Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilka fjädrar tillsammans med Gula Koni?
1, 2   >>
3268 besök totalt
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Vilka fjädrar tillsammans med Gula Koni?

Efter att ha undersökt, funderat & sökt, så har jag kommit fram till att de får bli Gula Koni..
De beryktade D2 racing, coiloverbenen är inget som verkar hålla måttet.. Och inget annat frabrikat än TODA (25000.- + frakt, moms & väntan) har jag hittat, som tillverkar färdiga & justerbara ben till min bil!

Så alternativen står mellan att importera Tokico dämpare från USA (ovis väntan?) eller beställa Gula Koni..

Den gemensamma frågan blir i vilket fall, vilka fjädrar bör jag satsa på?

Den andra frågan är, vad kör Du med för fjädrar, tillsammans med dina Gula Koni?

Jag vill uppnå ett trevligt chassi för bandagar (på rätt sida, eller runt 10000:-), men de ska samtidigt fungera på gatan, dock utan några direkta krav på komfort..

Tacksam för alla råd & tips jag kan få, våren är redan här & jag tänker inte släppa ner min bil från bockarna, på std.prylarna

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Fram eller bakhjuldrift?
Vikt på aset? (inte du utan bilen )
Typ av hjulhängningar?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Fram eller bakhjuldrift?
Vikt på aset? (inte du utan bilen )
Typ av hjulhängningar?


Fjädermannen, själv.. Trevligt

Det är en liten bakhjulsdriven sak, med mittmotor 45/55 viktfördelning..
Vikten är jag inte helt hundra på för tillfället, men runt +/-1000KG!
Målsättningen är dock en bit där under..

Hjulupphägningen är lite egen, men de är mcpherson ben runtom, tillsammans med en hel del stag..
De har säkert en hel del läckra namn, men det är inga ord jag lärt mig än, tyvärr..
Ryktet säger att de är Lotus som ligger bakom designen!

Så här såg de ut i sommar, med std. bitar från mitten av 80-talet..

Klicka, för högre upplösning..

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hur är bilen nu i betende??? (över/under/neutralstyd)

Vad gäller gula koni funkar på andra bilar är som att fråga
-Hur fort går en röd bil

Men jag har kört på koni sportdämpare avsädda för ca 1,5ggr(mot std) så hårda fjädrar med ca 6ggr så hårda fjädar fram och ca 3ggr bak mot std.
Ja det kan bli lite gungigt i vissa situvationer men ingen panik, klart lyft för väghåplling att gå från 3ggr till 6ggr.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296



Jag har inte monterat mina gula Konis än(inom några veckor)men till dom har jag inhandlat Eibach prokit fjädrar,dämpare+fjädrar köpte jag som ett färdigt kit i från www.shox.com




Värdena på mina fjädrar:

Pro Kit: 714 lb/in linear front 1 inch lower front
109/177 lb/in progressive rear 1 inch lower rear

Min Iroc väger 1620kg med 15-20liter soppa på SBPs våg.
Dom som kör med denna kombo i staterna verkar mycket nöjda som jag diskuterat med,jag har inte själv räknat på detta utan bara gott på goda råd
om Eibach funkar bra i kombo på andra bilar med gula Konis men kanske kan hjälpa något i alla fall i beslutsvåndan.

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm en Iron?
Hmmm hmmm RWD, stelaxel?
Framvagn, dubbla A-armar, eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 418



För många faktorer som spelar in för att bara ge ett rakt svar. Bättre om Du köper ett kit där dämpare och fjädrar är anpassade för varandra från början.

_________________
Johannes Ericson
///M, Type R & R/T
Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vist är det bäst att köpa ett kit som som är avstämt, men det finns ett gäng OM
Finns kittet i den fjäderhårhet man vill ha?
om ja, hur vet man att det är någulunda avstämt?
om nu kittet skulle vara avstämt så spricker det ingen när vi börjar vi sen byta däck, lätta bilen mm är vi rökta igen. Rökta kanske är för starkt, vi har inte längre optimal dämpning längre är bättre.
Sen slutfrågan, hur många kan övgöra om stötdämparna är avstämd???

och sen då ett fåtal leverantörer av kit lämnar ut fjäderdata och dämpar kurvor så får man changsa.
Med en begränsad budjet så hugg ett erkänt bra dämapre. Och stoppa dit vättiga fjädrar för ändamålet.
Kör så det ryker och hoppas på det bästa

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296



Re:

fuling skrev:
Hmm en Iron?
Hmmm hmmm RWD, stelaxel?
Framvagn, dubbla A-armar, eller?


RWD,stel axel,Framvagnen enkel nedre A arm stötdämpare fjädrar ligger åtskilda löper alltså inte i varandra fjädern innerst mot motorblocket stötdämparn ytterst mot hjulet ser ut som en variant på Mcperson.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Re:

Bilen sköter sig förvånandsvärt bra, karaktäristiskt mittmotorbeteende som jag förstår det..
Neutral, tills det går för fort då understyr det en aning för att sedan övergå till överstyrning!

Naturligtvis är det en dålig fråga att ställa & något rakt svar förväntar jag mig inte, men vad ska jag göra? Det finns inga färdiga sk. kitt, med en bra stötdämpare tillsammans med avstämda fjädrar till min bil..

Så de blir att gå efter fulings linje, kör så det ryker och hoppas på det bästa..

Bilen är fö. en Toyota (AW11) MR2 -85, om det är någon som motförmodan kan tipsa om ett färdigt kitt

Annars lyssnar jag gärna på allt annat ni har att säga, har lagt en förfrågan om Eibach i förra veckan, men inte fått något svar ännu.. Jamex, H&R sedan har fensport tagit fram en egen fjäder, de är vad jag hittat än så länge..

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hornlund:
Vad skall du åka på för däck???
Samma däcksdimentioner runt om????

Citat:
Framvagnen enkel nedre A arm stötdämpare fjädrar ligger åtskilda löper alltså inte i varandra fjädern innerst mot motorblocket stötdämparn ytterst mot hjulet ser ut som en variant på Mcperson.


Ahhhhhhh
Jag gissade att det måste vara ett tämligen litet MR fram pga den stor skilnden mellan fjäderhårdheten fram kontra bak.

714lb/in-->ca 125N/mm
109/177-->ca 19/31N/mm
Käns inte direkt hårt på en blysläde på 1620kg
Men de viddar jag har så brukar jänkarna sätta bilar ganska mjukt
Men men det är en annan femma.
Hmm vore kul att se en bild på framvagnen men kanske inte i denna tråd.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Hornlund:
Vad skall du åka på för däck???
Samma däcksdimentioner runt om????


Det blir Toyo 888, så som de ser ut nu, i dim. 195/50-15 runt om..

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hornlund:
Jag skulle sikta på 60N/mm fram och 60N/mm bak

Kanske 70 fram och 60 bak
Eller 60 fram och 50 bak
Tom 70 50 kan nog funka.

Åvanstående är ett höftskott, men det borde ligga i dessa härder för en tämligen hård gatracer.
Sen så lova att inte jaga mig med ett järnrör om det inte vart perfekt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Hornlund; Nu får du nog ta och lägga upp en biltråd här, vi vill se bilder!!!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Re:

Fuling, hur kom du fram till detta, blir ju som lite nyfiken förstår du
Jag fick tips av en finne, som kör rally att 300-400lbs bak & 250-350lbs fram säkert skulle fungera fint på asfalt, tillsammans med grövre krängare.. N/mm & lbs, hur räknar jag på det?

Miataninjan, törs jag det här? Vi lever ju nästan kvar i andra världskriget, är ju nära på fult att köra japanskt här på rejsa, bortsett just miata som blivit undantaget bakom regeln

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Fuling, hur kom du fram till detta, blir ju som lite nyfiken förstår du


Genom ett envetet räknade på div bilar så får man en viss känsla.
Så med biltyp, vikt, viktfördeling, och drivända så kan man sikte rätt bra efter ett tag.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Re:

Hornlund skrev:
Miataninjan, törs jag det här? Vi lever ju nästan kvar i andra världskriget, är ju nära på fult att köra japanskt här på rejsa, bortsett just miata som blivit undantaget bakom regeln


Nu har du nog missförstått.. titta i billistan så ska du nog se ett antal japsebilar. Även om det nu råkar vara så att tyska bilar är i majoritet så är naturligtvis alla bilar välkomna, och rejsa handlar ju i mångt och mycket om mångfald just i det att det INTE är ett märkesforum. Så upp med tråden nu!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Re:

fuling skrev:


Genom ett envetet räknade på div bilar så får man en viss känsla.
Så med biltyp, vikt, viktfördeling, och drivända så kan man sikte rätt bra efter ett tag.


Naturligtvis förstår jag det, men jag tänkte om du kanske hade lust att berätta lite hur du räknar?
Eller om de går att läsa någon annan stans, har sökt lite men inte funnit något

Vad tror du om finnens tips?


Miataninja skrev:

Nu har du nog missförstått.. titta i billistan så ska du nog se ett antal japsebilar. Även om det nu råkar vara så att tyska bilar är i majoritet så är naturligtvis alla bilar välkomna, och rejsa handlar ju i mångt och mycket om mångfald just i det att det INTE är ett märkesforum. Så upp med tråden nu!


Nejdå, det är jag självklart medveten om, det jag menar är att intresset för andra bilar är tämligen lågt här på rejsa.. Om man ser till vad som faktiskt skrivs i dessa trådar, men det kan hända att jag gör ett ryck & viker ut mig när jag börjar få lite ordning på bitarna

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hornlund:
Udda bilar är betydligt roligare än dussin bilar.


1. skrotet väger ca 1000kg
2. viktfördeling 45/55 (fram/bak)
3. MacPäston runt om, ger MR ca ca ca 0,94
4. R-däck

Ger 450kg fram och 550kg bak
Ger 225kg per hjul fram och 275kg bak
ca 40kg ofjädrad vikt fram och bak.
Ger 185kg och 235kg.

Sen kollar man tex på egenfrikvensen
f=(k*1000*MR^2/m)^0,5/2/pi
Med samma däck runt om så skall den tunga ändna avfjädras mjukare, + drivändan är bra om den är lite mjukare.
En bit över 2Hz är vättigt, ej över 3Hz för en gatbil.
Med de fjäderkonstater jag gissade på gav
2,7-2,9Hz fram
2,2-2,4Hz bak

Finnens fjäderkonstanter ger
2,3-2,7Hz fram
2,2-2,6Hz bak

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Re:

Läckert, inte för att jag vet om jag kan säga att jag blev så mycket klokare, men dummare kan jag inte bli på området.. Tycker det är imponerande när det går att räkna på saker, & är tacksam för din hjälp

Du & rallyfinnen var ganska lika ut mao, som jag misstänkte, då jag inte riktigt har koll på de olika enheternas värden..

Högre HZ innebär de en styvare fjäder?

Nästa fråga, som är ganska viktig, är ju var jag kan få tag i fjädrar med nämnda värden.. Torde inte bli allt för enkelt, eller är det någon som säljer på beställning för vettiga pengar

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Högre HZ innebär de en styvare fjäder?


Japp, högre Hz=hårdare bil
Sök på egenfrikvens eller Hz-tal i formuet så lär du hitta en del.

Citat:
Nästa fråga, som är ganska viktig, är ju var jag kan få tag i fjädrar med nämnda värden.. Torde inte bli allt för enkelt, eller är det någon som säljer på beställning för vettiga pengar


Är man lite om sig och kring sig kan man köpa fjädar på Feltema.

Annars kan man modda befinliga fjäderben för tex 2,25" racfjädrar.
Då kan man i prinsip få nästan vilken fjäder konstant man vill och längd på fjädern.

Sök på "biltema AND fjäder" eller "feltema AND fjäder" så får du se

Hur man moddar befintliga fjäderbena finns det rätt mycket redan skrivet om.
Så sök i formut.

Hehe nu fick du läxa, sök och läs

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilka fjädrar tillsammans med Gula Koni?
1, 2   >>
3268 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande