Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3571 totalt) |
kolfiber priser?
Har lyckats hitta 193g/kvm väv till vad jag tycker verkar vara ok pris? (343:-/m i 1m bredd enl prislista inkl moms) Räcker detta hållfasthetsmässigt för att göra en huv? kanske inte för gångjärn men med huvlås i varje hörn? lite extra armering på huvlåspunkterna då.. vill bara kolla upp jag lovar inget ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Re: kolfiber priser?
Är det prepreg (matta med både fiber och harts) så är det ok trycker jag. Är det bara fiber så är det för dyrt. Jag jämför med SP Systems bruttoprislista http://www.spsystems.com/purchinfo.h Det funkar säkert med sådan 193 grams, jag vet dock inte hur många lager som behövs för att det ska bli lagom styvt. _________________ Pär Hylander |
||||
Du lär bli tvungen att lägga på några lager ifall det ska bli något. Gärna med någon form av förstärkningsstruktur också. |
||||
Ja, några lager får du räkna med tror jag, kan bli mkt lätt ändå jmf med 18 kg... Men dyrt med dom priserna!
Förstärkningen kan lämpligen vara cellplast typ Klegecell, Rohacell, Herex eller Divinycell. Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||
Glasfiber är tungt..
Tycker heller inte att 343:-/m är speciellt dyrt 3m klarar man sig lätt på (vi utgår från att det räcker med 1 försök vilket det aldrig gör ![]() Flaska vax (för modellhuven) ca 100:- Släppmedel vet jag ej pris på kolfiber matta ca 1030:- (för 1lagers med någon okänd förstyvning) 1,4kg epoxi 402:- (borde väl räcka gott o väl) peel ply 3m 42:-/m = 126:- Klarlack 2 sprayflarror 39:-st = 80:- Inte ens 2000:- undrar vad pugg tar för en org. 18kg huv? ![]() Vikt på en sån här kommer väl inte uppgå till mer än en 3kg max med fästdetaljer? kanske bara 2? ![]() Min åsikt om huven är att det gör inget om den svajjar lite (folkrace varning) ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
100 gr glasfiber väger lika mycket som 100 gr kolfiber ![]() Du ser själv i din viktkalkyl, det är epoxin som blir det som väger mest! Skillande mellan glas och kol blir nog inte så stor tror jag. Ska du verkligen optimera så ska du hålla dig ifrån vävd kolfibermatta då den inte är lika styv som unidirektionell. Har ni redan en plugg? _________________ Pär Hylander |
||||
Jag reflekterade över samma sak som Pär! Du ska ha en väv som väger 193g/m^2*3 m^2 = 0.579 kg. Till detta bör volymandelen matris i härdat tillstånd inte vara större än vad volymen kolfiber är, för att du ska dra någon nytta av det framför kolfiber,alltså ca 0.5 kg epoxi. Ska du slabba på 1 kg epoxi så kan du lika gärna ta glasfiber. Men visst det är dina pengar, bara ett litet råd. om jag skulle bygga en huv så skulle jag antingen som budget använda glasfiber och vinylester eller ta ett dyrare alternativ med enkelriktad kolfiber epoxiprepreg. Divinycellkärna/förstärkningar och vacuumhärda i båda fallen. Att handslabba med epoxi förstår jag inte ens varför man ska göra, är mer risk för epoxiallergi än att få några fördelar framför vinylester. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Men vävd matta ser ju så mycket coolare ut ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Ang mängden epoxi/kolfiber i prislistan/viktkalkylen så är det inte att den mängden var tänkt att användas men att epoxin säljs i paket om 1,4kg(bas o härdare) alt 0,775kg men så blir det lätt att man häller upp förmycket o så räcker det inte till alla andra små roliga detaljer som kan göras vid senare tillfälle..
Ang allergi: min tanke var ju att ett sånt här projekt körs med fördel vintertid med öppen garagedörr (kylan ger mer tid innan härdning av epoxin) och när man är nöjd med resultatet stängs dörren och värmefläktar sätts igång. Alltså har vi god ventilation ombesörjd och att sedan munskydd och handskar används tar jag som en självklarhet... _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Epoxi ger kontaktallergi, det sägs vara det starkast allergiframkallande ämne som används i industrin idag. Har man väl blivit sensitiviserad ska man inte ens kunna gå förbi där ngn håller på att slabba (ej bekräftat).
Så gummihandskar och heltäckande hyfsat täta kläder är ett måste. Så även gott om aceton för rengöring osv. Kolla oxå temperaturtåligheten hos din epoxi, det finns varianter som bryts ned redan vid 70 gr C även om de kanske inte är så vanliga. T.ex. Nils Malmgren AB har nog kläm på detta och andra aspekter på din applikation (om de nu säljer direkt till privatpersoner). _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3571 totalt) |