Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4698 besök totalt |
Hur hade du spenderat 25k på en ban/gatbil?
Jag har ställt mig denna frågan för många gånger, varje gång får jag olika svar utav mig själv. Efter sommaren kommer jag köpa mig en bil som kommer fungera som gat/ban/busbil. Jag har ett "startkapital" på 20-25k. För dessa pengar ska man redan ha grymt kul, eller iallafall maximalt roligt för pengarna. Bilen ska alltså ha potential för framtiden. Under sommaren 2008 kommer jag försöka åka så mycket bana som möjligt, på diverse banträffar. Under tidens gång som jag har bilen så kommer jag lägga ut pengar. Jag kan bygga om bilen i stort sett hur som helst inom rimliga ramar, men inte något som kostar skjortan och tar 10 år att genomföra. Att bakhjulskonventera och turbokonventera en gammal Golf är allas dröm, men inget jag kommer genomföra så det förslaget kan ni skippa ![]() Bilen kan kosta 25k från början, men ska redan då vara rolig att köra på bana och liknande. Bilen kan även kosta 10k så man kan lägga ut resten på delar för att få bilen grym. Mina krav: * Hyffsade resurser från början eller efter små modiferingar. * Motorn ska ha potential. Vara ett hyffsat objekt för att trimma vidare. * Helst överladdat. * Finnas mycket reservdelar. * Vara rolig att köra för 25k. * Helst RWD. Saker ni kan strunta i: * Soppaförbrukning. * Försäkringskostnad. * Övriga "omkringkostnader". Volvo 740 TIC är ju det första som kommer upp i min skalle, men helst skippar jag det. Den är utöver sin vikt och storlek en helt okej bil. Exempel utöver TIC'en sökes. Så, hur hade du gjort? mvh Mathias _________________ Mathias Pelkonen |
||
Jag gjorde så att jag köpte en alfa, sen en till...
Visserligen ingen överladdning men de går ändå, just för farten på bana duger en 2.0 Twin Spark ganska fint, annars finns det ju V6or. Det finns nog trådar precis som denna, runt 20-25k, de flesta köper väl en 318is dock ![]() Prova en sökning på billig banbil eller något är mitt tips! _________________ Pontus Fyhr |
||
Hade en Golf Gn TI 16V -89 en gång i tiden. Hade en billigare sänkingssats på den bara. Den va skoj och köra på smal och krokig landsväg iaf
![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Inte helt oväntat hade jag köpt en 924 och ett set r-däck. Resten hade jag lagt på soppapengar medlemskap i PCS och banmötesavgifter och kört tills händerna blöder
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Tack för era tips! Peugeot 205 GTI har jag kikat på, det verkar mest intressant just nu faktiskt. Finns det några erfarenheter utav dessa här?
Ska även söka runt lite. Tips på vad man ska prioritera på olika delar efter man har köpt bilen önskas också. Låt säga att det är en 205 GTI jag har. mvh Mathias _________________ Mathias Pelkonen |
||
oj oj oj... 5 svar och ingen har nämnt 318is än..... vad har hänt med rejsa???!?
![]() ![]() kopierar lite av mitt svar från ett annat forum: Du får ge 15-20 för enhyffsad bil. Sedan fräshar du upp chassit med lite nya dämpare och bussningar. Byter bromsvätska och belägg till för ändamålet lämpliga. På med 15" r-däck så har du en sjukt kul banåkar bil. En skal stol vore kanske nästa pryl att titta efter, kostar inte mycket beggad... Det borde finnas ett helt gäng med projekt trådar att läsa igenom.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Köp den absolut finaste bilen du kan hitta för pengar för 25K. Tänk inte ens tanken att spendera några pengar på modifieringar ännu, lägg alla pengar på grundobjektet. Du kommer att spendera massor mer än 10K på att få en 15K bil att bli som en 25K bil...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Re:
![]() |
||
Instämmer med Porsche 924.. klart underskattad på bana.
Gillar bilar som är lite av "underdogs" och har nog lite av en förkärlek till Suzuki Swift. Gärna version 2. Lätt redan från början.. rapp motor som förvisso inte har så mycket effekt, men som är tämligen varvvillig och rapp i förhållande till vikten på bilen. Sedanmodellerna har dessutom en jäkligt skön balans och är tack vare den enkel att vänsterbromsa mm. Sen är dämpare mm tämligen hårt satta redan från början. Skulle mycket väl kunna tänka mig att den skulle funka hyffsat redan i originalskick. Köp en för 15.000:- och sen en till reservdelsbil för 10.000:- så har du delar så du klarar dig ett tag. Nackdelar jag kan komma på är väl isf kanske hurvida man kan hitta trimdelar till motorn och eventuell sportfjädring och sånt.. men det är inte alls omöjligt att det finns att få tag i. Motorn verkar ju vara poppis bland sevenbyggarna så ![]() En annan nackdel skulle väl kunna vara att den var fwd.. men det är nog subjektivt. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
åk till tyskland o köp en billig miata, har den plåtskador gör det ju inget om du ska ha den som banbil.
