Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3268 besök totalt |
Vilka fjädrar tillsammans med Gula Koni?
Efter att ha undersökt, funderat & sökt, så har jag kommit fram till att de får bli Gula Koni.. De beryktade D2 racing, coiloverbenen är inget som verkar hålla måttet.. Och inget annat frabrikat än TODA (25000.- + frakt, moms & väntan) har jag hittat, som tillverkar färdiga & justerbara ben till min bil! Så alternativen står mellan att importera Tokico dämpare från USA (ovis väntan?) eller beställa Gula Koni.. Den gemensamma frågan blir i vilket fall, vilka fjädrar bör jag satsa på? Den andra frågan är, vad kör Du med för fjädrar, tillsammans med dina Gula Koni? Jag vill uppnå ett trevligt chassi för bandagar (på rätt sida, eller runt 10000:-), men de ska samtidigt fungera på gatan, dock utan några direkta krav på komfort.. Tacksam för alla råd & tips jag kan få, våren är redan här & jag tänker inte släppa ner min bil från bockarna, på std.prylarna ![]() _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||||
Re:
Fjädermannen, själv.. Trevligt ![]() Det är en liten bakhjulsdriven sak, med mittmotor 45/55 viktfördelning.. Vikten är jag inte helt hundra på för tillfället, men runt +/-1000KG! Målsättningen är dock en bit där under.. Hjulupphägningen är lite egen, men de är mcpherson ben runtom, tillsammans med en hel del stag.. De har säkert en hel del läckra namn, men det är inga ord jag lärt mig än, tyvärr.. Ryktet säger att de är Lotus som ligger bakom designen! Så här såg de ut i sommar, med std. bitar från mitten av 80-talet.. ![]() Klicka, för högre upplösning.. _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||||
Hur är bilen nu i betende??? (över/under/neutralstyd)
Vad gäller gula koni funkar på andra bilar är som att fråga -Hur fort går en röd bil ![]() Men jag har kört på koni sportdämpare avsädda för ca 1,5ggr(mot std) så hårda fjädrar med ca 6ggr så hårda fjädar fram och ca 3ggr bak mot std. Ja det kan bli lite gungigt i vissa situvationer men ingen panik, klart lyft för väghåplling att gå från 3ggr till 6ggr. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag har inte monterat mina gula Konis än(inom några veckor)men till dom har jag inhandlat Eibach prokit fjädrar,dämpare+fjädrar köpte jag som ett färdigt kit i från www.shox.com
![]() Värdena på mina fjädrar: Pro Kit: 714 lb/in linear front 1 inch lower front 109/177 lb/in progressive rear 1 inch lower rear Min Iroc väger 1620kg med 15-20liter soppa på SBPs våg. Dom som kör med denna kombo i staterna verkar mycket nöjda som jag diskuterat med,jag har inte själv räknat på detta utan bara gott på goda råd ![]() om Eibach funkar bra i kombo på andra bilar med gula Konis ![]() mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
För många faktorer som spelar in för att bara ge ett rakt svar. Bättre om Du köper ett kit där dämpare och fjädrar är anpassade för varandra från början.
_________________ Johannes Ericson ///M, Type R & R/T Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them! |
||||
Vist är det bäst att köpa ett kit som som är avstämt, men det finns ett gäng OM
Finns kittet i den fjäderhårhet man vill ha? om ja, hur vet man att det är någulunda avstämt? om nu kittet skulle vara avstämt så spricker det ingen när vi börjar vi sen byta däck, lätta bilen mm är vi rökta igen. Rökta kanske är för starkt, vi har inte längre optimal dämpning längre är bättre. Sen slutfrågan, hur många kan övgöra om stötdämparna är avstämd??? och sen då ett fåtal leverantörer av kit lämnar ut fjäderdata och dämpar kurvor så får man changsa. Med en begränsad budjet så hugg ett erkänt bra dämapre. Och stoppa dit vättiga fjädrar för ändamålet. Kör så det ryker och hoppas på det bästa ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
RWD,stel axel,Framvagnen enkel nedre A arm stötdämpare fjädrar ligger åtskilda löper alltså inte i varandra fjädern innerst mot motorblocket stötdämparn ytterst mot hjulet ser ut som en variant på Mcperson. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Re:
Bilen sköter sig förvånandsvärt bra, karaktäristiskt mittmotorbeteende som jag förstår det.. Neutral, tills det går för fort då understyr det en aning för att sedan övergå till överstyrning! Naturligtvis är det en dålig fråga att ställa & något rakt svar förväntar jag mig inte, men vad ska jag göra? Det finns inga färdiga sk. kitt, med en bra stötdämpare tillsammans med avstämda fjädrar till min bil.. Så de blir att gå efter fulings linje, kör så det ryker och hoppas på det bästa.. Bilen är fö. en Toyota (AW11) MR2 -85, om det är någon som motförmodan kan tipsa om ett färdigt kitt ![]() Annars lyssnar jag gärna på allt annat ni har att säga, har lagt en förfrågan om Eibach i förra veckan, men inte fått något svar ännu.. Jamex, H&R sedan har fensport tagit fram en egen fjäder, de är vad jag hittat än så länge.. _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||||
Hornlund:
Vad skall du åka på för däck??? Samma däcksdimentioner runt om????
