Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2035 besök totalt |
M3 E30 på Gotland Ring (inte så tokigt)
Hej, fick en tur av Sörpan på Gotland Ring igår ![]() ![]() ![]() Han har ju en svart M3 E30. Gick hyfsat skapligt faktiskt, understyrde dock lite i skarpare, lite saktare kurvor, men annars bra balans och kraft i maskin som motsvarar chassits höga förmåga. Jag är lite impad i alla fall. Sen att Sören är rätt skarp förare gör ju sitt till ![]() ![]() Men ... kommer ju förhoppningsvis inte komma i närhet till den takt man kommer kunna hålla med Westfielden kan man ju alltid hoppas, men det återstår ju en hel del ![]() ![]() Hursomhelst, M3 E30 är en kul bil, och Sörpans bil slog undan en del förutfattade meningar jag haft om den bilen. Därtill var det snyggt och fint på Gotland Ring och det kommer bli en mycket fin bana där! Nästa år får vi ta en rejsa-träff där tror jag då vi hyr hela banan till oss själva! Träffade även Peeter Pahv, och jag måste säga, att de av rejsa.nu människorna jag träffat i verkligheten har varit lika trevliga/roliga/intresserade och tokiga som vi framstår här på sajten att vara! Härligt att vara i denna kretsen av rejsa-dårar! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Så var man hemma från Gotland igen efter ett par härliga veckors semester!
En extra krydda var givetvis allmänhetens åkning på Gotland ring med familjekombin: ![]() Träffade två glada "Rejsa-holics", Sörpan(tillvänster) och Westfield(till höger) proffsigt iklädda för dagen lånade overaller: ![]() Gotlands snabbaste taxi(???) fanns också på plats: ![]() ![]() En annan slags "taxi", som man kunde få köpa sig några varv som passagerare i, var en racepreppad BMW M3 E36:a: ![]() Banan var rätt kul, trots att den är ganska bred och för närvarande väldigt kort(1,6 km). En kort beskrivning av banan skulle kunna se ut ungefär såhär: Start och målraka som sluttar nedåt tas på trean och tar rätt hårt på bromsarna inför en 180 graders högerböj som sluttar utför(Kul!!!). ![]() Den åtföljs direkt av en snabb 90 grader vänster i uppförsbacke och därefter en ännu snabbare 90 grader höger och därefter en kort raka. Inbromsning och nerväxling till tvåan inför en 90 graders högerböj. Därefter full acceleration och i med trean genom en 45 graders högerböj. Sen börjar det gå uppför mot en härligt lång och snabb vänsterböj! ![]() ![]() Där gäller det att tangera vänsterkanten sent, ungefär där kurbsen på vänster sida slutar. Så att man får en raka intill vänsterkanten att bromsa in på inför banans långsammaste böj, som är en nästan 180 grader höger tillbaks in på start och målrakan. Varvet avverkas med en snabb bil runt 42 sekunder och med en ![]() Asfalten var rätt hal utanför ideallinjen, där det inte låg något gummi på banan ännu, men verkade vara väldigt snäll mot däcken. I alla fall om man bara kör i tiominuters pass, som vi gjorde på allmänhetens åkning söndag em/kväll den 27/7. Jag körde tre tiominuters pass och hann avverka 40 varv(inkl avkylningsvarv). Till familjens stora glädje hade vi även en bil att dra hem husvagnen med från Gotland. ![]() Edit: Givetvis filmade jag alla mina körda varv, samt lite från det sista passet, då Sörpan stressade några riskokare, så att en av dom tom snurrade. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Efter en teorigenomgång, så fick vi betala 350:-. Bilar med gatdäck körde för sig, motorcykeln(det var bara en på plats) körde för sig och ev race-bilar på slicks eller ej gatlegala R-däck hade kört för sig(om det funnits några sådana som velat köra). Den uppdelningen verkar helt rätt i mina ögon! ![]() Allt var ju väldigt nytt även för arrangörerna så allt hade väl inte "satt sig" riktigt. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Nu är också jag hemma från Gotland, fast frågan är om man inte ska bosätta sig där...
![]() ![]() ![]() Dessutom var det trevligt att träffa både Micke "Westfield" och Peeter. Micke var faktiskt lite blek om nosen efter några varv med mig... ![]() Apropå riskokaren som snurrade framför mig var det väl den gula Mitsubishin som skymtar bakom Peeters Passat? Ett litet leende smög sig på läpparna i den stunden får jag väl erkänna... ![]() Jag återkommer med bilder. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Racetaxin (M3:an) kördes av Björn Askengren, känd som en duktig rattvridare inom BMW Sport Club. Normalt boendes på Gotland, men utlokaliserad till Afrika fram till nästa sommar. Han var bara hemma på "sommarlov" för tillfället.
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Ja ja ja ![]() Det tyder på bra balans att man lätt blir åksjuk. ![]() Det var jätteskoj att träffa er också, som jag skrev tidigare. Vi får väl se om och när vi syns på nåt banjippo nästa år så ska du få dig en tur i Westfielden. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Äntligen har jag och brorsan lyckats "framkalla" bilderna:
Micke och jag på pilgrimsfärd... ![]() ![]() observera doseringen: ![]() ![]() Många vindkraftverk blir det... ![]() ![]() Kuperat blir det också, kolla in backen till höger: ![]() ![]() Uppställning inför bankörning, fr v Peeter, jag och Micke: ![]() ![]() Redo! ![]() ![]() ...och här har jag just passerat riskokarna och är på väg in i hårnålen: ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Den hemska grimasen beror på att en viss herr Sörpan trampar mig hårt på tårna... ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2035 besök totalt |