Färdigt! ![]() |
||
Re:
Ett par varningar, dock: -En 205 GTI är ganska ofta dåligt skött av unga och entusiastiska ägare, som dock har dåligt med pengar till underhåll. Bilen har varit billig länge och därför har det blivit så. Jag har ingen statistik, men tycker mig se att priskurvan vänder uppåt för fina bilar, särskilt för tidiga exemplar samt "editioner" som Le Mans och Monte Carlo. -Bakvagnen kan vara i dåligt skick, mestadels pga ovanstående. Se till att den fjädrar utan missljud och räkna med att ta igen eftersatt underhåll för ett par tusen (Nik och André V kan detta mkt bättre än jag). När det gäller vad man kan göra med 205 har jag med hjälp av övriga PSC-forummedlemmar försökt göra en sammanställning här: http://www.peugeot-sport-club.com/fo _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Själv klart en BMW316 e36
![]() En sådan hittar man för under 10000 sen har du 15000 att byta motor+väghållningskit för. En annan fördel är att delar är lika vanligt som till en volvo på 80talet . och en uppsjö med import och skrot finns=rätt pris ![]() Lycka till med projektet ![]() _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||
Jag spenderade 25k på http://www.garaget.org/?car=31147
_________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
Jag hade försökt hitta
* En relativt vanlig bil där det är lätt att hitta reservdelar * INTE turbobil för att för 25000:- eller under är det svårt att hitta en som håller * Bra märkesklubb med mycket körningar, gärna konbana som ger mycket i början * Vid inköp lagt undan pengar till ordentligt service, inget trim bara service * Håll bilen relativt orginal så håller motor/drivlina bättre, trimma sen när resurser finns * R-däck, sittastillstol, bra bromsbelägg och bra färsk bromsvätska är det enda du kan fundera på att modda i den här prisklassen Jag valde en Kadett GSi 16v som du lätt hittar under 20000:- idag. Fördelar * Skottsäker motor * Skottsäker växellåda * ok prestanda orginal (0-100 på runt 7s med lite lättning som är gratis) * Billig i drift, gott om delar finns på blocket och tex biltema * OSC med mycket körningar Nackdelar * Rost * Rost * Rost, men den enda som är lite jobbig att laga är länkarmsinfästningen fram _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Angående Miata är det nog tyvärr svårt att komma under 25000.
De billigare i Tyskland verkar ligga på runt 2000 Euro och då tillkommer ju kostnad för resa samt inregistrering. Dessutom tycker jag att man ska slänga på en båge på den också om man har tänkt köra mycket på bana. Så mitt val hade nog blivit någon billig potent hatchback, typ Opel, Peugeot eller Honda, alternativt BMW E30 eller Porsche 924. Vilken av dem hade inte spelat så stor roll utan jag hade gått mer på tillfälle och skick. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Själv funderar jag på antingen en 924, alfta 75 eller en BMW 2002.
Det hade ju varit kul att kunna svara Porsche när någon undrar vad du kör bil, sen harkla till efter 9.. ![]() Men det mest förnuftiga valet är nog ingen av ovanstående, inte det bästa utbudet på reservdelsmarknaden, även om det finns många värre. Ska det vara förnuftigt hade jag personligen valt en 80-tals bmw med så lite rost som det bara går att hitta. Eller varför inte en Nissan Sunny Gti och sedan byta motor till en Ca18det från en 200sx. _________________ Martin St0tzer |
||
Kadetten har kostat ca 17k hittills, och då är det endast bil + bur, ovanpå detta kommer motor. Låda och fläkt och lite sånt är redan köpt. LSD-bakaxel 15" hjul, motorkuddar och lite sånt finns redan och är inte medräknat i priset.
Då är inget gjort åt väghållning förutom vettiga hjul och bur + ev fjädrarna från manta (lite hårdare, tror jag). Ordentlig översyn av väghållning blir det till nästa år. Kommer gå över 25k innan motorn sitter på plats. Buren kostade ca 7k + 900 i regbes. Man ska ha lite extra rör för att dra fram i motorummet, bältesträva och frakt etc, det går åt massa dyr gas + tråd, kapskivor stick/tigersågsblad, bult, färg och fan vet vad. Det var knappast det överslaget jag gjorde på bur. Värt att tänka på om man planerar racebil på tight budget. _________________ Markus Ålind |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4698 besök totalt |