Ahhhhhhh Jag gissade att det måste vara ett tämligen litet MR fram pga den stor skilnden mellan fjäderhårdheten fram kontra bak. 714lb/in-->ca 125N/mm 109/177-->ca 19/31N/mm Käns inte direkt hårt på en blysläde på 1620kg Men de viddar jag har så brukar jänkarna sätta bilar ganska mjukt Men men det är en annan femma. Hmm vore kul att se en bild på framvagnen men kanske inte i denna tråd. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hornlund:
Jag skulle sikta på 60N/mm fram och 60N/mm bak Kanske 70 fram och 60 bak Eller 60 fram och 50 bak Tom 70 50 kan nog funka. Åvanstående är ett höftskott, men det borde ligga i dessa härder för en tämligen hård gatracer. Sen så lova att inte jaga mig med ett järnrör om det inte vart perfekt ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Fuling, hur kom du fram till detta, blir ju som lite nyfiken förstår du ![]() Jag fick tips av en finne, som kör rally att 300-400lbs bak & 250-350lbs fram säkert skulle fungera fint på asfalt, tillsammans med grövre krängare.. N/mm & lbs, hur räknar jag på det? Miataninjan, törs jag det här? Vi lever ju nästan kvar i andra världskriget, är ju nära på fult att köra japanskt här på rejsa, bortsett just miata som blivit undantaget bakom regeln ![]() _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||||
Genom ett envetet räknade på div bilar så får man en viss känsla. Så med biltyp, vikt, viktfördeling, och drivända så kan man sikte rätt bra efter ett tag. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
![]() ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
Re:
Naturligtvis förstår jag det, men jag tänkte om du kanske hade lust att berätta lite hur du räknar? Eller om de går att läsa någon annan stans, har sökt lite men inte funnit något ![]() Vad tror du om finnens tips?
Nejdå, det är jag självklart medveten om, det jag menar är att intresset för andra bilar är tämligen lågt här på rejsa.. Om man ser till vad som faktiskt skrivs i dessa trådar, men det kan hända att jag gör ett ryck & viker ut mig när jag börjar få lite ordning på bitarna ![]() _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||||
Hornlund:
Udda bilar är betydligt roligare än dussin bilar. 1. skrotet väger ca 1000kg 2. viktfördeling 45/55 (fram/bak) 3. MacPäston runt om, ger MR ca ca ca 0,94 4. R-däck Ger 450kg fram och 550kg bak Ger 225kg per hjul fram och 275kg bak ca 40kg ofjädrad vikt fram och bak. Ger 185kg och 235kg. Sen kollar man tex på egenfrikvensen f=(k*1000*MR^2/m)^0,5/2/pi Med samma däck runt om så skall den tunga ändna avfjädras mjukare, + drivändan är bra om den är lite mjukare. En bit över 2Hz är vättigt, ej över 3Hz för en gatbil. Med de fjäderkonstater jag gissade på gav 2,7-2,9Hz fram 2,2-2,4Hz bak Finnens fjäderkonstanter ger 2,3-2,7Hz fram 2,2-2,6Hz bak _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Läckert, inte för att jag vet om jag kan säga att jag blev så mycket klokare, men dummare kan jag inte bli på området.. Tycker det är imponerande när det går att räkna på saker, & är tacksam för din hjälp ![]() Du & rallyfinnen var ganska lika ut mao, som jag misstänkte, då jag inte riktigt har koll på de olika enheternas värden.. Högre HZ innebär de en styvare fjäder? Nästa fråga, som är ganska viktig, är ju var jag kan få tag i fjädrar med nämnda värden.. Torde inte bli allt för enkelt, eller är det någon som säljer på beställning för vettiga pengar ![]() _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||||
Japp, högre Hz=hårdare bil Sök på egenfrikvens eller Hz-tal i formuet så lär du hitta en del.
Är man lite om sig och kring sig kan man köpa fjädar på Feltema. Annars kan man modda befinliga fjäderben för tex 2,25" racfjädrar. Då kan man i prinsip få nästan vilken fjäder konstant man vill och längd på fjädern. Sök på "biltema AND fjäder" eller "feltema AND fjäder" så får du se ![]() Hur man moddar befintliga fjäderbena finns det rätt mycket redan skrivet om. Så sök i formut. Hehe nu fick du läxa, sök och läs ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3268 besök totalt |