Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1836 besök totalt |
Caster OK, men trail/försprång?
Caster (dvs, sett från sidan, vinkeln mellan hjulets vridningsaxel och lodlinjen) nämns ju ofta och brukar ligga på typ 5 - 10 grader, men hur mycket trail/försprång är lämpligt? (Trail/försprång = avståndet mellan den punkt där förlängningen av hjulets vridningsaxel träffar marken och centrum på hjulets kontaktyta mot vägen) Vad jag förstår (efter att ha letat runt på nätet) kan man grovt säga att mängden trail påverkar hur stor den kraft blir som vrider tillbaka hjulet till färdriktningen när det rullar, och att caster ger dämpningen av den rörelsen (så att det inte blir som på en kundvagn som har trail men ingen caster). Jag har också läst att på motorcyklar måste man se upp så att man inte har så kort trail att när hjulet kör på ett gupp så flyttas hjulets kontaktpunkt fram så långt att man får negativ trail, och hjulet därmed vrids bort från färdriktningen Vad är då lämplig trail på en bil? 30mm? 100mm? Nån som vet? mvh Johan Lekås _________________ Johan Lekås |
||
Re:
Man åker nästan aldrig med den typen av trial på bilar, Sai löper med sin axel genom spindeltappscentrum. Det finns skäl att använda sig av trial och det är om man av någon orsak vill ha rattåtergång men ingen "SAIvinkel" i casterriktningen. Det kan röra sig om kombinationer med andra framvangsvinklar som spökar. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Ääääääää, caster ger ju trial.
Hmmm nu är "trial" ett sånt där jä... Ord som ALDRIG blir rätt i mitt huvud så jag brukar kalla det vi är ute efter för casterskrubb. Däcket får en förskjuting av sitt greppscentrum så detta måste man ha koll på när casterskrubben dimensioneras. Nu har jag bara ett SVAGT hum om storlekarna på casterskrubben, så lite att jag inte äns vill skriva något värde. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
||
Re:
Det talar man om åtminsåne vad gäller hojar, och det är där det används mest, dom har ju sin gaffelkrona. I böcker om bilar har jag inte sett benämningen. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
På de corvettespindlarna jag har liggandes på skrivbordet (C4) sitter hjulaxeln ca 10mm förskjuten (bakåt) bakom linjen som bildas av övre och undre kulleder.
Borde inte detta minska trial något? Kommer inte riktigt ihåg vad trail resulterar i, men fick plötsligt ett enormt sug av att kolla väghållningsböcker ikväll! ![]() |
||
Re:
Trail finns förklarat i Väghållningsboken med skiss och allt, man talar även om pneumatisk trial som då rör däcket ![]() _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1836 besök totalt |