Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Caster OK, men trail/försprång?
1836 besök totalt
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Caster (dvs, sett från sidan, vinkeln mellan hjulets vridningsaxel och lodlinjen) nämns ju ofta och brukar ligga på typ 5 - 10 grader, men hur mycket trail/försprång är lämpligt?
(Trail/försprång = avståndet mellan den punkt där förlängningen av hjulets vridningsaxel träffar marken och centrum på hjulets kontaktyta mot vägen)

Vad jag förstår (efter att ha letat runt på nätet) kan man grovt säga att mängden trail påverkar hur stor den kraft blir som vrider tillbaka hjulet till färdriktningen när det rullar, och att caster ger dämpningen av den rörelsen (så att det inte blir som på en kundvagn som har trail men ingen caster).

Jag har också läst att på motorcyklar måste man se upp så att man inte har så kort trail att när hjulet kör på ett gupp så flyttas hjulets kontaktpunkt fram så långt att man får negativ trail, och hjulet därmed vrids bort från färdriktningen

Vad är då lämplig trail på en bil? 30mm? 100mm?
Nån som vet?

mvh
Johan Lekås

Sollentuna
Här sen Aug 2005

Trådstartare
(drar lite i en gammal tråd och hoppas nån nappar...)

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Johan Lekås skrev:
(drar lite i en gammal tråd och hoppas nån nappar...)

Man åker nästan aldrig med den typen av trial på bilar, Sai löper med sin axel genom spindeltappscentrum.
Det finns skäl att använda sig av trial och det är om man av någon orsak vill ha rattåtergång men ingen "SAIvinkel" i casterriktningen. Det kan röra sig om kombinationer med andra framvangsvinklar som spökar.
MVH
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ääääääää, caster ger ju trial.

Hmmm nu är "trial" ett sånt där jä... Ord som ALDRIG blir rätt i mitt huvud så jag brukar kalla det vi är ute efter för casterskrubb.

Däcket får en förskjuting av sitt greppscentrum så detta måste man ha koll på när casterskrubben dimensioneras.
Nu har jag bara ett SVAGT hum om storlekarna på casterskrubben, så lite att jag inte äns vill skriva något värde.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Den vedertagna svenska benämningen är väl "försprång".

Rice and shine
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Lars Falk skrev:
Den vedertagna svenska benämningen är väl "försprång".

Det talar man om åtminsåne vad gäller hojar, och det är där det används mest, dom har ju sin gaffelkrona.
I böcker om bilar har jag inte sett benämningen.

Lund
Här sen Feb 2003

På de corvettespindlarna jag har liggandes på skrivbordet (C4) sitter hjulaxeln ca 10mm förskjuten (bakåt) bakom linjen som bildas av övre och undre kulleder.

Borde inte detta minska trial något?

Kommer inte riktigt ihåg vad trail resulterar i, men fick plötsligt ett enormt sug av att kolla väghållningsböcker ikväll!
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Anders Jeppsson skrev:
På de corvettespindlarna jag har liggandes på skrivbordet (C4) sitter hjulaxeln ca 10mm förskjuten (bakåt) bakom linjen som bildas av övre och undre kulleder.

Borde inte detta minska trial något?

Kommer inte riktigt ihåg vad trail resulterar i, men fick plötsligt ett enormt sug av att kolla väghållningsböcker ikväll!

Trail finns förklarat i Väghållningsboken med skiss och allt, man talar även om pneumatisk trial som då rör däcket

1836 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande