Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
kompressorhjälp till min speedster och poll om trimmet
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (8654 totalt)

hur ska jag trimma?
kompressor
57%
 57%  [ 48 ]
turbo
15%
 15%  [ 13 ]
sugis
26%
 26%  [ 22 ]
Totalt antal röster : 83

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Re:

Volvosmurfen skrev:
Jag skulle väl rekomendera en Lysholm 1200 för dig.
Själv har jag en Lysholm 1600 som skall bultas på min Volvomotor.
1200'an räcker till bra mycket mer än de 250hk du initialt funderar på, kanske till så mycket som 400hk beroende på hur resten av motorn ser ut.
Jag valde 1600'an för att jag kommer att behöva den extra luften men då siktar jag på högre effekt också (500-600hk).

Det där beror lite på vilken motor du har hur långt kompressorn räcker men om du räknar med att nå 600hk med en kompressor som pumpar 1,6 liter per varv så finns tyvärr risken att du kommer att bli besviken...
Jag bottnade min Autorotor som ger 2 liter per varv. Motoreffekten hamnade då på 460hk om man varvade kompressorn lite mer än vad som är rekomenderat, 454hk gav den utan att övervarva.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

M3Jonas skrev:
Volvosmurfen skrev:
Jag skulle väl rekomendera en Lysholm 1200 för dig.
Själv har jag en Lysholm 1600 som skall bultas på min Volvomotor.
1200'an räcker till bra mycket mer än de 250hk du initialt funderar på, kanske till så mycket som 400hk beroende på hur resten av motorn ser ut.
Jag valde 1600'an för att jag kommer att behöva den extra luften men då siktar jag på högre effekt också (500-600hk).

Det där beror lite på vilken motor du har hur långt kompressorn räcker men om du räknar med att nå 600hk med en kompressor som pumpar 1,6 liter per varv så finns tyvärr risken att du kommer att bli besviken...
Jag bottnade min Autorotor som ger 2 liter per varv. Motoreffekten hamnade då på 460hk om man varvade kompressorn lite mer än vad som är rekomenderat, 454hk gav den utan att övervarva.

Tror också att 500hk+ från en 1,6:a är orealistiskt på en 2,3-2,5 liters motor såvida du inte tankar mettis eller så. Visst, det går ju att få fram en del med perfekta insug, kammar, toppar osv.. men sådana setuper är bra sällsynta.

Här sen Dec 2004

Jo, jag är också realist och vet att dessa siffror ligger rätt högt upp.
Men samtidigt så kommer jag att köra motorn rätt hårt.
1,4 bar i ladd vid 8500rpm ger en hel del luft. Kommer fn inte att finnas en del på hela motorn som är standard i slutändan, allt måste specialbyggas.
Jag lovar inga effektsiffror men jag dimensionerar för höga siffror om det skulle råka bli riktigt bra.
Finns inget så irriterande som att rasa en motor bara för att man snålade in på hållbarheten.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Hur mycket plats finns det för grenrörsbygge till turbo?

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

sweanders skrev:

Speedster har turbo som ett av motoralternativen, det är inte "öppna landskap" men det är hyfsat med utrymme.

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Cobolt skrev:
sweanders skrev:

Speedster har turbo som ett av motoralternativen, det är inte "öppna landskap" men det är hyfsat med utrymme.

Jag vill minnas att jag sett bilder på en Speedster med Saabmotor i en tjuvläst Bilsport där det var snyggt dragna rör rakt bakåt. De hade förmodligen plockat bort grejer som sitter på plats i originalbilen men läckert var det.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Har man inte "vinkelslipsfobi" så är det ju massor med utrymme... vem behöver den där löjliga bakluckan tex??

Jönköping
Här sen Sep 2005

Re:

sweanders skrev:
Cobolt skrev:
sweanders skrev:

Jag vill minnas att jag sett bilder på en Speedster med Saabmotor i en tjuvläst Bilsport där det var snyggt dragna rör rakt bakåt. De hade förmodligen plockat bort grejer som sitter på plats i originalbilen men läckert var det.

Badstern? www.badster.se

Citera
Skruva banåkabil
kompressorhjälp till min speedster och poll om trimmet
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (8654 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande