| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Camber- och caster-vinklar på volvo 240 framvagn
|
11 besök senaste veckan (9179 totalt) |
|
Håller på att bygga ihop en 240-framvagn till ett projekt jag håller på med och undrar nu lite ang. camber och caster. Till att börja med så har jag en fråga rörande "Artilkar & Reportage / Teknik / Hjulvinklar" här på rejsa.nu. Enligt den artikeln så har hjulet som visas under "Camber" "0"(grader?). men om jag förstått det rätt så ska ett hjul som har camber 0° vara helt vinkelrätt i jämförelse med underlaget den står på? men enligt bilden så är den ju ej det. Står det fel eller har jag fattat fel ang. cambervinkeln? Jag var på volvo igår och fick reda på att en 240 ska ha cambervinkel +1/4° till +3/4°, det betyder alltså att den har en positiv cambervinkel som i sin tur betyder att, sett framifrån, så är överdelen av(bilens högra hjul) mer åt vänster än underdelen? Slutligen undrar jag också vad som menas med positiv resp. negativ casater. Är castervinkeln positiv om övre infästningen är längre bak än undre? eller är det tvärt om?
Har sökt en massa på internet för att hitta värden på camber och caster för volvo 240 men lyckades inte. Så jag kan ju dela med mig av den infon nu när jag hittat den om någon annan skulle vara intresserad av det: FRAMVAGN OCH STYRINRÄTTNING HJULVINKLAR (TOM VAGN) Axiallutning (Caster)................... +2° till +3° ... 1979- med servostyrning........ +3° till +4° Hjullutning (Camber).................. +1/4° till +3/4° _________________ Andreas Johansson |
||||||
|
Re:
Herkuliskt många träffar men eftersom jag var ganska säker på att jag visste vad camber var och att dendär artikeln sa något annat så ville jag fråga för säkerhets skull
_________________ Andreas Johansson |
||||||
|
Varför våldta den stackars Amazon med MacÄckelben?
Den har ju dubbla A-armar std. Possetiv camber är när hjulet lutar utåt upp till. Negativ camber är när hjulet lutar inåt upp till. Caster, hmm här är jag inte säker på defenitionen + och - ligger. Men castern skall luta bakåt upptill _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
då är den positivt orienterad.. man kan nog räkna med att ändra orginalvinklarna lite om det ska fungera bra. camber på -1 ----> -2,5 kanske lite beroende på. caster 5-6grader är nog vettigt att börja på på. se till att få bra setup på länkarmar och styrarmar bara!! _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
Re:
När jag började med projektet hade jag hört att amazonens framvagn var kass som sören... Standardframvagnen var alldels för smal för bilen. Och känner att jag har för kassa kunskaper för att konstruera en egen framvagn. Så jag tog en 240-framvagn som var liggandes. Men nu har det nog tillochmed visat sig att 240-framvagnen är för smal :/ Så går i tankarna att fixa dit en från 740 istället :/ Men visst vore det bäst att försöka få dit en framvagn med dubbla A-armar. Domdär fjäderbenen är ett riktigt problem nu känner jag. Grava problem att hitta så korta stötdämpare som jag behöver. _________________ Andreas Johansson |
||||||
|
Re:
okay. Just nu har jag en camber på -1,7 grader och castern ligger på +5. Länkarmarna är i princip helt vågräta nu _________________ Andreas Johansson |
||||||
|
Re:
hur ser styrstag ut då? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
Re:
okay. Vill man kanske att styrstaget ska peka lite nedåt för att minska bumpsteeringen? då kommer ju hjulet att vridas mindre än om stagen är helt vågräta. Men jag tror inte att det kommer vara något större problem för mig. Har inte tänkt köra så extremt med denna bil endån _________________ Andreas Johansson |
||||||
Fjolla Jag vet att hornen växer efter en stund.
Guppstyringen går ganska lätt att kolla. Tex en tämligen lång planka, säg 2m, som man sätter fast på navet. Man låser ratta när hjulet står raktfram. Lyfter och sänker man hjulet, ca hela fjädringsvägen så skall hälst inte plankan röra sig i sidled, allså hjulet inte vrida sig. Tumme pekfinger ca 5mm rörelse på en 2m planka är ok. Är du med på min förklaring???? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Hehe, antar att du har rätt
Jo, förstår... men borde gå lika bra att höja/sänka bilen istället för bara hjulet, tror det är lättare så
_________________ Andreas Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
11 besök senaste veckan (9179 totalt) |