Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Öststatsracing?
1, 2   >>
2801 besök totalt
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Öststatsracing?

Jag och en polackfödd kille på jobbet diskuterade om det fanns racing och banor i gamla östblocket på 60-70-80-talet. Är det nån som vet mer om detta? Det han hittar är att man körde med gamla pre WII vagnar eller däromkring.

Men fanns det Fiatserier i Polen? Ladacup? Polonez 250 GTo? Trabant GTI? Mokba ovalrazing? 24 h Krakow citylopp? Formel Stalin? Rallytävlingar? Inofficiella eller statsarrangerade?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Det stod tidigare en, relativt, modern F3-liknade skapelse på Rydaholms Bilmuseum, så något har det funnits. Var det inte Peter S som blivit erbjuden att köpa den?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4185



Minns en tidningsartikel som handlade om sovjet-racing.
Stod något om en formelklass och en ladaklass.
Minns bilder på en lada krängandes i en sväng, en stillastående formelvagn och en bild från mekandet i depå (lada på högkant lutad mot ett hjul).

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200



har ju tävlats med i princip varenda öststatstilverkad bil i diverse olika klasser under denna tid. Själv när man är frälst av öststatsbilar, så har sett bilder på många race-preppade trabanter, gaz, lada och även muchkovitch(hur det nu stavas )
Utav vissa anledningar, så var offroad tävlingar väldigt populära

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Saxat från Motorklubben:

Citat:


Robert Blomqvist och hans Estonia 21-10

Mest däng per peng!
Snabba bilar kostar kulor. Det är åtminstone en tumregel som man brukar ta för given. Men om du bara vill köra på bana så kan det finnas attraktiva alternativ.

En BMW M3 är en bra bil att köra på bana med. En Audi RS4 är en annan trevlig banbil. Tyvärr räcker inte en halvmiljon långt om du ens vill titta på de bilarna. Bägge kan ta dig från noll till körkortslös på några sekunder. De kan svänga bra också. Så bra att du kan hålla dubbla lagliga hastigheten i de flesta krökar utan att svettas.

Robert Blomquist i Nykarleby i Finland har en bil som kör åttor runt alla dessa förklädda räserbilar. Hans bil kostade 27 000 kronor. Fast han får inte köra på vägen med den.

Robert har en Estonia 21-10. En Formel 3 racer med rörramschassi byggd i Estland 1986. Den är en byggd med Lotus 79 som förebild. En ground effect bil utan vinge fram. Istället har den tunnlar under bilen och gummilister längs sidorna.

På senare hälften av åttiotalet körde några estniska stall då och då på de finländska banorna. När de dök upp väckte de en del munterhet med sina rörramsbilar och trimmade Ladamotorer.

- Jag kommer ihåg hur vi gick och tittade på Estoniabilarna och log i mjugg då vi såg deras rörramschassin, säger Glen Envik som är en duktig förare med framgångar i Special Saloon och Formel Ford. När stallen sedan tog fram en fanerskiva och ett lod för att mäta hjulvinklarna, då log vi inte längre. Då skrattade vi. Fast när vi såg deras varvtider fastnade skrattet i halsen.

Glen köpte Estonian 1998 och byggde en bilspelskonsol runt den för att ha på promotiontillfällen för dåvarande Formel Ford-föraren Tomi Furu. Det står fortfarande Redwood Racing på bakvingen och bilen är tejpad med Tomis dåvarande sponsorer. Numera tävlar Tomi i den svenska Radical-serien.

- Jag brukade alltid säga åt Glen att vi skall bygga om den så att den går att köra på bana med igen men vi kom aldrig till skott, säger Robert Blomqvist. Jag tröttnade på att tjata så till slut jag köpte bilen av honom som den var utan motor.

Nu är bilen utrustad med en Fiat Twincam motor på 112 hästkrafter. Inte så mycket men det är en lätt bil som är utrustad med slicks så farten genom kurvorna är hög så att det räcker.

- Man sitter med fötterna framför framhjulen och ramen är inte byggd med säkerheten som första mål. Man ska undvika att lägga den i staketet. Man mår bäst så, säger Glen. Han borde veta.

Glen och Robert frågar om inte Andreas Näslund, en av Motorklubbens instruktörer, vill provköra bilen. Andreas är inte sen att tacka ja. Kanske för att han inte hunnit se pedalställets placering och inte heller hört att slicksen som bilen rullar på är hårda som bakelit och inte gått att få varma under de senaste femton åren.

Vid provkörningstillfället saknade bilen de sidokjolar i gummi som skapar trycket mot marken.
- Man måste köra väldigt rena spår om man kör med ground effect kjolarna, säger Glen Envik. Om man nuddar kantstenarna så tappar man allt grepp på en gång. Det kan ju vara en ganska intressant upplevelse, säger han i en pillemarisk underdrift.

Andreas spänner fast sig med sexpunktsbältet. Han får starthjälp och rullar försiktigt ut på banan. Trots att motorn bara har 112 hästkrafter flyger bilen förbi andra lätta ekipage med betydligt mera kräm under huven. Det tar inte många varv så flyter Estonian fint genom kurvorna. Åskådarna tittar intresserat på och konstaterar att Andreas snabbt verkar få bilen att lyda.

Precis när Andreas börjat få upp farten så händer uppenbarligen något. Andreas syns inte till och åskådarna väntar. Någon säger att han säkert har snurrat. Tankebilder av avbärarräcken och elakt placerade pedalställ finns i bakhuvudet på de flesta som tittar på.

Precis när undran är på väg att övergå i oro kommer Andreas puttrande runt Karusellkurvan. Långsamt kommer han in i depå. Det var inte många varv som han körde runt banan. När gänget i depån samlas runt bilen är felet uppenbart. Vänster framhjul är löst. Det går att rubba flera centimeter i sidled. Lagret har skurit. Bromsskivan har lossat från centrum. Bromsoket har spruckit i ena bultfästet.

Trots att bilen gått sönder så ser Andreas småsalig ut. Att bilen varit en upplevelse att köra är uppenbart.

- Jaha, säger Glen, om vi skall ha den på banan i övermorgon så får vi svetsa ikväll. Bromsskivor får vi tag i.

Alla hjälps åt att lasta bilen på släpet igen. Bilen har sett bättre dagar men tycker om att bli luftad då och då även om det innebär att saker går sönder då den körs. Estonian är snabb och spännande att köra men kräver att föraren har lika mycket hår som en gorilla på bröstet.

BMW M3:or och Audi RS4:or i alla ära. Det är Estonian som ger "most bang for the buck". Fast på sovjetryska och räknat i rubel.

Av PETER SIMONS

Video
http://motorklubben.expressen.se/ImageBank/Artiklar/Reportage/estonia_hi.wmv










_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

olzon skrev:
har ju tävlats med i princip varenda öststatstilverkad bil i diverse olika klasser under denna tid. Själv när man är frälst av öststatsbilar, så har sett bilder på många race-preppade trabanter, gaz, lada och även muchkovitch(hur det nu stavas )
Utav vissa anledningar, så var offroad tävlingar väldigt populära


Intressant!
Jag var inte hundra på att alla regimer stödde den typen på elitistiska yttringar och användande av varor till annat än produktiva saker samt att motorsport stod högt upp dagordningen.

Finns det gamla asfalterade banor i Ryssland, Polen, Tjeckien, Slovakien etc?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2203



Jag hade kontakt med en kille i Estland för ett antal år sedan (han hade en March F2 tub jag var sugen på).

Jag kommer inte ihåg vad han hette men han hade ett gäng bilar.

De äldre såg ut som Lotus 18, jag tror det även fanns en ännu äldre modell som såg ut som F3 "halvpanna" från 50-talet.

Företaget finns fortfarande & är underleverantörer till bla NASA med mycket specialiserad tillverkning av bla kolfiberdetaljer.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7226

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I ungdomen, under min revolutionära period, tävlade jag flitigt i Formel Stalin. Det gällde att hålla sig i
mittfältet, eftersom såväl pallplacering som sistaplatser ofelbart resulterade i omedelbar arkebusering.
På träningslägret i Gulag lärde jag mig att uthärda stress och gick ner i vikt så att jag fick bättre plats i
formelbilen. Utmärkt!

Funderar för närvarande om man ska ta fram ett stötdämparsortiment till öststatsklasserna. Gjutjärns-
kolvstång, stridsgas för trycksättningen samt radioaktiva titanfjädrar är självklara komponenter i
specifikationen. Givetvis med justerbar avhoppningsfrekvens.

Det var väl offtopic, eller hur?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439




_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696




_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13354

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus S skrev:
Speciell form...



_________________

Rice and shine
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:
Magnus S skrev:
Speciell form...




Verkar lite trist att ha läktarna riktade mot en gräsyta, 22 man och en fotboll???

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13354

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus S skrev:
Verkar lite trist att ha läktarna riktade mot en gräsyta, 22 man och en fotboll???

Dom kanske inte förstår språket, och tittar åt andra hållet...


Den ryska siten skrev:
Формула-3 1:03.203 (151,51) 20.09.01 ТС 19-20 сентября Энрико Токкачело Dallara F399
Тренировка Арт Лайн Инжиниринг

151 blås i snitt 2001 med en Dallara verkar vara banrekord.

_________________

Rice and shine
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200



Citat:
Intressant!
Jag var inte hundra på att alla regimer stödde den typen på elitistiska yttringar och användande av varor till annat än produktiva saker samt att motorsport stod högt upp dagordningen.

Finns det gamla asfalterade banor i Ryssland, Polen, Tjeckien, Slovakien etc?


Vet inte hurvidare det politiska fungerade i sammanhanget men en ren hypotes var ju att man var tvungen att göra något för att få folket att låta bli att tänka på uppror. Kunde man finansiera all idrottsverksamhet på elitnivå så fanns det nog lite pengar över att driva lite racing. I bästa fall fanns ju radio i hemmen så de kunde lyssna på hockeyn osv, rallyn och racing kunde en vanlig arbetare gå och titta på.

Nu har jag intresset på bilarna och inte tänkt lika mycket på banorna, men med tanke på storleken på (sovjet) landet, så fanns det nog rätt många. Tror inte staten emellanåt hade något problem med att stänga av bitar av allmäna vägar för att köra ev stadsrace osv på.
Med lite tur, såg väll vägarna kanske inte ut som på länkarna under vid sådana tillfällen
http://englishrussia.com/?p=789#more-789
http://englishrussia.com/?p=488#more-488
http://englishrussia.com/?p=315#more-315

Tror jag ska sluta klaga på potthålen i de svenska vägarna
(OT Diskuterade häromdagen med en äldre man hurvidare det är praktiskt med en mång sysslar bil. Här har vi ju ett rätt bra förslag http://englishrussia.com/?p=461#more-461

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929





Estlands nyaste racerbana - fotad i torsdagskväll av mig .

En helt nybyggd Rallycrossbana med 50/50 grus/asfalt.
tajta svängar & snabba rakor.

låg 50m från huvudvägen genom Estland några få mil från Tallinn.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3340



Östtysken klaus gohlke tävlade i DTM med sin Opel Kadett

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re: Öststatsracing?

Magnus S skrev:
Jag och en polackfödd kille på jobbet diskuterade om det fanns racing och banor i gamla östblocket på 60-70-80-talet. Är det nån som vet mer om detta? Det han hittar är att man körde med gamla pre WII vagnar eller däromkring.

Men fanns det Fiatserier i Polen? Ladacup? Polonez 250 GTo? Trabant GTI? Mokba ovalrazing? 24 h Krakow citylopp? Formel Stalin? Rallytävlingar? Inofficiella eller statsarrangerade?


I Estland körde de både hojar och bilar (F3 varianter eller något sådant) på Piripiri ? banan. Stads/landsvägsbana i/utanför Tallin.

De har väl en räjserbana på Ösel !!! också om jag förstått en engelsk vän som varit där och åkt på åttiotalet. Det var visst ett flygfält samt taxibanor de använde, vändningen nästan i slutet på flygfältet och överfarten till taxibanor var på grus, han körde slicksförsedd hoj och älskade denna bana...

I Lettland har de en ok permanentbana, samt ett motormuseum med någon gammal F1

I tyskland (öst) kördes det tävlingar med i alla fall hojar, publiksiffror på 100.000 var fullt normalt. Bjud in 2-3 gamla (eller regerande) världsmästare för rätt mängd pengar och ge publiken en show.

När det inte finns andra nöjen så går publiken och tittar.

I Tjeckien finns det en del gamla landsvägsbanor med anor många många år bakåt i tiden.


Väldigt vanligt så byggde de kopior på vinnande fordon i väst, och startade sedan en fabrik

_________________
Roland Johansson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Att Joey Dunlop överlevde alla aktiva försök att ta livet av sig själv runt Isle of Manx för att sedan köra ihjäl sig på en bana i nån baltstat säger väl en del om kvaliteten. I alla fall förr... Någon som vet vilken bana det var

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re:

P.P. skrev:
Att Joey Dunlop överlevde alla aktiva försök att ta livet av sig själv runt Isle of Manx för att sedan köra ihjäl sig på en bana i nån baltstat säger väl en del om kvaliteten. I alla fall förr... Någon som vet vilken bana det var


Var banan i/utanför Tallin, Piripiri eller något sådant heter den.

Men vi ska inte skylla banan till att Joey gick åt, den var enligt far (som kört den cirka 5ggr samt IOM) nog en av landsvägsbanorna med bättre säkerhet.

På landsvägsbanorna i Irland så stoppas racen om det regnar mer än duggregn, det innebär att dessa team/förare endast har slicks och kanske en uppsättning intermediate däck om det duggar. Regndäcken klarar inte långa stunder närmare 300km/h utan dör.

I Tallin så regnade det, gissningsvis så trodde Joey att arrangörerna skulle bryta loppet om det regnade för mycket då han var uppväxt med den sedan. Men arrangörerna tyckte inte regnet var något problem, det regnade ofta...
Joey vattenplanade med sin 125 racer och träffade ett träd.

En vän som var med och körde superbike då sa att det inte var något speciellt regn, men ungefär där Joey vattenplanade blev det en liten 'bäck' över banan.

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Öststatsracing?
1, 2   >>
2801 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande