Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kylare: Alu vs. Kopparceller
2 besök senaste veckan (2911 totalt)
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Jag är i behov av en ny kylare och har funderat på om man ska skaffa en ny orginalkylare (som gjorde jobbet kanon en gång i tiden) med kopparceller eller om man ska köpa en alu-kylare.
Har fått för mig att många tycker om alu-kylare men sen kom jag på att koppar borde väl leda bort värmen bättre och då började jag tveka lite.
Är det någon här inne som kan hjälpa mig reda ut för och nackdelar med alu vs kopparceller?

Ett tredje alternativ är att köpa en renoverad kylare (eller renovera min egen) men jag vet inte om det är orginalkylare man köper och om dem renoverade kylarna är lika bra som nya?
Tänkte ringa och kolla med en firma i malmö och fråga hur dem renoverar.
Är det någon som har någon bra tips på ställen runt om malmö, lund, helsingborg, ängelholm eller därimellan som renoverar kylare så är jag tacksam för förslag.

Största problemet är att min kylare är så väldigt pytteliten så jag är lite orolig för att köpa grisen i säcken (någon sorts piratkylare) när man kanske egentligen borde köpa orginal... fast orginal kostar ca 2500 och renoverad ca 1500 och alu ca 1000kr så det svider i studentkassan om man behöver köpa orginal.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Kylare: Alu vs. Kopparceller

david-o skrev:
Jag är i behov av en ny kylare och har funderat på om man ska skaffa en ny orginalkylare (som gjorde jobbet kanon en gång i tiden) med kopparceller eller om man ska köpa en alu-kylare.
Har fått för mig att många tycker om alu-kylare men sen kom jag på att koppar borde väl leda bort värmen bättre och då började jag tveka lite.
Är det någon här inne som kan hjälpa mig reda ut för och nackdelar med alu vs kopparceller?

Ett tredje alternativ är att köpa en renoverad kylare (eller renovera min egen) men jag vet inte om det är orginalkylare man köper och om dem renoverade kylarna är lika bra som nya?
Tänkte ringa och kolla med en firma i malmö och fråga hur dem renoverar.
Är det någon som har någon bra tips på ställen runt om malmö, lund, helsingborg, ängelholm eller därimellan som renoverar kylare så är jag tacksam för förslag.

Största problemet är att min kylare är så väldigt pytteliten så jag är lite orolig för att köpa grisen i säcken (någon sorts piratkylare) när man kanske egentligen borde köpa orginal... fast orginal kostar ca 2500 och renoverad ca 1500 och alu ca 1000kr så det svider i studentkassan om man behöver köpa orginal.

om du jämför mellan kylare med lika stor area och tjockt cellpaket så är de ganska lika i praktiken oberoende om de är koppar eller alu. En kopparkylare kan man 'laga' celler på, medans man inte kan det på en alu-kylare. Eller kan kan man men man får göra rent nogrannt och limma med epoxi. Är man nogrann håller det, på hojen jag kör limmades den då nya kylaren eftersom framdäcket slipade hål i några celler med epoxi.

Nu 20 år senare så fungerar det fortfarande kalas och ingen tendens till att läcka.

Men om du tror att kylaren är för liten montera en lite större alu piratkylare. Brukar gå att hitta ganska stora alukylare för mellan 1200-1500

Baar - CH
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Problemet med större kylare är att man måste svetsa nya fästen och jag har ingen tillgång till svets och knappt några kunskaper om sånt heller.
Men det låter bra att kylarna blir som nya iaf när man lagar dem.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

david-o skrev:
Problemet med större kylare är att man måste svetsa nya fästen och jag har ingen tillgång till svets och knappt några kunskaper om sånt heller.
Men det låter bra att kylarna blir som nya iaf när man lagar dem.

Ser du svets som största problemet för att få dit en större kylare (och du vill ha dit en större) så vidga tänkandet lite.

Bulta fast fästen/hållare i bilen och montera nya kylaren på.

Uppsala
Här sen Okt 2004

Jag lät byta cellpaketet på mantans orginalkylare (efter en mindre incident med en kylarfläkt), det blev väldigt bra, kylaren kom tillbaka lackad och fin, och förhållandevis billigt. Nu kan jag dock inte komma på exakt vad det kostade, kan hända att det bara kosta 500:-.

Lund
Här sen Feb 2003

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Ang aluminium vs koppar så är ju koppar en bättre värmeledare, men aluminium är också ganska duktigt på den biten. Däremot borde aluminium vara mer väderbeständigt. Koppar är riktigt duktigt på att korrodera och då ändras även värmekonduktiviteten (någon som har läst mer metallurgi får reda ut hur stor skillnad det gör) medans aluminium får en ganska hård yta av aluminium-oxid (om jag inte minns fel så är det just oxiden på ytan som gör att aluminium kan vara svårt att svetsa) som ger ett visst skydd.

om du sitter och väljer mellan en koppar-kylare i originalstorlek och en större aluminium-kylare så är det den större du ska ha. Större kylare med kraftigare fläkt kan kyla effektivare än en liten med klen fläkt.

Kristoffersson Engineering
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

nu är ju inte kopparkylen i ren koppar, utan de är lite mer åt mässingshållet.

En ren metall leder värme betydligt bättre än en legering. Alltså leder alu kylaren bort värme bättre än ett mässingskyl. Hur mycket bättre kan jag inte svara på dock, men kanalväggarna är ju ganska tunna.

Mässingskyl är tyngre, kyler lite sämre, ganska okänsliga o lättlagade (relativt alu).....

2 besök senaste veckan (2911 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande