Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2801 besök totalt |
Öststatsracing?
Jag och en polackfödd kille på jobbet diskuterade om det fanns racing och banor i gamla östblocket på 60-70-80-talet. Är det nån som vet mer om detta? Det han hittar är att man körde med gamla pre WII vagnar eller däromkring. Men fanns det Fiatserier i Polen? Ladacup? Polonez 250 GTo? Trabant GTI? Mokba ovalrazing? 24 h Krakow citylopp? Formel Stalin? Rallytävlingar? Inofficiella eller statsarrangerade? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Det stod tidigare en, relativt, modern F3-liknade skapelse på Rydaholms Bilmuseum, så något har det funnits. Var det inte Peter S som blivit erbjuden att köpa den?
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Minns en tidningsartikel som handlade om sovjet-racing.
Stod något om en formelklass och en ladaklass. Minns bilder på en lada krängandes i en sväng, en stillastående formelvagn och en bild från mekandet i depå (lada på högkant lutad mot ett hjul). _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
har ju tävlats med i princip varenda öststatstilverkad bil i diverse olika klasser under denna tid. Själv när man är frälst av öststatsbilar, så har sett bilder på många race-preppade trabanter, gaz, lada och även muchkovitch(hur det nu stavas
![]() Utav vissa anledningar, så var offroad tävlingar väldigt populära ![]() _________________ //Mikael Olsson, |
||||
Saxat från Motorklubben:
_________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Re:
Intressant! Jag var inte hundra på att alla regimer stödde den typen på elitistiska yttringar och användande av varor till annat än produktiva saker samt att motorsport stod högt upp dagordningen. Finns det gamla asfalterade banor i Ryssland, Polen, Tjeckien, Slovakien etc? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Jag hade kontakt med en kille i Estland för ett antal år sedan (han hade en March F2 tub jag var sugen på).
Jag kommer inte ihåg vad han hette men han hade ett gäng bilar. De äldre såg ut som Lotus 18, jag tror det även fanns en ännu äldre modell som såg ut som F3 "halvpanna" från 50-talet. Företaget finns fortfarande & är underleverantörer till bla NASA med mycket specialiserad tillverkning av bla kolfiberdetaljer. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
I ungdomen, under min revolutionära period, tävlade jag flitigt i Formel Stalin. Det gällde att hålla sig i
mittfältet, eftersom såväl pallplacering som sistaplatser ofelbart resulterade i omedelbar arkebusering. På träningslägret i Gulag lärde jag mig att uthärda stress och gick ner i vikt så att jag fick bättre plats i formelbilen. Utmärkt! Funderar för närvarande om man ska ta fram ett stötdämparsortiment till öststatsklasserna. Gjutjärns- kolvstång, stridsgas för trycksättningen samt radioaktiva titanfjädrar är självklara komponenter i specifikationen. Givetvis med justerbar avhoppningsfrekvens. Det var väl offtopic, eller hur? |
||||
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Re:
http://www.etracksonline.co.uk/Europ Speciell form... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
|
||||
Re:
Dom kanske inte förstår språket, och tittar åt andra hållet...
151 blås i snitt 2001 med en Dallara verkar vara banrekord. ![]() |
||||
Vet inte hurvidare det politiska fungerade i sammanhanget men en ren hypotes var ju att man var tvungen att göra något för att få folket att låta bli att tänka på uppror. Kunde man finansiera all idrottsverksamhet på elitnivå så fanns det nog lite pengar över att driva lite racing. I bästa fall fanns ju radio i hemmen så de kunde lyssna på hockeyn osv, rallyn och racing kunde en vanlig arbetare gå och titta på. Nu har jag intresset på bilarna och inte tänkt lika mycket på banorna, men med tanke på storleken på (sovjet) landet, så fanns det nog rätt många. Tror inte staten emellanåt hade något problem med att stänga av bitar av allmäna vägar för att köra ev stadsrace osv på. Med lite tur, såg väll vägarna kanske inte ut som på länkarna under vid sådana tillfällen ![]() http://englishrussia.com/?p=789#more-789 http://englishrussia.com/?p=488#more-488 http://englishrussia.com/?p=315#more-315 Tror jag ska sluta klaga på potthålen i de svenska vägarna ![]() (OT Diskuterade häromdagen med en äldre man hurvidare det är praktiskt med en mång sysslar bil. Här har vi ju ett rätt bra förslag http://englishrussia.com/?p=461#more-461 _________________ //Mikael Olsson, |
||||
![]() Estlands nyaste racerbana - fotad i torsdagskväll av mig . En helt nybyggd Rallycrossbana med 50/50 grus/asfalt. tajta svängar & snabba rakor. låg 50m från huvudvägen genom Estland några få mil från Tallinn. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Re: Öststatsracing?
I Estland körde de både hojar och bilar (F3 varianter eller något sådant) på Piripiri ? banan. Stads/landsvägsbana i/utanför Tallin. De har väl en räjserbana på Ösel !!! också om jag förstått en engelsk vän som varit där och åkt på åttiotalet. Det var visst ett flygfält samt taxibanor de använde, vändningen nästan i slutet på flygfältet och överfarten till taxibanor var på grus, han körde slicksförsedd hoj och älskade denna bana... I Lettland har de en ok permanentbana, samt ett motormuseum med någon gammal F1 I tyskland (öst) kördes det tävlingar med i alla fall hojar, publiksiffror på 100.000 var fullt normalt. Bjud in 2-3 gamla (eller regerande) världsmästare för rätt mängd pengar och ge publiken en show. När det inte finns andra nöjen så går publiken och tittar. I Tjeckien finns det en del gamla landsvägsbanor med anor många många år bakåt i tiden. Väldigt vanligt så byggde de kopior på vinnande fordon i väst, och startade sedan en fabrik _________________ Roland Johansson |
||||
Att Joey Dunlop överlevde alla aktiva försök att ta livet av sig själv runt Isle of Manx för att sedan köra ihjäl sig på en bana i nån baltstat säger väl en del om kvaliteten. I alla fall förr... Någon som vet vilken bana det var
![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Re:
Var banan i/utanför Tallin, Piripiri eller något sådant heter den. Men vi ska inte skylla banan till att Joey gick åt, den var enligt far (som kört den cirka 5ggr samt IOM) nog en av landsvägsbanorna med bättre säkerhet. På landsvägsbanorna i Irland så stoppas racen om det regnar mer än duggregn, det innebär att dessa team/förare endast har slicks och kanske en uppsättning intermediate däck om det duggar. Regndäcken klarar inte långa stunder närmare 300km/h utan dör. I Tallin så regnade det, gissningsvis så trodde Joey att arrangörerna skulle bryta loppet om det regnade för mycket då han var uppväxt med den sedan. Men arrangörerna tyckte inte regnet var något problem, det regnade ofta... Joey vattenplanade med sin 125 racer och träffade ett träd. En vän som var med och körde superbike då sa att det inte var något speciellt regn, men ungefär där Joey vattenplanade blev det en liten 'bäck' över banan. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2801 besök totalt |