Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5711 besök totalt |
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt. ![]() Inlägg: 794 Trådstartare
Re:
Ja han sa det att dämparna måste byggas om för att passa ihop med fjädrarna, och det skulle nog kosta runt 2500kr/dämpare. Blir ju inte billigt det här men ställbara ben med racefjädrar kostar ju ännu mer så detta kanske är en lagom medelväg att ta. 70N/mm fram blir ju ungefär dubbel så hårt som sänktsatsen som sitter på nu, frågan är ju om det räcker, steget upp till 140N/mm är ju ganska långt. Bilen kommer att väga ungefär 1250kg, lite tyngre i fram än bak. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||
Re:
Detta är ju inte direkt rocket science. Att den "effektiva" delen av fjädern är kortare, så långt är jag med. Vad händer då fjäderbenet fjädrar ut helt och hållet på din bil? Menar du att i ditt fall är 185mm är långt nog. om vi tar vår ShoppingClio som exempel... De fjädrarna som jag har fram idag skulle inte kunna vara kortare än de är. De har precis en gnutta inspänning i utfjädrat läge. Det har man löst genom att linda ihop några "döda varv" som spacer i ena änden. Skulle fjädern vara hårdare skulle bilen beroende på hur man lindar de "döda varven" antingen bli högre, eller så skulle fjäden skramla lös i utfjädrat läge med oförändrad slaglängd på fjäderbenet om bilens höjd bibehålls. (Clion är inte "sänkt") Lösningen vore att korta kolvstången eller montera begränsare "drop stops". Alternativet vore hjälpfjädrar som tar hand om "glappet". Det kanske är så att fjädrarna har en himla massa täta varv som bottnar omgående och bara några få glesa varv som agerar egentlig fjäder. Samma idé som på de fjädrar jag har idag fast mycket extremare? Fast det funkar ju bara till en viss gräns om man ska ha någon fjädringsväg kvar. Hela fjädern får ju inte bottna. Edit: Läste just att Calle fått info om att dämparna måste byggas om. Det förklarar saken... Det kanske blir till att rota i Biltemas hyllor. ![]() |
||||||
Re:
Njae, egentligen inte. Sannolikt kommer jag sätta dit någon form av failsafe-grej. Men på min bil sitter gummin i båda ändar av fjädern mot karossen som man klämmer fast i bilen. Inåt i fjädern sitter sedan en lång strut som då låser så att den inte trillar loss. Man kan det räcka. Bilder på gamla och nya fjädrar finns i min tråd för jämförelse. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Det är ju ganska enkelt om man har en dämpare som tål att agera dropstop.
Du kortar dämparstången så att fjädern precis ligger an vid lämplig rideheight. Visst kan man ha åsikter om dropstops men hjälpfjädrar är ju inte mycket bättre (så länge som man inte vill påstå att man använder den "progressiviteten" i balansberäkningarna). Dvs är ett jättemjukt avfjädrat och överdämpat hjul i backen bättre än ett i luften (dvs lägen där det kan bli ett hjul i luften)? Att korta dämparstången är nog den billigaste dämparändringen som kan göras. Men detta skall naturligtvis inte göras förrän man fått till lämplig fjädringsväg genom val av dämparkroppslängd mm mm. Edit: Att använda fjädern som dropstop är förmodligen rätt smart om man kan fästa fjädern på vettigt sätt i bägge ändar. Hur det fungerar avstämningsmässigt kan man säkert räkna på (ungefär som gummibussningar med fjäderkonstanter åt båda håll ![]() |
||||||
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt. ![]() Inlägg: 794 Trådstartare
Största anledningen till att stötdämparen måste byggas om var för att fjädrarna är så mycket hårdare att en vanlig dämpare inte skulle funka tillsammans med med dessa fjädrar. Att ta en redan kort dämpare tex bilsteins kortaste variant hjälpte tydligen inte heller. Dämparen skulle dessutom ställas in olika beroende på vilken hårdhet man valde på fjädern.
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||
Re:
Jo visst ligger det nå't i det... Johan "fuling" och jag spånade lite om det häromsistens. Så länge man håller sig på asfalt så tål originaldämparna ofta betydligt tuffare fjädrar utan att det blir katastrof. På CliOSporten (jag fortsätter att tjata om den ![]() För jämförelsens skull, standardfjädern fram ligger på 22N/mm, H&R's kit på 70N/mm och CliOCup räserbilarna på 175N/mm om jag minns rätt. |
||||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
Ett tips kan vara Sellholm som också säljer Bilstein och kan ändra
dämpsetup och slaglängd på dämparen. Påslaget för det jobbet var humant prissatt tycker jag. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Ska försöka hinna med att åka förbi sellholms när tiden finns. De kanske kan korta orginal fjäderben också...
Hur ställer sig SBP till denna lösning med vajer? Gör man ett fint jobb kanske det kan gå ![]() _________________ Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt |
||||||
Re:
En liknande lösning användes ju redan på 1900-talet bak på Volvo Amazon, tror jag. Ett par remmar som såg till att bakaxeln inte ramlade ner för långt. Fanns kanske även på gamla Saabar när jag tänker efter... |
||||||
Re:
Någonting i den stilen hade jag också tänkt mig. Fast jag kanske tar en rem av något slag och fäster i stötdämparbulten och en ögla i karossen som E30:n är std.utrustad med. Jag har sett det på en annan E30 och det blev bra: ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Carl Arwidsson
Re:
Då kanske man kan provköra lite iaf med vanliga dämpare iaf då. ![]() ![]() Vad är det egentligen som gör att "vanliga" dämpare inte funkar tillsammans med hårdare fjädrar. Är dom för långsamma i reaktionerna eller vad är det som händer? Eller är det så att dom inte orkar hålla emot fjädern när den vill fjädra ut igen så bilen blir stuttsig? _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||
Det där med inte funkar är relatift.
Har åkt med dämpare för avsädda för ca 1,5ggr, 1=std, så hårda fjädar med 6ggr så hårda fjädar. Började på 3ggr och sen dubblade jag. Klart lyft med 6ggr. Men det blev gungit i vissa fall, med andra ord man kände att man åkte underdämpat. Så har man FRISKA std eller sportdämpare kan man gå upp duktigt i fjäderhårhet utan att det spårar ut fullständigt. Optimalt?? Svar NEJ men det funkar drägligt. Dämpare är SKI............ SVÅRT och det finns bara ett FÅTAL som verkligen vet vad de snackar om. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Re:
Ja. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Fick svar från forza:
Dom kostar 1795:- /st och sänker bilen ca: 50mm Dom finns i 110/130/160 N/mm fram och 160/200/240 N/mm bak Men fick inget svar om fjädrarna kommer att hänga lös vid full utfjädring. Pratade även med Sellholm och frågade om att korta orginal fjäderben och han trodde att det inte skulle va några problem att fixat. _________________ Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt |
||||||
Carl Arwidsson
Re:
okejsan, samma pris som för mina då, men det fanns inte lika mycket olika hårdheter att välja på till min. Tänkte jag skulle slå en signal till stötdämparexperten och sellholm också. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||
Re:
om du ändå skall handla häruppe så rekommenderar jag en koll med stötdämparverkstan också. Ganska lika namn på två ganska olika inrättningar inte alltför långt ifrån varandra. (Trp. hem till Västergötland kan säkert ordnas om det sedan skulle slumpa sig så då jag ofta åker "hem".) _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Nu har jag inte läst allt i tråden jättenoga (men kommer att göra när jag har tid...
![]() Vill minnas att Calibrans fjäderben är 53-54mm i diameter så det skiljer ju några millimeter... ![]() Edit: Carl, har du möjlighet att mäta omkretsen på ett fjäderben till calibra med lite större noggranhet än jag gjorde? Min fjäderben är 45 mil hemifrån... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Carl Arwidsson
Re:
Ringde och pratade med stötdämparverkstaden idag och dom verkade riktigt bra. Dom hade lite olika idéer på hur man skulle få till ett riktigt bra chassi och dom var klart billigare än Forza. Om man nu kan kalla 20K billigt ![]() Tackar, var i VG är du ifrån?
Ja det kommer nog bli någon variant av ombyggda originalben fram, verkar vara den smidigaste och billigaste lösningen att få till bra fjädring fram. Kan mäta nästa gång jag åker till garaget. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||
Re:
Alingsås, Vårgårda och numera ligger basen i Habo. Men försänkningar ligger över hela slätten så en trp. vidare från Habo skall nog också kunna ordna sig om det inte är tiden det hänger på. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5711 besök totalt |