Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Garagebeslutsångest!
4740 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Garagebeslutsångest!

Jag och en kompis har blivit erbjuden möjligheten att flytta in i en gammal lada och använda detta som garage. Fördelar är det gott om, tex;
-Stort, ca 8x10m och vi kommer vara två de första fem åren. Därefter blir vi tre (byggnadsägaren skaffar en bil då)
-Det ligger närmare mitt hem än nuvarande (2,1 mil istället för 5,2 mil enkel resa)
-Hyran är försumbar
-Byggnadsägaren är en kompis till min kompis och risken att byggnaden kommer säjas/rivas eller på annat sätt avyttras inom de närmaste 45 åren är i princip noll (dödsfall, orkaner osv kan man aldrig planera mot dock..)

Nackdelen är att ladan är ganska gammal och byggd i trä (såklart). Det finns några springor här och var som behöver tätas, samt väggarna är oisolerade. Varken jag eller min kompis kommer vilja stå i minusgrader och skruva.
Ladan är uppbyggd med grova träbalkar och plankor spikade utan på dessa.
Frågan är alltså, hur isolerar man byggnaden enklast och billigast?
Hur tätar man springor?
Vad finns det för andra alternativ än gullfiber?
Kan man isolera (sned)taket med tex markplattor?

Sätter man innerväggar på träbalkarna kanske man kan isolera med frigolitkulor?

Jag är ute efter en någorlunda långsiktig lösning eftersom jag med all sannolikhet kommer behålla det här garaget till den dagen då jag köper en egen herrgård med tillhörande 12bilarsgarage.

Vad har ni andra för erfarenheter?
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Istället för att försöka täta dom gamla väggarna skulle jag nog satsa på att försöka bygga ett nytt "rum" innuti ladan. Regelverk med trä på utsidan och gips på insidan och 100 mm isolering där emellan och sen en billig (5-6000 kr) luftvärmepump till uppvärmningen.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Mats Karlsson skrev:
Istället för att försöka täta dom gamla väggarna skulle jag nog satsa på att försöka bygga ett nytt "rum" innuti ladan. Regelverk med trä på utsidan och gips på insidan och 100 mm isolering där emellan och sen en billig (5-6000 kr) luftvärmepump till uppvärmningen.

Instämmer till fullo.
Bygg så litet så ni klarar er....med lågt till tak....så får ni förhoppningsvis kallutrymme kvar att ha grejor i.
Fan...det är ju ett drömläge.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Ett nytt regleverk kan ju med fördel göras med räta vinklar, nåt som gamla lador inte brukar vara begåvade med.

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Fukt- och temperatusvariationer borde vara en stor minuspost. Men det kan man säkert råda bot på med Mats tips.

Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Bygg ett nytt rum inne i ladan som det sas ovan och sätt in en lyft. Massor med elmöjligheter och kompressor samt bra belysning sen har du ett drömgarage...

Jag har hälften nu. Saknar tak i rummet samt värme. Det är inte bra och ska lösas under sommaren. Detta medför att jag inte har haft lust att skruva i vinter och att jag har det stressigt att få ihop bilen till sommaren.

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Ni har inte plats för en bil till?

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Verkar vara genomgående att skita i och försöka göra ngåot med nuvarande väggar och istället bygga nytt inuti. Finns det någon som gjort ngåot liknande eller har en uppfattning om vad sånt här brukar sluta på?
Kan man klara att bygga väggar/tak och isolera på tex 20-25' om man gör arbetet själv?
Ytan blir då alltså kring 8x10m och 3m tak kan väl vara lämpligt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Miataninja skrev:
Ni har inte plats för en bil till?

Jovisst! Fast då åker hyran upp lite... Vi kan runda och säga 20 000 jämnt i månaden, men då står vi andra för elräkningen.
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

ett annat färsöag är att sätta bygplast på väggarna och sätta upp isolering på rulle som sitter på en papp så man kan hänga upp den och sen sätta ett innertak som man lägger det på och sätter plast på utsidan så man får både en fuktspärr och minskar köldbryggan !

och då får du ner priset ganska ordentligt men då kommer det inte se bra ut och dam mm fastnar på isoleringen !

men jag tycker att det är lite väl att bygga ett stadig rum med skiver på utsidan för det räcker bra med gips på insidan och ett rum med reglar och sen sätter man isolering och på utsidan av rummet så tätar man med byggplast

sen är ju en annan sak hur man löser problemet med värme och porten då det är ganska enkelt att bygga en egen port och isolera och ett anat råd för värmen är en vedpanna utanför för de kan manfå väldigt billigt och kan man sätta in lite element eller kylare från bilar som en fläkt blåser igenom så är det lätt läst eller ifall man gjuter upp golvet med släng så man får vattenburen golvvärme (det behöver inte bli så krångligt änr man inte behöver hålla en exakt värme utan kör efter behag bara )

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Rullen skrev:
ett annat färsöag är att sätta bygplast på väggarna och sätta upp isolering på rulle som sitter på en papp så man kan hänga upp den och sen sätta ett innertak som man lägger det på och sätter plast på utsidan så man får både en fuktspärr och minskar köldbryggan !

och då får du ner priset ganska ordentligt men då kommer det inte se bra ut och dam mm fastnar på isoleringen !

men jag tycker att det är lite väl att bygga ett stadig rum med skiver på utsidan för det räcker bra med gips på insidan och ett rum med reglar och sen sätter man isolering och på utsidan av rummet så tätar man med byggplast

sen är ju en annan sak hur man löser problemet med värme och porten då det är ganska enkelt att bygga en egen port och isolera och ett anat råd för värmen är en vedpanna utanför för de kan manfå väldigt billigt och kan man sätta in lite element eller kylare från bilar som en fläkt blåser igenom så är det lätt läst eller ifall man gjuter upp golvet med släng så man får vattenburen golvvärme (det behöver inte bli så krångligt änr man inte behöver hålla en exakt värme utan kör efter behag bara )

Jag håller med!
Plast innanför, sen isolering, sen papp, sen gips! Sen är det klart!
Bygga ett rum innanför är bara att göra det krångligare än vad det behöver bli. Sen att väggarna inte blir hundra procent raka o i våg etc gör inte så mycket, ni har ju ändå flera kvadratmeter mer plats än om ni ska bygga nytt innanför, plus att det blir lättare.
Värme räcker med en byggfläkt som står på en liten stund, sen så håller ni ju uppe värmen när ni jobbar.
Det är nog det absolut billigaste sättet.
Port bygger man lätt med gamla hederliga metoder i trä.

Så keep it easy!!!

Lycka till!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

Rullen skrev:
... på utsidan av rummet så tätar man med byggplast

Nja, plasten, dvs fuktspärren, ska vara på den "varma" sidan av isoleringen annars blir det kondens=fuktproblem. Innifrån det varma rummet räknat alltså: gips, plast, isolering, vindpapp (om man använder ladans ytterväggar).
om man inte tänker värma utrymmet året om så ska man inte ha någon plast nånstans

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Johan Lekås skrev:
Rullen skrev:
... på utsidan av rummet så tätar man med byggplast

Nja, plasten, dvs fuktspärren, ska vara på den "varma" sidan av isoleringen annars blir det kondens=fuktproblem. Innifrån det varma rummet räknat alltså: gips, plast, isolering, vindpapp (om man använder ladans ytterväggar).
om man inte tänker värma utrymmet året om så ska man inte ha någon plast nånstans

hehe, im sorry, du har absolut rätt!!!
Papp på båda sidor använde jag när jag tänker efter...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Frågan är bara; Hur tätar man bäst springorna i byggnaden i så fall? Jag gissar att ett par springor+gullfiber ger en härlig mögelskada inom några år...
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Anders Jeppsson skrev:
Frågan är bara; Hur tätar man bäst springorna i byggnaden i så fall? Jag gissar att ett par springor+gullfiber ger en härlig mögelskada inom några år...

Det är ju det man har pappen till. thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Jag tycker att många glömmer en viktig sak. Innanför gipset vill man väl ha någon sorts skiva, tex spån, så att man lätt kan montera prylar på väggarna. Att bara ha gips suger då man hela tiden måste hålla på och leta reglar...

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

M3Jonas skrev:
Jag tycker att många glömmer en viktig sak. Innanför gipset vill man väl ha någon sorts skiva, tex spån, så att man lätt kan montera prylar på väggarna. Att bara ha gips suger då man hela tiden måste hålla på och leta reglar...

det har du rätt i! thumbs up
Fast jag snålade bort det...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

min tanke var att plasten var för att hindra väder och vind att komma in sen skulle jag nog skrivit att man bör nog ha en luftspalt inne i väggen så man kan vädra bort ev kondens (för att undvika möggelrisken men sen är det ju en annan sak ifall man vill ha en "masiv" vägg så bör det vara plast på insidan och en kraftig vindpapp är nog bättre än plast till det ytre men sen är ju också frågan hur stora sprickor det är !

sen är det ju också olika för hur stort man vill ha det så måste du ändå avgränsa med nått så måste man ju bygga väggar för det ska ju vara rimligt stort ! då vissa lador mm kan vara lite väl stora för ett garage !

Garagebeslutsångest!
4740 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande