| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Magnetventil för oljekyl?
|
1316 besök totalt |
|
oljekylet på bilen sköts av en bi-metall som öppnar vid ca 95°c. Jag skulle vilja byta ut denna ventil å ha en elektrisk magnetventil som kan öppnas på begäran vid tex oljebyte. Vid "normal" drift vill jag ha en bi-metalls sensor som öppnar å stänger ventilen automatiskt. Så, vart hittar man dessa prylar tro?? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
En vanlig manuell kulventil parallellt med termostatventilen kanske? http://www.clasohlson.se/Product/Pro
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Re:
Jo visst, men hur får jag upp bi-metall ventilen när oljebytet skall göras
oljan skall vara 95°c-> vör att den skall börja öppna... å det är ju inte så ofta den blir förutom på banträffar eller "inspererade" körning, samt att kylet i bilen är rackans effektiv på att få ner tempen på oljan fort...
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Re:
Precis Jörgen! Men vart köper jag en icke bimetall ventil???? för den som sitter där idag är monterad i hop med oljefiltret å vill inte demoonteras så lätt,,,,,
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Re:
Vid oljebyte vill jag oxå byta den dryga litern som sitter "fast" i till-å-från slangarna + kylet. För att på så vis se tydligare om något inte stämmer i motorn. Så som det är nu byter jag olja i två steg. tömning, rengörningsolja (billigaste möjliga), köra en sväng ,tömma denna, fylla på ny fin olja. färdig. Problemet kommer när kylet då öppnar å släpper ut gammal svart olja i den nya fina oljan.... Där av varför jag vill "tvätta rent" även i kylet med den billiga oljan innan den nya rena fylls på. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
T-koppling med ventil (eller ännu hellre en plug som inte läcker) för separat tömmning av kyl+slangar?
|
||||
|
Re:
Kommer du inte få en liter ny budgetolja i din fina dyrolja efter ett byte med det här förfarandet?
om så är fallet vet jag inte om det är så bra idé att göra på det sättet, en fin olja "förstörs" om man blandar i en enklare olja i den. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
|
Re:
Nä, de tror jag inte pga. att kylet öppnar ju inte i dagsläget. Samt att motorn får stå å droppa av sig under natten innan den "fina" 5w-40 synteten åker i. (ful oljan är delsyntet 10w-40) å det brukar resultera i att det kanske finns ca 50-100ml kvar i skrymslen i toppen, så de borde inte vara nån större risk att oljan får sämre egenskaper av den lilla mängden isf. Ja ska ta å undersöka om det går att sätta T-kranar på in/utloppet på kylet för att på så sätt tömma även den biten _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1316 besök totalt |