Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bilder Sökes: drop-stop
1, 2   >>
6026 besök totalt
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006

Trådstartare

söker bilder på hur folk har gjort olika drop-stop...

gjorde skälv med en kamrem men det värkar inte hålla

posta nu allt ni har

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Stockholm
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Här finns en variant:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28985&postdays=0&postor . . . .

d där såg ju inte så dumt ut

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lund
Här sen Feb 2003

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=385149#385149

Detta är nog det säkraste/smidigaste sättet du kan göra på om du har dubbla A-armar...

Profilen är svetsades i ramen efter att bilden togs.
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Ursäkta en okunnig men varför använder man drop-stop?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vissa tycker att det är bra väghållningsmässigt att hindra utfjädring
Finns specialfall där det kan vara bra eller som nödlösing pga bla tävlingsregler.

Jag skull säga för att inte fjädern skall sitta löst vid full utfjädring.
Att fjädren sitter löst vid full utfjädring är inte ovanligt på man använder typ std fjäderben och går på hårdare fjäder.

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

fuling skrev:
Vissa tycker att det är bra väghållningsmässigt att hindra utfjädring

Min bil är sänkt 23 centimeter... där kändes det på sin plats att använda drop stops.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det kan ju även vara så att grundkonstruktionen tillåter utfjädring som du inte tänker använda.
Exempel:
* Standardstorlek på dämpare som tillåter 70mm in- och 50mm utfjädring vid hjulet (dämparen eller andra stopp som begränsar),
* 30mm sänkt färdhöjd och hårdare fjädrar ger 40mm in- och 80mm utfjädring.
om man inte gör nåt extra så är förmodligen den hårdare fjädern helt olastad i den yttre 30-40 mm av fjädringsrörelsen. Om det är en väghållningsteoretisk förkastlig metod att förhindra icke avstämd fjädringsrörelse vet jag inte men jag skulle personligen inte se det som en enorm förlust.

På min egen bil så agerar gummibussningarna som dropstop (de fjädrar åt andra hållet och det blir att trycka ner med foten för att kunna byta fjäder).

Edit: Jeppson är inne på nåt

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

david-o skrev:
Ursäkta en okunnig men varför använder man drop-stop?

En annan anledning kan vara att man vill med hjälp av drop-stops ha en viss förspänning på fjäderpaketet. Har man dropstops både fram&bak som går att justera så går det fint att laborera med förspänningen och på så vis få bättre instyrning i kurvorna eller bättre utgång beroende på vart man skruvar. Det går även att lossa lite på förspänningen vid regn. Detta ger ett mycket gott resultat ialaf på E30.

Skall du göra cornerweight så kan du även använda justerbara dropstops till att flytta vikten dit du vill. Ett billigt sätt om du inte har coilovers. Jag åkte gula raggarkoni på förra E30`n och gjorde cornerweight på detta sätt med gott resultat. Vajer är att föredra, förspänningen får inte ändras om du skall ha nytta av egenskaperna enligt ovan. Se bild. Hittade ingen ovanifrån men där borrades ett 10mm hå genom karossen framför tornen och vajern fästes med i en bricka som svetsades i en gängstav med muttrar så förspänningen kunde justeras.

Dra vajern runt bärarmarna och lås den med ett bläck som var skruvat i fästet för k-hämmaren. Fjädern är till för att se till så vajern dras innåt hjulhuset när fjädern komprimeras...

Lycka till!

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Kolla på Peter Utzons sida; www.utzon.se under "Min 924"

Jag är eg. inte en vän av idén men det funkar bevisligen för honom.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm nu skall vi hålla isär begreppen.

I Anders Jeppsson fall så känner jag på mig att hans fjädrar är HELT lösa långt innan fjädringsvägen är slut. Eller har jag fel????

Det jag INTE tror på är MYCKET förspända fjädrar.

Citat:
men det funkar bevisligen för honom.

Vad jag skulle vilja veta är hur skulle det då gå med avstämda krängre och fjädrar och ski... i droppstoppen(allså ski... i att förspänna fjädern mycket).
Även om det funkar så finns det förmodligen en mer optimal väga att gå.

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

fuling skrev:
I Anders Jeppsson fall så känner jag på mig att hans fjädrar är HELT lösa långt innan fjädringsvägen är slut. Eller har jag fel????

Du har väldigt rätt. I dagsläget har jag ca 30mm drop och 50mm infjädring, men problemet var just att hela fjädern trillade ut (sånär som på att stötdämparen höll den) när man hissade upp bilen.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

fuling skrev:
Det jag INTE tror på är MYCKET förspända fjädrar.
Du menar att skära den fina sinussvängingen jämnt med fotknölarna?
Det borde väl bli en effekt liknande brutal bumpstoppskontakt på andra sidan vid krängning (dvs om dropstoppet griper in nånstans mittmellan full utfjädring och normalhöjd). Viktförskjutningen lär bli brutal och balansen borde bli störd.

Men hur blir det på en bil som är nedspänd av dropstops hela tiden (dvs även vid normalhöjd)? Den borde ju få enorm ofjädrad vikt vid utfjädring (eftersom hela bilen skall "tippa" åt det hållet)? Andra effekter kan jag inte ens fundera på.
Men det fungerar nog för en del eftersom det finns bilar som kört med det och inte gått upp i rök.

eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006

Trådstartare
ojoj

tack för alla fina svar och bilder

jag har en e30 med gula koni
och mina fjädrar är väldigt hårda och korta så jag lär ha dropstop för att inte tappa fjädrarna
men jag spänner dropstopen precis så att fjädrarna inte glappar.. Och bilen skunker ihop ca 1cm när man ställer den på backen så den kan ju fjädra ut 1cm

tycker att det kan ju inte bli sämre gräpp.. för tittar man på stcc å alla andra räser bilar så fjädrar dom inte ut ett skit

Partille
Här sen Feb 2003

Re:

Kristoffer R skrev:

Jag hade tagit bort bilderna så här är länkar:

http://www.utzon.se/bilder/drop1.jpg
http://www.utzon.se/bilder/drop2.jpg

Jag har alltid tävlat i klasser där det gällde att komma först i mål, inte vem som har coolast hjulupphängning.

En sak som jag tycker är intressant är att det anses som "fy-fy" av många här på rejsa att montera drop stops.
Ändå ser man ofta att mer professionella racerbilar som hissats upp i depån inte droppar mer än några millimeter.
Någon här ifrån rejsa borde informera deras ingenjörer om hur fel det är...

eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Utzon skrev:
Kristoffer R skrev:

Jag hade tagit bort bilderna så här är länkar:

http://www.utzon.se/bilder/drop1.jpg
http://www.utzon.se/bilder/drop2.jpg

Jag har alltid tävlat i klasser där det gällde att komma först i mål, inte vem som har coolast hjulupphängning.

En sak som jag tycker är intressant är att det anses som "fy-fy" av många här på rejsa att montera drop stops.
Ändå ser man ofta att mer professionella racerbilar som hissats upp i depån inte droppar mer än några millimeter.
Någon här ifrån rejsa borde informera deras ingenjörer om hur fel det är...

mjo det har jag undrat oxå ..

har inte läst nånting bra om dropstop här bara att man ska ha hjälpfjädrar på en ½ meter i stället..
men tittar man tex stcc bilarna så droppar dom ju ingenting..

tack för bildera oxå smart lösning

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Utzon:
Som en som inte gillar dropstop i den bemärkelsen att förspänna fjädrar pga att jag inte har kommit på någon fördel så får du gärna försöka förklara varför det skulle vara en fördel.

Jag är inte ute att hänga ut någon utan FÖRSTÅ vad och varför.
Förstå mig rätt nu, bara för xxx gör så behöver det inte vara optimalt utan en jä... smart kompromiss för att uppnå ett vist fenomen.

Partille
Här sen Feb 2003

Det är väl så att om man gör som "xxx gör" så blir man bara lika snabb som honom?

Jag saknar diffbroms på min bil och därför måste jag göra vad jag kan för att hålla innerhjulet-bak i backen.

om man tittar på denna slumpvis utvalda bilden

Så ser man att utfjädringen i vänster bakhjul hjälper till att lyfta vänster framhjul så att bilen riskerar att tappa drivning (jag förutsätter att bilen är framhjulsdriven).
om man begränsar utfjädringen bak på den bilen så minskar risken för hjulspinn.

Man ser ju ofta att framhjulsdrivna räserbilar lyfter inner-bak.

Man bör väl alltid kolla på vad bilen skall användas till.
Jag förstår att drop stops inte är en bra lösning för gata pga ojämnheterna.
Drop stops är förmodligen livsfarliga om man skall köra på "ringen" (den är väl inte helt jämn?) men i mitt fall har jag tittat på vilka banor jag skall köra på.
Alla svenska banor är i princip jämna som salsgolv och utfjädringen i däcken räcker på alla ställen utom ett med min bil.

Jag förspänner inte drop stopen. När bilen står på plan mark är det ingen kraft i drop-stopen men all den kraften som skulle ha lyft inre drivhjulet går genom drop-stopen istället.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Utzon skrev:
Jag förspänner inte drop stopen. När bilen står på plan mark är det ingen kraft i drop-stopen men all den kraften som skulle ha lyft inre drivhjulet går genom drop-stopen istället.
Du använder mao dropstoppet som en väldigt ickelinjär (en vajer har ju en rätt hög fjäderkonstant) krängningshämmare?

Du upplevde aldrig något oroligt beteende i vissa kurvor (tex tillräckligt ojämna så att dropstoppet går i/ur)?
Jag vet iaf att plötslig bumpstopskontakt inte är fördelaktigt för balansen i kurvor. Allt beror naturligtvis på hur mycket förspänning du har (hur stor del av fjäderns fria drop är hindrad av stoppet).

Jag kan tänka mig att det inte är så lämpligt att få plötsligt ingrepp under bron på Kinnekulle tex (märkbar kompression där tycker jag iaf).

Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

Utzon skrev:

Så ser man att utfjädringen i vänster bakhjul hjälper till att lyfta vänster framhjul så att bilen riskerar att tappa drivning (jag förutsätter att bilen är framhjulsdriven).

Jag kan inte riktigt hålla med om den skrivningen . Utfjädringen lyfter inte bilen. Hjulet fjädrar ut för att lasten på fjädern minskat, eftersom lasten (pga sidoacc i kurvan) växlats till (främst) höger fram.
om nu fuling haft drop-stop på vänster bak, så blir effekten när den griper in att den kvarvarande lasten på vänster bak inte längre kan bäras av det hjulet, utan läggs på de andra tre hjulen, bl a vänster fram som då får mer last (och mer grepp) som du säger.

Men samma effekt borde man kunna uppnå med styvare krängare bak fast ingreppet blir mjukare (som Niklas Falk beskriver). För när höger bak fjädrar in pga lastväxlingen så är krängarens funktion att även komprimera fjädern på vänster bak, vilket ökar lasten på (bla) vänster fram på samma sätt som i fallet med drop-stop:en

1, 2   >>
6026 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande