Jag körde med en sugande fläkt bakom kylaren på min 318is.
Fläkten jag använde var från en honda prelude och passade fint mot originalkylaren. Gav 50-80 kr på skroten. Använde en extra knapp på instrumenteringen för att starta/stoppa. Fungerade ypperligt även de varmaste dagarna i köer i göteborg. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Har testat med både sugande och tryckande elfläkt på en gammal 528 som jag hade. Sugande gav bättre kylning vid stillastående. När bilen rullade så var det oavgjort.
_________________ Jesper Wall BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil) BMW E39 540iAT BMW E85 Z4 Svenska E12/E28 Registret http://www.e28.se |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5 besök senaste veckan (8706 totalt) |