Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
M3 E30 på Gotland Ring (inte så tokigt)
2035 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Hej,

fick en tur av Sörpan på Gotland Ring igår thumbs up

Han har ju en svart M3 E30. Gick hyfsat skapligt faktiskt, understyrde dock lite i skarpare, lite saktare kurvor, men annars bra balans och kraft i maskin som motsvarar chassits höga förmåga. Jag är lite impad i alla fall. Sen att Sören är rätt skarp förare gör ju sitt till . Efter 8-10 varv måde jag lite illa också, precis så som det ska vara när man är passagerare, eller snarare, som det alltid blir för mig

Men ... kommer ju förhoppningsvis inte komma i närhet till den takt man kommer kunna hålla med Westfielden kan man ju alltid hoppas, men det återstår ju en hel del tills dess att man kan få köra. Motivationen till att bygga är ju på topp thumbs up

Hursomhelst, M3 E30 är en kul bil, och Sörpans bil slog undan en del förutfattade meningar jag haft om den bilen. Därtill var det snyggt och fint på Gotland Ring och det kommer bli en mycket fin bana där! Nästa år får vi ta en rejsa-träff där tror jag då vi hyr hela banan till oss själva!

Träffade även Peeter Pahv, och jag måste säga, att de av rejsa.nu människorna jag träffat i verkligheten har varit lika trevliga/roliga/intresserade och tokiga som vi framstår här på sajten att vara! Härligt att vara i denna kretsen av rejsa-dårar!

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hur tyckte du banan var? Bilder???

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag hade ingen kamera med, och Sörens bror, som plåtade en hel del, kan inte ladda upp förrän om några veckor p.g.a. att han inte har någon uppkoppling

Costas Amiridis
Stockholm
Här sen Nov 2002

var när där på söndan?
vi var där på lördagen
tyvärr var även herr regn där en lång stund
ggrr

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Så var man hemma från Gotland igen efter ett par härliga veckors semester!

En extra krydda var givetvis allmänhetens åkning på Gotland ring med familjekombin:

Träffade två glada "Rejsa-holics", Sörpan(tillvänster) och Westfield(till höger) proffsigt iklädda för dagen lånade overaller:

Gotlands snabbaste taxi(???) fanns också på plats: thumbs up

En annan slags "taxi", som man kunde få köpa sig några varv som passagerare i, var en racepreppad BMW M3 E36:a:

Banan var rätt kul, trots att den är ganska bred och för närvarande väldigt kort(1,6 km).
En kort beskrivning av banan skulle kunna se ut ungefär såhär:
Start och målraka som sluttar nedåt tas på trean och tar rätt hårt på bromsarna inför en 180 graders högerböj som sluttar utför(Kul!!!). thumbs up
Den åtföljs direkt av en snabb 90 grader vänster i uppförsbacke och därefter en ännu snabbare 90 grader höger och därefter en kort raka.
Inbromsning och nerväxling till tvåan inför en 90 graders högerböj.
Därefter full acceleration och i med trean genom en 45 graders högerböj.
Sen börjar det gå uppför mot en härligt lång och snabb vänsterböj! thumbs up
Där gäller det att tangera vänsterkanten sent, ungefär där kurbsen på vänster sida slutar.
Så att man får en raka intill vänsterkanten att bromsa in på inför banans långsammaste böj, som är en nästan 180 grader höger tillbaks in på start och målrakan.

Varvet avverkas med en snabb bil runt 42 sekunder och med en Passat på lite drygt 48 sekunder.
Asfalten var rätt hal utanför ideallinjen, där det inte låg något gummi på banan ännu, men verkade vara väldigt snäll mot däcken.
I alla fall om man bara kör i tiominuters pass, som vi gjorde på allmänhetens åkning söndag em/kväll den 27/7.

Jag körde tre tiominuters pass och hann avverka 40 varv(inkl avkylningsvarv).
Till familjens stora glädje hade vi även en bil att dra hem husvagnen med från Gotland.
Edit: Givetvis filmade jag alla mina körda varv, samt lite från det sista passet, då Sörpan stressade några riskokare, så att en av dom tom snurrade.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hur var upplägget för allmänhetens körning? Det var väl knappast som på Ringen

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Hur var upplägget för allmänhetens körning? Det var väl knappast som på Ringen

Efter en teorigenomgång, så fick vi betala 350:-.
Bilar med gatdäck körde för sig, motorcykeln(det var bara en på plats) körde för sig och ev race-bilar på slicks eller ej gatlegala R-däck hade kört för sig(om det funnits några sådana som velat köra).
Den uppdelningen verkar helt rätt i mina ögon! thumbs up
Allt var ju väldigt nytt även för arrangörerna så allt hade väl inte "satt sig" riktigt.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Nu är också jag hemma från Gotland, fast frågan är om man inte ska bosätta sig där... Det kändes nästan overkligt med en racingbana på ön, och bättre ska det bli, hela 6 km när det är klart! Jag hann i alla fall med ca 80 varv fördelat på två dagar!

Dessutom var det trevligt att träffa både Micke "Westfield" och Peeter. Micke var faktiskt lite blek om nosen efter några varv med mig...

Apropå riskokaren som snurrade framför mig var det väl den gula Mitsubishin som skymtar bakom Peeters Passat? Ett litet leende smög sig på läpparna i den stunden får jag väl erkänna...

Jag återkommer med bilder.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Racetaxin (M3:an) kördes av Björn Askengren, känd som en duktig rattvridare inom BMW Sport Club. Normalt boendes på Gotland, men utlokaliserad till Afrika fram till nästa sommar. Han var bara hemma på "sommarlov" för tillfället.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Sörpan skrev:
Dessutom var det trevligt att träffa både Micke "Westfield" och Peeter. Micke var faktiskt lite blek om nosen efter några varv med mig...

Ja ja ja

Det tyder på bra balans att man lätt blir åksjuk.

Det var jätteskoj att träffa er också, som jag skrev tidigare. Vi får väl se om och när vi syns på nåt banjippo nästa år så ska du få dig en tur i Westfielden.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Äntligen har jag och brorsan lyckats "framkalla" bilderna:

Micke och jag på pilgrimsfärd...

observera doseringen:

Många vindkraftverk blir det...

Kuperat blir det också, kolla in backen till höger:

Uppställning inför bankörning, fr v Peeter, jag och Micke:

Redo!

...och här har jag just passerat riskokarna och är på väg in i hårnålen:

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:

Uppställning inför bankörning, fr v Peeter, jag och Micke:

Den hemska grimasen beror på att en viss herr Sörpan trampar mig hårt på tårna...

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Med mina 39:or??? omöjligt!

Citera
Allmänt banåkaforum
2035 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande