Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
E30 mätartavlor...
<<   1, 2, 3, 4
6268 besök totalt
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Kanske man skall tagga ner ett par pinnhål?.

Jag tror att många i likhet med mig har lessnat ordentligt på styling och det värsta av dom är vita mätartavlor-mods.

Nej det är egentligen dött lopp mellan vita mätartavlor och rosaeloxerad dumpventil och neonljus under bilen.

Men det är väl klart att ni är välkomna med era åsikter, såsom jag får framföra min åsikt?.

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Re: E30 mätartavlor...

johann skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
När jag ändå plockar ned ........och dyl?

Stylingvarning!

Vita tavlor är mkt svårare att läsa av och rött ljus är bäst!

Jag trodde det var tvärt om. Jag tror att det var när Audi lanserade sin första S4 så kunde man läsa att de hade tagit vara på studier som visade att ögat lättare läser av mörk text på ljus bakrund. Jag kan ju ha fel oxå ang. bilmodellen.

(jag tillverkade egna mätartavlor till min E21a, och passade på att tilta varvräknaren så att varvstoppet gick in när nålen stod rakt upp )

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Stort tack till Renault som skippade de vita mätartavlorna till förmån för klassiskt mörka tavlor med vita siffror och röda nålar när de gjorde facelift på CliOSport172'an.

Edit: Kanske ska tillägga att jag personligen föredrar mörka tavlor och vit/grönt ljus. Det viktigaste är att det finns en väl fungerande dimmerfunktion så att man har möjlighet att dämpa instrumentbelysningen när det är mörkt ute. Största felet beträffande interiörbelysning i moderna bilar är att de tenderar att ha för starkt ljus i instrumentgruppen och för svagt ljus i de perifera knapparna och reglagen. En skitdetalj som faktiskt irriterar mig. >

Rice and shine
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: E30 mätartavlor...

Eddie Varvstopp skrev:
Jag trodde det var tvärt om. Jag tror att det var när Audi lanserade sin första S4 så kunde man läsa att de hade tagit vara på studier som visade att ögat lättare läser av mörk text på ljus bakrund.

Det stämmer om det är bra förhållande och mkt text, t ex i ett dokument.
I en bil med varierande kontrasförhållande så blir det svårare.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag instämmer nog med johann, i den S2:an jag provade så tyckte jag att det var ngt svårare att tyda siffrorna i mörkret, på dagen så funkade det väl ok.

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Det kan kanske stämma..

F.ö. var väl den röda belysningen i BMW inspirerat av flyget. BMW änvände sig av detta i sin marknadsföring av sina bilar på 70-talet.

(P.s. Nu vet jag inte om nån har skrivit detta innan, jag slarvade lite när jag läste igenom tråden... )

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

För att spåra ut ännu vidare i den här "intressanta" tråden så är det ju kromringar runt mätarna i Clion på bilden (smak är individuellt.... )

E30 mätartavlor...
<<   1, 2, 3, 4
6268 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande