Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Materialval länkarmar.
5348 besök totalt
TURBOTom
Stockholm
Här sen Dec 2006

Trådstartare
Materialval länkarmar.

Hej!
Vill börja med att berätta att jag har sökt! Men hittar inget konkret! Bilen i fråga är en Toyota Starlet, som nu ska få en något ombyggd och förbättrad framvagn.
Vill få reda på ett hyffsat billigt och "safe" material att bygga A-armar av. Hade tänkt mig ca 25x2mm rundrör. Vill inte använda vanligt sömmat fulrör. Tacksam för info om inköpställe i Stockholm som säljer kortare bitar än 6m.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re: Materialval länkarmar.

TurbOTom skrev:
Hej!
Vill börja med att berätta att jag har sökt! Men hittar inget konkret! Bilen i fråga är en Toyota Starlet, som nu ska få en något ombyggd och förbättrad framvagn.
Vill få reda på ett hyffsat billigt och "safe" material att bygga A-armar av. Hade tänkt mig ca 25x2mm rundrör. Vill inte använda vanligt sömmat fulrör. Tacksam för info om inköpställe i Stockholm som säljer kortare bitar än 6m.

Det där måste varit uppe tusen gånger?
Enligt Gustaf: Normalt sett funkar det bra med rör som är 25x3 mm, sömlöst behöver det inte vara men det kan underlätta när du monterar gänghylsorna för lederna. Tänk på att materialet bör motsvara det som SFRo kräver i bärarmar (minst 220 N/mm2 i sträckgräns, brottgränsen minst 100 N/mm2 högre än sträckgränsen och minst 10% förlängning till brott).

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

sök "material bärarmar" så finns det en del att läsa igenom

Stockholm
Här sen Dec 2006

Trådstartare
Någon som vet nåt rör som motsvarar detta?: "minst 220 N/mm2 i sträckgräns, brottgränsen minst 100 N/mm2 högre än sträckgränsen och minst 10% förlängning till brott"

Sollentuna
Här sen Aug 2005

Broson t ex:
http://www.broson.se/rp_infotext.php?path=37&lang=sv&avdelning . . . .
Enligt Brosons hemsida så har materialet S235JRG2 sträckgräns 220N/mm och brottgräns 360N/mm

Bromma stål http://www.brommastal.se/ har precisionsrör i samma material S235JRG2

Men jag är ingen stål-expert så ring och fråga så det stämmer

Vikingstad
Här sen Okt 2004

Hej!

Efter mycket letande kom jag fram till rör enl DIN 2391/C (SS-EN 10305-4, E235+N). Detta är rör som brukar användas till hydraulik. Sträckgräns: 235 N/mm2, Brottgräns 340 - 470 N/mm2, Förlängning: 25%.
Detta är ett normaliserat rör som går mycket bra att kallbocka.

Stockholm
Här sen Dec 2006

Trådstartare
Tack så jättemycket för hjälpen! Nu vet jag var jag ska kolla! = )

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

PerS skrev:
Hej!

Efter mycket letande kom jag fram till rör enl DIN 2391/C (SS-EN 10305-4, E235+N). Detta är rör som brukar användas till hydraulik. Sträckgräns: 235 N/mm2, Brottgräns 340 - 470 N/mm2, Förlängning: 25%.
Detta är ett normaliserat rör som går mycket bra att kallbocka.

Jag fick tre meter kalldraget rör av konstruktionsstål av "en något bättre kvalite än vanligt rör".
Vad kan det vara?? Smen visste inte mer än det...
Vågar man bygga nåt av det?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

Mats Eriksson på ME Racing fixar crome moly rör , bockar även om man behöver det
http://www.meracing.com/MERACINGSERVICEAB/pricelist.html

Stockholm
Här sen Dec 2006

Trådstartare
Re:

Torbjörn70 skrev:
Mats Eriksson på ME Racing fixar crome moly rör , bockar även om man behöver det
http://www.meracing.com/MERACINGSERVICEAB/pricelist.html

Det var inte alls farligt dyrt! Men är crome moly "rätt" till länkarmar? Det får ju tydligen inte bli för hårt och sprött?

Målsryd
Här sen Sep 2004

sitter ju bådi i chassin och hjulupphänningar ,burkonstruktioner ,är inte orolig har själv i CM
beror ju lite på om man eftervärmer val av tillsatsmatrial ,vem sim tiggat osv
[/list]

fjugesta
Här sen Okt 2006

skaffa krommolybden rör köpes hos arigo teknik http://www.arigoteknik.se/svenska.htm

Här sen Nov 2006

Dum fråga kanske, men går det att använda sig av samma material till moment-/panhardstag?

EDIT

Hur är CM att svetsa o bearbeta?

Mvh
Fredrik

Målsryd
Här sen Sep 2004

Re:

Fredrik__A skrev:
Dum fråga kanske, men går det att använda sig av samma material till moment-/panhardstag?

EDIT

Hur är CM att svetsa o bearbeta?

Mvh
Fredrik

inga problem ,inga större skillnader att bearbeta och att svetsa i ,bör tiggsvetsas men finns faktiskt "skruvburar" som är miggade men vet inte om det är godkänt , dock inom Dragracing måste CM tiggas

Här sen Nov 2006

Re:

Torbjörn70 skrev:
inga problem ,inga större skillnader att bearbeta och att svetsa i ,bör tiggsvetsas men finns faktiskt "skruvburar" som är miggade men vet inte om det är godkänt , dock inom Dragracing måste CM tiggas

okej, tack! Kan man använda sig av samma svetsutrustning som till vanligt stål, eller ska man ha nå annat tillsatsmaterial/tråd och/eller gas?

Fredrik

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

De legerade rören rostar fortare, så på en bil som rullar på vanliga vägar måste ett rostskydd till innuti rören.
Annars har många Italienare från 70-80 talet bonnstål i A-armarna. Gärna i öppna profiler då dessa ventileras bättre. En annan sak är ju att materialet är lite tilltaget i öppna profiler men det blir inte överdrivet tungt ändå. Det viktiga är ARBETET som måste vara rätt utfört.
MVH
Göran

Målsryd
Här sen Sep 2004

vanlig tig funkar bra ,
här finns lite info om fyllnadsmatrial http://www.netwelding.com/Welding%204130.htm

Materialval länkarmar.
5348 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande