Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (9326 totalt) |
Re:
Jag är jävig, eftersom jag fått leverans av min en månad sen ![]() ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||
Re:
Får man fråga vad nettopriset på en sån här bil landade på? ![]() |
||||||||||
De 260 kusarna får man tydligen ta med en nypa salt enl. en bekant som sysslar med mappning och "rullande landsväg" etc.
_________________ Johannes Ericson ///M, Type R & R/T Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them! |
||||||||||
Jag tror faktiskt på siffran, framförallt den första bilen jag körde var brutalt snabb. Den andra hade gått nåt hundratal mil och kanske inte släppt än. MPS3 har f.ö. en extremt fartvindsberoende konstruktion av kylningen av intercoolern så man klarar sig inte med en rullande väg och fläkt. Om inte fläkten är stor som en halv buss. ![]() |
||||||||||
Re:
Åtskilliga tester har visat på imponerand accsiffror trots framkrafs (vissa snabbare o vissa strax över 130) och MPS6 har väl samma spis. Den är heller inte direkt långsam... Så istället för att lita på ett ensklit ex, så bör man nog titta på många acctester, bänkningar mm, o sedan bilda sig en uppfattning av "ett medelvärde" på prestanda. _________________ Jan Å |
||||||||||
Nu har Rototest provat bilen. Den håller vad den lovar!!
http://www.rri.se/popup/performanceg Inte lika bra som 6 MPS, men är man lillbror så..... ![]() ![]() ![]() _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||||||
Re:
Det beror ju på vilken rabatt man får. Jag fick storkundsrabatt tack vare diverse olika påhitt. ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||
Re:
Jo givetvis är det så, men storkundsrabattsprocenten brukar kunna vara lite olika mellan olika bilmärken därför var jag lite nyfiken på vad slutpriset på en sån här bil hamnar på. ![]() |
||||||||||
Jag provade som allra hastigast en 'brandorange'(?) Focus ST220 nu i höstas.
Den kändes ganska bra men den lämnade hos mig inget bestående intryck. Än mindre skapade den något riktigt habegär. Visst är det en kompetent bil med ett 'härligt' (volvo)muller. och stolarna satt jag som är 175 cm lång, riktigt bra i. Men jag gillade inte växellådan. och jag minns mig inte som överdrivet imponerad över respons och känsla i varken, gas, broms eller ratt. Den höga 'häcken' sett bakifrån kan nog heller inte erkännas som särskilt vacker... Strax därefter fick jag 'känna' lite på nya Clion. Snyggare! Ja, helt klart strået 'vassare' rent utseedemässigt. Hmm.. men nu var ju det går direkt som jag provade den. Fast i jämförelse med tidigare Clio Sport så var den som jag minns väldigt 'förfinad'. Minimalt med slit i ratten och överlag ett mognare och tryggare uppförande. Men jag blev aldrig riktigt övertygad. Visst är det en fin bil i många avseenden. Men jag upplevde den som aningens undermotoriserad och med avsaknaden av känsla i ratten så upplevdes den som lite för mycket 'tv-spel'. En bantning på 40-60-70 kg, en ökning med 10-20 hästar, lite annan utväxling på 6:an och bättre känsla i styrningen kan troligtvis förvandla denna bil till en riktig 'killer'. Visst skulle jag kunna ta i med mera bantning och mera kraft. Men jag tror att förändringarna som behövs inte är så stora för att iaf. ge mig ett mera homgent intryck. och här får nya Clion enl. min bok bättre betyg än Focusen För i fallet med denna började jag aldrig ens att fundera i samma banor. Men jag vet inte om det beror så mycket att att Focusen är så mycket sämre. Det ligger förmodligen mera på 'äpple och päronstadiet'. och i mitt fall blir det här en Renault. Nu i lördags så var jag och en polare iväg och provkörde nya Civic Type-R. Ja, och vad ska jag säga om den? Här ska jag på en gång erkänna att det här är den första 'riktiga' hondan som jag har kört. Visst har jag sett dem flesta och just denna får nog räknas till dem mindre vackra hondorna. Klart egen design, en som jag inte helt kommit underfund med nu och kanske aldrig kommer att förstå. Men jag tänkte inte så himla mycket på det när jag väl satt där och spelade med gaspedalen och höll i ratten. Ratten som fö. ser rätt udda ut tänker man inte heller så mycket på. Förutom att den är rätt skön att hålla i... Känslan i växelskapen var också en helt annan. Speciellt i jämförelse med Focusen och den senare provkörda, Mazda 3 MPS. Vi provade detta lilla PMS, förlåt MPS-monster idag. och galnare gris att sticka då man pressade ner gaspedalen får man leta efter. Iaf. i denna prisklass. Det finns inte mycket som skvallrar om hur denna bil går då man först kommer upp för att ta en titt. Diskret är bara förnamnet. Hoppar man sen in så är skillnaden heller inte så stor i jämförelse med vilken annan småbil som helst. Ett vrid på tändningsnyckeln avslöjar heller inget speciellt. Men lite småviffningar på gasen innan vi kommit ut ur stan skvallrade dock om att här fanns det att 'ta av'. Första rakan... tvåan, full macka.. trean, fyran.. femman... fasiken... det går ju bara värre och värre. 200 knyck nådes på nolltid. ojoj.. får nog passa körkortet i den här. Mazdan går mildt uttryckt BRA. Men karaktären på motorn och citerat av en vän "klassas som mera bruks är rejs". Ljudet anser även jag vara ganska tamt. Ja, sämst (tråkigast) bland dessa fyra faktiskt. Mazdan fräser och spottar mest där Focusen mullrar med och Clion men främst Hondan, ylar med. Mazdamotorn blir som en ilsken men urstark kamel med massor av kraft. och tyvärr känns det inte som att man har någon vidare koll då man 'släppt på tyglarna'. Volvomotorn i Focusen mullrar klart skönare. Lite mulligt och hemtamt, lite som en korkad häst. Clion och Hondan blir mer som snabba och pådrivande draghundar. Smartare, tävlingsinriktade och engagerade på ett helt annat sätt... Att sen varken häst eller hund hänger med en galen kamel spelar liksom ingen roll. Jag gillar hundar mer än hästar och defenivit mera än kameler. om jag hade valt någon av dessa så hade det blivit någon av dem med sugmotor. Men jag vet inte om jag kommer ifrån, eller över att dem är framhjulsdrivna. Synd att det inte finns en MX-5 Coupe med 2.0 litersmotor på 200 hk UTAN konstgjord andning. /Toaster _________________ Fredrik Gustafsson |
||||||||||
Re:
Men en Cosworth 2.0 går ju att fixa (om man nu vill bråka för en massa pengar och besiktningstrul)... |
||||||||||
Efter en provtur i mazda 3 mps igår så har jag följande slutsatser...
personligen hade jag sett en mer toppeffektmotor med vassare motorljud. Motorn lämpade sig bättre i mazda 6:an som jag också provade. Golf gti edition 30 som jag nyligen körde tycke jag mer om... fast den kostade ju ca 100k mer ![]() Ska försöka få mig en tur i nya type-r:en idag! återkommer efter den provkörningen. _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||||||||
Re:
30Jahren har väl nån liten extra utrustning också och möjlighet att välja svartlackade (varför aman nu skulle vilja ha det) fälgar. Den håller troligtvis sitt andrahandsvärde lite bättre än en "vanlig" GTI med chip också. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||
Re:
Å andra sidan är ett chip billigt relativt merpriset för 30y edition. Vad skiljer förutom andra fälgar o mer turbotryck, inget vad jag vet... Annat (bättre) chassi eller nåt som man verkligen vill ha ![]() _________________ Jan Å |
||||||||||
skulle inte falla mig in att betala extra för en edition 30 modell heller.. gillade dock kombinationen med candyvit lack och svarta 18" fälgar som provexemplaret hade!
dsg växellådan fungerade faktiskt bättre än förväntat... dock så skulle jag själv valt vanliga 6vxl lådan. _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||||||||
Hej alla...
Nu har min 3 MPS rullat ca 380 mil och vad skall man säga ![]() Helt vansinnigt kul "familjebil" ![]() Så för alla småbarnsföräldrar kan jag meddela ett en barnvagn passar aldeles utmärkt där bak. itsfun.nu har desutom ett chip som enligt dem ger +40 hk låter ju lovande. _________________ Peter Cedergren |
||||||||||
Re:
orkar man det? Fast.... det är nog inte där skon egentligen klämmer. Ekonomin skulle iaf. för mig sätta käppar i hjulen långt innan en besiktning skulle bli aktuell... För med en 'hjärttransplatation' följer ju så mycket annat för att få 'harmoni'!? Så... 50-60 tkr(?) för en ny motor blir nog en relativt liten del innan 'kalaset' är klart... ![]()
Nej, det har jag inte och det är kanske lite synd. Men jag vet inte. Jag är blir mer och mer skeptisk till dessa 'hottade' 'småfamiljebilar'... Just nu, kör jag sista årsmodellen av NA Miatan. (Fö. min första bil. Jag tog körkortet sent...) Visst saknas det kraft, visst längtar jag ibland efter mer komfort och lite mer praktiska egenskaper. Men körmässigt finns det inte så mycket mer att begära. Jag vet inte hur jag ska förklara det.. Hmm... Det verkar vara många här inne som intresserar sig för 'hifi'. Ni har säkert varit med om att man varit och lyssnat på riktigt dyra och fina system... Sen kommer man hem, lyssnar och blir besviken... "Är det såhär 'illa' det låter???" Det har aldrig hänt med Miatan. Visst ser och förstår jag skillnaden på en sprillans ny Mazda 3 MPS och en Miata från 1997. Den nyare, är 'bättre', mer praktisk, snabbare.. Och dyrare. Men där Miatan är speciell för varje meter som rullas så är 3 MPS som vilken vanlig, men stötig bil som helst. Miatan 'pockar' och engagerar, 3 MPS bara 'är'... Och i jämförelse... 'Bara' fruktansvärt snabb... Med 3 MPS längtar man efter rak väg och riktiga 'prestigebilar' att 'piska'... I Miatan däremot längtar man efter en slät och kurvig landsväg där man kan flyta på och låta landskapet passera samtidigt som solen går ner över träden... För dem som funderar på en 3 MPS så kan jag bara säga att jag efter provkörningen gick direkt till den nya Miatan som stod i hallen. Samma pengar men 100 hästar borta som i ett 'trollslag'... För att återknyta lite till BMW 130i och Golf GTi. och nu när jag ändå är inne lite på 'känsla' så tycker jag att BMW, för mycket 'bad guy' car. Ni vet den där dryga idioten på motorvägen som blinkar med helljuset på allt och alla och vägrar att använda blinkers vid sväng eller filbyte. Fast det är ju klart... Inte så lätt att nå körriktningsvisaren med en hand på ratten. och har man dessutom 45 graders vinkel på ryggstödet så blir det överhuvudtaget svårt att se över instrumentbrädan och vart man ska svänga... VW Golf för mycket 'Zatzy' car. Värsting turbo, chiptrim, motivlackering, 10 kW stereo med skärmar och dvd samt 20 tums kromade fälgar... Jaja.. det var mitt bidrag i det förutfattade meningarnas 'krig'... Men får jag välja på en Focus ST, Clio Sport, BMW 130i, 3 MPS eller Type-R så skulle jag utan att provköra välja en ny Miata. Så 'insöad' är jag. Glad Påsk! /Toaster _________________ Fredrik Gustafsson |
||||||||||
Tråden spårar ur alltmer...
![]() ![]() ![]() Toaster! Miatans körglädje finns i få andra bilar. Men att transportera saker klarar den inte. Det behöver vissa göra... Men ärligt talat; ![]() ![]() ![]() ![]() Varje bilmodell är unik och varje version är unik och de skall bedömas individuellt, anser jag. Ditt tidigare inlägg om Focus ST, Renault Clio och MPS 3 tycker jag var bra, personligt och läsvärt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (9326 totalt) |