Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Stående Kilometern
1373 besök totalt
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Stående Kilometern

Vet att jag hädar genom att skriva om rattlåsracing på detta forumet
(men jag vägrar skriva på zatzy å vet inget annat forum)

Är det nån som vet var man kan hitta info om rekorden i dom olika klasserna när de gäller stående kilometern?

Har letat runt som en galning på nätet men hittar bara en massa gammalt.....

Har även hört rykten att man ska köra ett rekordförsök på Uråsa nån gång i höst någon som har hört talas om detta?

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Vad jag hört så körs dom flesta rekordförsök på Uråsa

Rykten..

Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Vad jag hört så körs dom flesta rekordförsök på Uråsa

Rykten..

Ja man har kört där innan, tex de nuvarande svenska rekordet...

Men jag är ute efter datum

Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Vill oxå veta då min bil är i en väldigt speciel klass
1000-1500 med överladning och det finns inte så många sådan bilar.

Här sen Dec 2002

Vilka är det som håller i officiella rekordlistan?
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

Trådstartare
krabu skrev:

Det är de jag oxå undrar, hittar ingen vettig info..

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

krabu skrev:

En bekant till mig som tog ett hastighetsvärldsrekord körde på E4:an, har jag för mig. De stängde av vägen temporärt för några försök och släppte sedan iväg bilarna. Kommer inte riktigt ihåg var det var, men någonstans i Östergötland-Smålandstrakten, har jag fått för mig.

Tror det var FIA som skötte kontrollmätning och registrering.

Eh, det var förresten snarare rullande kilometern och inte stående när jag tänker efter, eftersom det enbart var toppfart som var intressant...

#24, #64, #88
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

Trådstartare
AndersY skrev:
krabu skrev:

En bekant till mig som tog ett hastighetsvärldsrekord körde på E4:an, har jag för mig. De stängde av vägen temporärt för några försök och släppte sedan iväg bilarna. Kommer inte riktigt ihåg var det var, men någonstans i Östergötland-Smålandstrakten, har jag fått för mig.

Tror det var FIA som skötte kontrollmätning och registrering.

Eh, det var förresten snarare rullande kilometern och inte stående när jag tänker efter, eftersom det enbart var toppfart som var intressant...

Jag antar att de är en pantera du pratar om
Jag har hört att de var en bit av E4:an som var nybyggd och inte hade öppnats för allmän trafik då....men jag vet inte om de stämmer

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

FredrikB skrev:

Jag antar att de är en pantera du pratar om
Jag har hört att de var en bit av E4:an som var nybyggd och inte hade öppnats för allmän trafik då....men jag vet inte om de stämmer

Nej, det var ett hemmabygge i en lite mer obskyr klass, "350-500 cc non supercharged otto-cycle engines". Nej, jag tror inte det var någon avstängd del. Jag fick dessutom intrycket att det var något som skedde lite då och då, typ vartannat år eller så.

Det gick inte speciellt jättefort, då de hade en massa problem, men de slog i varje fall världsrekord. Det var mening att de skulle köra i klassen under med en roadracing-motor, TZ 350, tror jag. Men det ändrade sig i abolut sista stund för motorn behövdes till annat. Då tog de en RD 350-motor som visade sig varit borrad, så de ramlade upp en klass i och med att den var på 351 cc. Dessutom var det nåt med att den bara gick på tomgången, så de fick köra med lite lätt uppskruvad tomgång och inget gaspådrag. Det gick bara att köra på 4:an(av 6). Men eftersom de är hyfsat duktiga aerodynamiker så gick det bra ändå. Det totala luftmotståndet ligger under vad en backspegel har på en vanlig bil... Vindtunneltesterna gjorde de efteråt, så det var visst enbart gjort på erfarenhet.

Länk: http://www.geocities.com/motorcity/2078/

#24, #64, #88
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack, hittade faktiskt en del på FIAs hemsida...de händer ju inte så ofta att man hittar vad man letar efter där

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Man körde på E6:an utanför Falkenberg vartannat år. (om inte minnet sviker totalt...) Stämmer att man stängde av vägen då det var dax för att göra en repa. Nu har man byggt en rondell mitt i banan och så var allt det ett minne blott...

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:
Man körde på E6:an utanför Falkenberg vartannat år. (om inte minnet sviker totalt...) Stämmer att man stängde av vägen då det var dax för att göra en repa. Nu har man byggt en rondell mitt i banan och så var allt det ett minne blott...

På E6:an har det aldrig körts. Däremot på på vägen mellan falkenberg och torup, tror det är RV 153, på den så kallade årstadsrakan nära flakenberg och nuvarande sträckning av E6:an. Den nya sträckningen av E6:an och påfarter, rondeller mm har krympt årstadsrakan.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
AL skrev:

På E6:an har det aldrig körts. Däremot på på vägen mellan falkenberg och torup, tror det är RV 153, på den så kallade årstadsrakan nära flakenberg och nuvarande sträckning av E6:an. Den nya sträckningen av E6:an och påfarter, rondeller mm har krympt årstadsrakan.

Trodde i min ensamhet att detta var just E6...
Men jag viker mig å store geografiguru.

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
AL skrev:

Trodde i min ensamhet att detta var just E6...

Det gör du rätt i!

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:

Daniel kanske hade 5:a i geografi , vad vet jag. Men i detta fall så är det ju nästan mammas gata så det räknas inte !

Erkänn att du själv gjort toppfarttester på nämnda raka Daniel!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
AL skrev:

Daniel kanske hade 5:a i geografi , vad vet jag. Men i detta fall så är det ju nästan mammas gata så det räknas inte !

Erkänn att du själv gjort toppfarttester på nämnda raka Daniel!

Ja, jag hade 5:a i geografi.

Ja, det är nästan mammas gata, hon bor ca 20 km därifrån.

Nej, det har jag faktiskt aldrig gjort, däremot har det väl hänt på E6:an i närheten då den var "avstängd" för hastighetsrekord. Du använder ju samma sträcka så du vet var jag menar.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:

Nej, det har jag faktiskt aldrig gjort, däremot har det väl hänt på E6:an i närheten då den var "avstängd" för hastighetsrekord. Du använder ju samma sträcka så du vet var jag menar.

Så du fuskar dig till utmärkesler som de jag just gav dig!

Detdär har just kostat dig en demonstration i "hur det är att få åka 911 under full attack"...

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Detdär har just kostat dig en demonstration i "hur det är att få åka 911 under full attack"...

Från början skrev jag att jag är sprungen ur den halländska myllan, men jag raderade det innan jag postade. Jag tänkte att mina geografikunskaper om Falkenberg kanske kunde imponera på någon småländsk/östgötsk hybrid.

Demonstration under full attack var det ja, får väl bli slalom då. Ska kolla slalomkalendern om det ligger något i anslutning till mantorp.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
AL skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Från början skrev jag att jag är sprungen ur den halländska myllan, men jag raderade det innan jag postade. Jag tänkte att mina geografikunskaper om Falkenberg kanske kunde imponera på någon småländsk/östgötsk hybrid.

Demonstration under full attack var det ja, får väl bli slalom då. Ska kolla slalomkalendern om det ligger något i anslutning till mantorp.

Ja, jag är skitimpad! *harkel*

Demo ses fram emot! DÅ kanske jag blir impad...på riktigt.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:

Stående Kilometern
1373 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande