| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nita Lamellcentrum
|
5017 besök totalt |
|
Nita Lamellcentrum
Hej! Jag har köpt en 6-puckad sinterlamell av Dalhems. Måste nita fast navet i lamellen, 8st. 6mm grova stålnit. Någon som har erfarenhet av hur man gör? Skulle räcka med att pressa på nitarna enl. Dalhems. _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||
|
jag använde ett städ, hammare & ett dorn på 5mm :-)
NIta dem stjärn-vis & skruva i 5 st m6 bultar med hård dragna muttrar för att hålla ihop plattan när du hammrar. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Har en något liknande fråga.
Ingen ville ta på sig att nita om min framskiva till "busan" så jag köpte begagnat från en MC-skrot. Med tanke på påfrestning så borde väl en skiva fram på en motorcykel kunna "nitas om" i sitt eget garage? /Nicke (en ny skiva genom Suzuki kostar ca 2500:- st och en begad köpte jag för 800:-) _________________ /Nicke Lindgren |
||||
|
Jag gjorde på exakt samma vis som KristianA E86 beskrev med att skruva fast centrumet med bult och sedan pressade i en hydraulpress, fungerar kalasfint på 450 vevaxelhästar!
_________________ Daniel Sundström |
||||
|
Jag lämnade mitt centrum till en firma i Norrköping(kommer inte i håg namnet) men dom pressade massa grejjer till prostock(dragracing) iaf. 100:- vart priset.
Skulle rekomendera att pressa än att banka skiten ur nitarna,rätt lätt att missa niten å slå sönder lamellen eller få det snett. är ju bara att använda en vanlig hydralpress,med "rätt" mothåll,borde ju finnas en sådan i varje "by" _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
|
Jag pressade mina nitar i skruvstädet. Har en 4 puckad Dalhems. Svarvade till ett par insexbult så skallen passade fint mot niten, sen var det bara att ta i. Splinesen fixade den lokala smeden till, han svetsade och nitade ihop centrumet.
Har funkat klockrent de små provturer jag gjort, kopplingen är väldigt smidig. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Hmm.. Om du menar vad du skriver så är det något jag inte förstår
Navet har en plan sida med liten (1mm) upphöjning i centrum som lamellen passar på så det verkar klart att den skall sitta just där. Men lamellen i sig verkar ju vara likadan på bägge sidor (Dalhems 250mm 6-puck)??? Spelar det någon roll hur man vänder lamellen?? Vad är i så fall in resp. utsida?? _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||
|
Re:
Jag har tillgång till press, behöver man något speciellt "trycke" och "mothåll" eller är det bara att köra mot plana ytor? Vad skall hända när man pressar, niten ser ju rätt bastant ut men den kanske inte är så hård? Börjar niten "växa" på bredden? Skall man pressa tills den är platt, eller hur vet man när den har fått tillräckligt? Hur hårt behöver man pressa? Jag är inte orolig för att pressen skall storkna, vi har pressar i olika storlekar från 10-400 ton . Men det vore kul att veta ungefär vad som åtgår 15-20 ton kanske??
_________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||
|
Jag satte min så här(o nitad på bilden)
Fick dock fila lite på splinsen får att få på den på lådans axel Amerikansk passform = ?
_________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
|
Re:
Jag använde en rak massiv järnstav som "tryckare" och ett vanligt mothåll som sitter på den pressen jag använde (används i produktion till volvos lastmaskiner), det som händer är att precis efter hålet i lamellcentrumet så buktar niten ut... svårt att förklara, men den "svampar" inte ut sig i överkant på niten utan närmast centrumet, den pressen jag använde har ett tryck på 500 bar i hydraulpaketet, vet inte hur många ton det blir men de behöver inte så mycket som man kan tro! antar att en "biltemapress" räcker också, t.o.m ett skruvstycke skulle jag tro =D _________________ Daniel Sundström |
||||
|
Re:
De grejjerna jag köpte från Dalhems 2003 hade inte denna kanten :-( _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Nita Lamellcentrum
|
5017 besök totalt |